Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1230 ggr
Rubiinen
0

Förjävligt ;(

Hittade länken på en annan iFokus -sida.

Detta händer om man skickar hästen till slakt till Amerika..

http://www.awionline.org/farm/video/hfafootage.htm

KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!!!

Förstår inte hur man kan göra nått sånt Gråter

Rubiinen
0

Kommentarer?

Ellinor Johansson
0

Anar vad det handlar om orkar inte tittaLedsen

moonrose
0

Det är nog ingen större skillnad om du tittar i ett svenskt slakteri.

Metoden används också av Svensk Lantbrukstjänst, Kadavertjänst, Nödslakt och allt vad de nu heter. Men då är ju hästen oftast på hemmaplan och stressas säkert mycket mindre.
Jag har även fått avlivat så här av veterinär hemma i hagen vid skada.
Det läskiga med dessa bilder  är nog mest miljön och kanske hanteringen av kropparna. Men hur gör man annars. De väger ju jättemycket. Man måste ju använda kran eller liknande.

Men jag håller med. Det ser INTE trevligt ut…..

Annette
0

Det otrevligaste när vi avlivade vår gamla var inte avlivningen i sig. Det var när vi flyttade henne till graven. Vi fick hissa upp henne i lyften på traktorn för att få henne dit. Det kändes inte särskilt värdigt, men var enda alternativet.

Vi har även haft ett sto som låg död i boxen en morgon. Där hämtade en bil henne. Att se henne vinchas ut ur sin box var heller inget trevligt. Dessutom var man ju ganska uppriven av att ha hittat henne död helt oväntat.

Tigrou
0

Jag har varit med under en slaktdag på ett slakteri, okej kanske inte det största slakteriet, de tar bara 5 hästar en gång i veckan. Men jag måste säga att det sköttes så himla snyggt, hästarna hann inte tänka när de kom in de såg inte heller vad som hände innanför skynket.  Jag själv ville ta min hemma på gården men när jag hade sett hur snyggt allt sköttes så ångrade jag mig. Varför ska jag gå och se den stora blodfläcken? Varför ska jag varje gång jag går förbi platsen där han ligger undra vad som äter på han? (jag har maskfobi bla.) Bara mina tankar alltså hoppas ingen tar åt sig. Nu fick inte han bli kött utan de fick ta han på kliniken för att sedan brännas.

Jag har även varit med på nödslakt hemma och sputor på klinik, om jag får välja mellan dessa så är sprutan att föredra i alla lägen. Jag har också varit med om ett dödsfall i boxen det var fruktansvärt att se kroppen vinchas ut det är inga små kroppar och de väger en hel del.

Asagard
0

Hm, vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är nog lite okänslig eller alldeles för van vid slakt. Det är ju så här det går till - löpande band-tekniken… Dessutom uppstår nästan alltid stress på sådana här platser, om man inte tar in ett djur i taget och typ sanerar emellan. :-) Men, visst, det skulle ju kunna gå lite bättre till om man ska vara petig.

kacka
0

Mmmm som #6… visst kanske stressmoment men det är det väl om man avlivar hemma med då ägren är med för djuren känenr ju av att man är spänd… för INGEN djurägare som tycker om och är fäst vid sina djur kan väl avliva djuren utan att visa känslor?

Jag har varit med när en hund som jag tom inte tyckte om. Ändå grät jag när han somnade in…

Murre_Uddiz
0

Den funkar inte på min data, men vill nog inte titta heller, skulle nog bara grina..

Rubiinen
0

Det tar nån minut innan den börjar….

Camilla
0

Har varit med och slaktat många hästar o ponnyer genom åren  på SLP i Helsingborg, och det går absolut INTE till så på svenska slakterier som i filmen. SLP gör ett kanonjobb, de är mycket proffsiga, lugna och snabba! En häst slaktas åt gången hästen lastas ur och står  utanför själva slakthuset den skjutes och vill man så håller man den själv, den sticks direkt och den är död innan man hunnit blinka! Den dras in i själva slakteriet, dörren stängs och plattan där ute spolas från blod innan nästa häst.

Annette
0

#10. Tyvärr går det inte till så på alla slakterier i Sverige. På endel måste hästen passera andra djur på väg till slaktplatsen. På vägen dit hinner den bli ganska stressad.

sanne
0

Filmen känns fruktansvärd tycker jag, att hästarna ska in i den blodiga boxen, Vi har ju Slakteri nära här i samhället, och det går inte till så här, de har speciella dagar för häst, och det går väldigt fint till, en i taget, ingen panik där.

vi tog bort en hemma med hjälp av veterinär, det kändes som en värdig avslutning, det var dock inte lika fint när bilen kom o hämtade men då hade jag sagt hejdå o gått in. det sättet är nog det vi kommer använda om vi behöver igen.

FeliciaS
0

Varför slaktar man hästar??? Och inte avlivar om man nu måste? =S

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rubiinen
0

Nej jag håller med… Men , för andra människor som inte håller på med hästar , så är det som o slakta en gris.. dom betyder inget för dom…

Murre_Uddiz
0

#11 Nee, men det e ju oxå synd om grisen, så ja e vegetarian..

Yazmine
0

Fy fan säger jag bara kunde inte titta på den,vet ju att det slaktas många hästar varje år,men när det blir dax för mina hästar så kommer det att ske här hemma.Tror att det är det bästa för hästarna,ush jag börjar att gråta väcker för många minen.Gråter

Rubiinen
0

#15 jo det är klart att det är synd om grisen oxå. Men för folk som inte bryr sig om djur så spelar det ingen roll ;(

-mmk-
0

men usch .. fy , tänk att d et har varit nån familjemedlem och har älskat den hästen gett den lite extra havre på dens födelsedag borstat den och gett den en puss på mulen varje kväll och så binder dom fast dom i benen och släpar in den i en blodig box .. förstå paniken hos hästen som är på tur :(

usch .. jag börjar gråta snart.. usch så hemskt det här är :(

FeliciaS
0

#15 Ja, det är synd om ALLA djur. Därför är jag med vegetarian sedan 2,5 år tillbaka :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Asagard
0

#19 Vara vegetarian för att det är synd om djuren?? Med andra ord, har du ingenting i läder, typ skor, klocka, kläder eller liknande, sadel eller träns, för det är så synd om djuren?? Hur känns det att ta i ett läderträns = ett dött djur??

zettan
0

brrr skakar alltså. Kunde bara se i början tills häsen gick in i den blodiga boxen sen mådde ja så illa. Usch tur att det inte går till så i sverige.

kacka
0

Jag har varit hos veterinär idag och diskuterat avlivning. HAN tyckte att skottet i skellen var mer skonsamt då de brukar dö omgående jämfört med injektion då de först ska fästa kanylen och sedan kontrollera och sedan spruta in… Han själv valde hellre att hästarna sköts än injektion…

Hur går det till i Sverige???

AusaBausa
0

Har varit med och avlivat 2 hästar med injektion. Båda gångerna gick det lugnt och fint tillväga. Hästarna la sig bara ner som om de ska vila och sen somnar de bara in. Gick mkt snabbt båda ggr.

kacka
0

Är det någon som varit med om "SKJUTA"???

Annette
0

#24. Inte häst, bara en tjur med älgstudsare.

Milla
0

bara får/lamm

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

hur avlivas tex kor? Skjutning eller injektion? Hur görs det på får, hundar osv. Är det storleken som avgör eller vad man ska göra med köttet eller vilken realation man har till djuren?

Annette
0

#27. Våra nöt avlivades med slaktmask. De avlivades för att de skulle ätas upp. Vet inte om det är så lämpligt att injicera dem om de skall ätas. Dessutom är ju slaktmaskmetoden billigare.

Att jag vill injicera mina hästar är mest för min egen skull. Man slipper sticka dom och se allt blod.

Milla
0

fåren avlivas med bultpistol. Fast dom dör inte av skottet utan blir bara kraftigt bedövade, för att dom ska dö måste dom tömmas på blod

Rubiinen
0

#29 VA?! Herregud ;(

Annette
0

#29. Så är det med alla djur som avlivas med bultpistol.

Milla
0

#30 vet man vad man gör så hinner inte djuret att lida ett dugg. Tro mig jag vet då vi har haft lammproduktion samt gårdsbutik där vi har sålt egen producerat lamm och då vi har slaktat själv.

Hur vill du att man ska avliva djuren då??

Det ska ske på snabbaste och minst stressande sätt

Rubiinen
0

Ja tycker spruta.

RebeckaSvensson
0

#33 Men om köttet ska användas ska man väl ändå inte spruta djuret? Det kan du väl inte tycka?

Milla
0

#34 precis sprutar du så går inte köttet att använda.

#31 ja det stämmer skottet dödar inte utan bara bedövar (bultpistol allstå)

Rubiinen
0

Ja, Ja skulle ALDRIG låta mitt sjur få ätas upp. skulla aldrig slakta det. det skulle vara avliva o sedan begrava.

Milla
0

#36 jag kan förstå hur du tänker,men om alla hade tänkt så då hade vi inte haft något kött alls.

Ellinor Johansson
0

Vi avlivade vår Linus på Mälarkliniken med spruta, lungt och stilla mycket proffsig personal som gick när hjärtat sluta slå. Vi fick vara själva hos Linus (i deras ridhus) så länge vi ville. Om nu en avlivning kan kännas bra var det ett värdigt och bra slut.

Annette
0

Jag har inga problem med att äta upp grisar och nötkreatur som vi haft. Man har ju vetat redan från början att de fötts upp för köttets skull. Naturligtvis sköter man om dom på bästa sätt medan de lever.

Hästarna skulle jag däremot aldrig kunna äta upp.

Kalla det gärna dubbelmoral, men så här är det för mig.

Milla
0

måste kanske tillägga att våra hundar och hästar lämnar vi över till vet dock ska det ske hemma i lugn och ro.

Säger som Annette dubbelmoral ja kanske det men så är det här hemma också

Ellinor Johansson
0

# 39 40 Kaniner är ett gränsfall eller vad säger ni?

Milla
0

#41 hm då får man nog använda sig av något annat, har aldrig funderar på det. Äter inte varken kanin eller hare

Rubiinen
0

Håller med Annette Milla. Ja känner ju inte lika dant för en gris som för hästar….

Ellinor Johansson
0

" 42 Jag har ätit  kanin och hare utan att vet vad jag åt men tillagar det inte själv

Annette
0

#41. Kaniner äter jag heller inte!

Ellinor Johansson
0

Lamm är också tveksamt

Rubiinen
0

Har aldrig ätit Lamm, Kanin eller hare

Annette
0

#46. Får har vi aldrig haft några. Tror aldrig jag ätit det. Lamm vill jag nog heller inte äta.

Våra kalvar som föddes hemma slaktades inte förrän vid 1½ års ålder, då hade de blivit stora, ibland besvärliga tjurar. Småkalvar har vi aldrig slaktat.

Ellinor Johansson
0

Jag har flera gånger köpt kalvkött, kalvarna har slaktas för benbrott tror jag. Törs man skriva att det var jättefin kött. Rasen var de ljus köttdjuren som mn inte kan stava tillGenerad

Milla
0

lamm som är flått på rätt sätt är en delikates, får smackar inte alls bra. Lamm smakar som vilt kött.

Nej det smakar inte kofta:-)

Mannas
0

Då jag gifte mej och blev bondfru Skrattandeså sa jag nog att aldrig att jag kommer att vara med när djuren ska sättas på slaktbilen.Men man blir nog härdad med tiden….Men inte var det ju roligt precis att skicka iväg djuren som man skött om varje dag…..

Rubiinen
0

#51 nej det är d nog inte ;/

RebeckaSvensson
0

Har varit med att lasta grisar och lamm på slaktbilen flertalet gånger. Visst kändes det när lammen gick upp på bilen, speciellt nga av dem, men jag visste iaf att de hade haft ett bra liv. Lammen som vi själva hade fött upp skulle jag inte vilja äta. Hästarna och de äldre tackorna får avsluta sina dagar hemma, för dem kan jag inte slakta.

Mannas
0

Jag har menat att då den dagen kommer att någon av mina hästar måste avlivas så då ska dom begravas här hemma på vår mark.

Rubiinen
0

#54 får man det? Har fått höra att man inte ens får begrava sin hund på sin mark…

Annette
0

#55. Man får ansöka om tillstånd hos Miljö och Hälsa.

Mannas
0

En kompis till mej fick nog begrava sin häst.Med veterinärens tillåtelse.

RebeckaSvensson
0

Beroende på var man bor kan det vara olika svårt. Inom ett vattenskyddsområde kan det vara i princip omöjligt. inom det närmsta området runt vattenborran får man inte ens begrava en höna. Konstigt nog så ligger en av Trelleborgs borror 25 meter från kyrkogården och det är tillåtet. Aningen konstigt…

RebeckaSvensson
0

#57 Är inte veterinären som bestämmer det. Utan från kommunens miljö och hälsa, precis som Annette skriver.

Annette
0

#57. Vad jag vet så kan inte veterinären avgöra om man får gräva ner sin häst hemma. Platsen skall godkännas av Miljö och Hälsa i den berörda kommunen.

Annette
0

Här var det en hästägare som grävde ner sin häst 25 meter från sin grannes brunn. Utan tillstånd. Det var säkert lagom trevligt att gräva upp den igen.

RebeckaSvensson
0

Problemet är att tillståndet som man söker bara gäller i en månad och när hästen avlivas akut, och spec mitt i sommaren, kan det vara helt omöjligt att få tillstånd tillräckligt snabbt.

Ellinor Johansson
0

#62 Oj jag pratade med manen från miljö och hälsa som var här och besiktigade stallet, på honom lät det som om man kunde bestämma plats för framtida bruk nu.

Tur att du skrev om det, jag får ringa dem igen.

Mannas
0

Jo det är säkert så i Sverige.Men jag bor i Finland.Men nu sen vi är med i EU så har det kanske blivit strängare regler med att begrava hästar hemma…

Annette
0

#63. Även det kanske kan vara olika beroende på kommun?

Annette
0

#64. Lätt att glömma att forumet är så internationellt.Flört

Ellinor Johansson
0

# 65 Hoppas det och hoppas det dröjer länge innan jag behöver använda platsen.

Funderade på en sak när jag var på kyrkogården idag, jag tycker det känns konstigt när levande människor sätter dit sitt namn på familjegravsten (inget årtal men iallafall) innan man är död. Förlåt en fundering från ämnet.

Mannas
0

Trivs bättre här än på det finländska shetlandsforumet Glad

Rubiinen
0

#67 Jo det tycker jag med :/

RebeckaSvensson
0

#64 Det visste inte jag…

#67 Är möjligt att det är olika. Frågade när vi hade en ute från miljö och hälsa och det var vad som gällde här och jag vet även att det gäller i ett par andra kommuner hemmaomkring. Hoppas oxå att det dröjer länge innan man behöver ngt sådant tillstånd. Jag frågade mest för det hade varit bra att veta om ngt händer akut då jag inte vill skicka iväg dem med kadaverbilen.

Tycker inte det är konstigt. Det är ngt som jag helt klart hade kunnat göra när jag blir gammal, eller äldre. Min gammelmoster satte sitt namn på sin mans grav när hon var runt 45.

RebeckaSvensson
0

#68 Trevligt att höra Skrattande

Mannas
0

Kanske beror på att av mina 14 kusiner så bor 11 i Sverige.Ibland känner jag mej mer svensk än finne.Vår dotter säger att hon ska flytta till Sverige när hon blir stor.Oj nu kom jag nog bort från ämnet.Generad

Annette
0

#72. Du skriver så bra på svenska så jag hade inte en tanke på att du inte kom härifrån.

Mannas
0

# 73 Jag har svenska som modersmål och har gått i svenskspråkig skola.

Angel
0

Jag har låtit avliva en häst med bultpistol. Och det berodde på att veterinären rekommenderade det. Hon sa att det är det snabbaste och bästa för hästen. Att spruta dem är mer stressande, eftersom man först tvingar hästen att lägga sig ned, vilket inte känns särskilt bra för den. Då är de som mest sårbara, en häst lägger sig bara ner när den känner sig fullt trygg och helt säker på att han/hon kan vara ostörd. Inte så bra att "tvinga" ner den, sen tar det flera minuter innan hästen dör, långsamt..

Klart det är jobbigare för ägaren, men vilket är viktigast? Trösten  var att min häst aldrig förstod vad som komma skulle, och det känns faktiskt bra.

Cattis
0

#75 Inte med det nya medlet. Det tar bara ett par sekunder och hästen dråsar i golvet. De lägger sig inte innan, de får sprutan stående.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

Jag har varit med och avlivat flera hästar med bultpistol. både egna och andras djur. Hästen förstår ingenting, det har skett i närheten av stallet och hästen hästarna har varit trygga och lugna. Detta är helt klart ett sätt jag kan rekomendera.

Vi har okså får och avlivar flertalet lamm hemma och äv sjuka tackor. då med bultpistol. dom blir då bedövade och måste "avblodas" efteråt! Lammen blir lite oroliga då dom skiljs från gruppen men man vill ju inte ha allt blod inne i hage resp box.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Angel
0

#76 Ja, det var ju ett tag sen nu. Bra då, att det finns något bättre. Inte så kul att välja mellan pest eller kolera..

Rekommenderas det nya medlet nu då, eller bultpistol? Prisfråga kanske.. vet du om det är dyrt, det nya?

Cattis
0

#78 May skrev i någon tråd att det kostar ca 2000 att avliva en shettis med det nya medlet.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Rubiinen
0

2000 skulle ja lägga ut utan problem. hellre spruta än bultpistol

Ellinor Johansson
0

Jag med, den typen av händelser har en förmåga att etsa sig kvar.

Denna kommentar har tagits bort.
Murre_Uddiz
0

Jag blev vegetarian pg a att min snälla syster berättade hur man slaktar å dödar..hrm, inte kul, men ja, å då blev jag fett äcklad å så blev jag d. Och pg a att när jag skulle äta kött så ba blev jag illamående…Fundersam

Annette
0

Idag fick jag höra av en Islandshästmänniska att anledningen till att vi i Sverige inte gärna äter hästkött beror på att kristendomen förbjöd det. Precis som att muslimer inte äter fläsk. Jag vet inte om det stämmer, men jag skall fråga prästen på jobbet i morgon. Han borde väl ha koll på det.

FredrikN
0

#84 mycket möjligt att det kan vara så. men då borde man ju inte äta hästkött i Italien och de andra  länderna i södra europa. Det är ju dit de flesta hästarna transporteras och slaktas.

Annette
0

#85. Äts det upp i de länderna eller säljs det vidare efter slakten?

FredrikN
0

#85 bra fråga vet faktiskt inte… men hästkött hamnar bla i de här produkterna länk

FredrikN
0

Korvpojkarnas salami innehåller hästkött.

Rubiinen
0

Tur att man inte äter korv då….

Kratern
0

Såg att ni diskuterade var man ansöker om tillstånd. Jag har ansökt (fått) tillstånd om platsen av kommunens Miljö & Hälsoskydd. Sen fick jag tillstånd av länsveterinären om att jag fick gräva ner hästen. D.v.s två instanser behövdes. Det kostade 300:- och jag behövde inte ange tidpunkt (behövde inte vara inom 1 mån).

Jag gjorde min ansökan om det skulle hända något. Då vet jag att det är OK att gräva ner hästen.

Rubiinen
0

VART ska du gräva ner den? på din mark?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.