färg fråga
Inte för att stöta mig med ngn. Men jag satt och tittade på hingstar… Smedjenäs Edvin RS 295, borde inte han stå som skäck?
Han har själv strumpor mm samt skäck släkt??? Bara nyfiken inte kritisk!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har han strumpor så är han sannolikt skäck, ja. (Jag har inte sett honom) Har du kollat i webstamboken ifall han lämnat några skäckar med enfärgade ston?
hans mamma och pappa är reggade som fux.
fux + fux ger alltid fux
men felet kan ju ligga i föräldrarnas reggade färg
Jag har diskuterat Edvind en gång den här veckan redan, och kollade upp hans stam då… Klipper in det jag skrev i den diskussionen, med några mindre redigeringar.
"Smedjenäs Edvind är ett intressant fall. Ett annat är Gläntans Norton, som också har två eller tre vita kotor. Jag vet inte vad det kan bero på, om det är så att genen finns i rasen men väldigt väldigt ovanlig, om den har kommit in på senare tid, eller om de bara är avvikelser. Det är ju svårt att se vad de gett till sina avkommor också, eftersom bara färg registreras i nätstamboken. Om de gett sina vita ben vidare till sina avkommor kan man ju dra fler slutsatser, men det vet jag ju inte hur det ligger till där. Edvinds avkommor på Bergshults har ju inte fått vita fötter, men jag vet inte vad han gett tidigare. Regeln är annars att de med vita fötter är minimalt tecknade skäckar, att det bara fallit sig så att det vita bara brett ut sig till fötter och ev. någon fläck på kroppen (t.ex. Skäpperöds Sebastian har ju väldigt lite vitt). Men undantag finns ju uppenbarligen.
Edvind har dessutom en väldigt misstänkt stam. Hans mamma står som fux, men hon i sin tur har en skäckpappa (som istället hade extremt mycket vitt!).
Edvinds mormor har ingen färg registrerad, men hennes mamma i sin tur är skäck, och mormorns mor har dessutom en skäckpappa. Men eftersom inte Edvind lämnat en enda skäck med enfärgat sto så bör det vara bevisat att han inte är skäck, så vad hans tecken innebär vet jag inte faktiskt."
Vi har ju t.ex. Haganäs unghingst som har en vit kota. Han har två svarta föräldrar. Det måste väl ändå vara nån sorts bevis på att det är möjligt, att anlaget kanske ändå finns i rasen? Eller är de allihop mutationer?

Det en del sk kunniga engelsmän säger är att de där vita kotorna (då de inte har skäckföräldrar alltså) "bara" är tex en stjärn som "hamnat fel".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tack för era svar och #3 sorry jag missade att du skrivit om det tidigare.
www.gullsmyrastuteri.se
#5 Diskussion fördes per mail, så det var inte konstigt att du inte sett det. ;)

oki
www.gullsmyrastuteri.se