getter
Finns det någon här inne som har getter? Vill ha råd om allt som rör dessa djur; foder, skötsel mm, ja allt som ni kan komma på. Har letat efter böcker om dem men hittar inga.
rekommendera mycket bra staket då getter är experter på o rymma. Har själv haft dvärggetter.getfoder finns att köpa i form av vanlig pellets dock ska de inte ha mkt kraftfoder. Sällskap är ett måste getterna blir tokiga om de inte har en kompis, de blir i o för sig sociala men de blir för sociala om man säger så.
Okej, jag skall ha 2 stycken så de får sällskap. Har sett att nordpost säljer elstängsel för getter
, så det blir inte så mycket arbete (fårstängsel och eltråd).
2# ja jag har hört det ska va bra.

Jag har jämtgetter en av våra tre utrotninghotade allmogeraser. Fundera på om du inte kan tänka dig att i samband med ditt getinnehav även hjälpa till att bevara någon av dessa tre raser. Gå gärna in på Föreningen Allmogegetens hemsida, där finns artiklar om getter och de tre nämnda raserna finns också beskrivna. Det är väldigt roligt med getter kan jag tala om.

Vi har afrikanska dvärggetter och har satt upp 5 eltrådar till dem. Vi har även en liten hage i anslutning till lösdriften där vi har köpt fårgrindar i järn, håller getterna inne.
Elfårstängsel är ingen höjdare då dom kan fastna med hornen och trassla in sig. Kan sluta riktigt illa. Likaså i vanligt fårstängsel.
Vi har också getter de är inhängnade med fårnät och eltrådar men min ungget tar sej ut ibland när hon vill vara nära oss. Getter behöver kopparrikt foder. Vi ger våra nötfor det har vi fått lära oss att det skulle vara det bästa, även fri tillgång till hösilage. Dom kan gå ut och in som dom vill. Man ska även kolla över deras klövar jag tycker de växer olika fort beroende på get. Jag torkar även hallonsly och ger dom på vintern. Mina tycker det är gott med gran och sälg. Bör maskas av 2 ggr/år.
Lycka till du kommer att få många goda skratt.
Som #5 skriver ang. elfårstängsel så har jag tråkiga erfarenheter a detta till getterna, så aldrig mer sådana staket för mig. Getter blir oftast MKT "närgångna", händer titt som tätt att de väljer oss 2benta som sällskap före den/de riktiga kompisarna
De har inte sällan en massa "hyss" för sig, ibland mer eller mindre roliga
. Nötfor, hö, sly, barrkvistar uppskattas + rabattblommor
Geten vi hade gillade att äta brännässlor *s* Konstiga djur *asg*
googla lite så hittar du en hel del ang skötsel o foder :)
http://www.allmogegeten.se/art_djurskydd.html getter gillar även att ha något o stå på som berg/sten nerfallna träd. Jag har träffat flera getter snälla o arga baggar ursh de var inte alls glada :S

jag e get vakt till 2 drvärggetter den här veckan.
Tänkte åka o köpa hem halm till dem att ligga på. Nu har dem spån men det luktar så illa när det inte mockas direkt varje dag?! …
Dem får hö men inget mer. Nötfor? Vad är det och köper man det på granngården?
Dessa getter verkar fälla vinterpäls? Ska man hjälpa dem på nått sätt med det?
Nötfor finns på granngården. Det är mat till nötdjur kanske du kan fråga någon bonde om du kan få köpa lite av honom för det säljs i stora säckar. Om det går så kan du borsta dom lite mina älskar det borstar dom ett par ggr i veckan. Ni kan även gå in på alternativ.nu så finns det en sida om getter och väldigt kunnigt folk.
Jag har afrikanska dvärggetter. De har en liten koja som de kan gå in och ut ur som de vill. Vi har hägnat in ca 1 ha stenig mark med fårstängsel, ca 30 cm från marken har vi dragit en eltråd som har distans från nätet. om getterna skulle vilja skulle de mkt väl kunna hoppa över staketet. Vi fodrar med hö och fäller ngt träd ibland som de skalar barken av. Vi har aldrig behövt verka deras klövar men det är väldigt olika. Om det luktar illa i getkojan kan man strö lite stalosan f över bädden så försvinner lukten. Getterna luktar inte lika illa som bockarna. Lycka till med dina getter !!

Vi har haft 2 dvärggetter. Vi fick dem förra sommaren och båda( som hade följts åt hela livet) hade inte blivit avmaskade en enda gång i sitt liv. Getter har ALLTID mask i magen men man måste "underhålla" dem lite. Det fick vi reda på av veterinären som vi kontaktade, när de kort efter varandra insjuknade och dog VÄLDIGT hastigt. Vi hade dem bara i ett par månader.
Den ena var ilsk och stångad allt som kom i sin väg. Men den andra gick lös på gården (när vi var hemma) och lekte med vår stora rottweiler. Jätte mysiga. Men som vissa sa så hade man kanske inte den finaste planteringen i bygden
Mitt råd till dej är att kolla med veterinär hur man avmaskar och med hur brett mellanrum. Lycka till
Tack alla för era svar. Jag har gott om hallonsnår och brännässlor, så de kommer att ha mycket gott att äta
. Har även tänkt att försöka ta till vara på pälsen och spinna den för att sedan sticka sockar. Det skall bli spännande, det vill jag lova. Skall även skicka efter getstängslet från nordpost, så jag slipper fårstängslet.