Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 692 ggr
Edward
0

Frågvis..

Äntligen har jag hittat ett forum där jag kan få råd och förslag! Jag är nybliven shettisägare! Har en del erfarenhet sen förr, men detta är våra första egna hästar.

Har två shettisar som går tillsammans med sju stora hästar, fem av dom går på lösdrift, (stor hage med skog och äng, ligghall med halm).

Jag har möjlighet att välja, ta in mina shettisar eller ha dom ute i lösdriften. Det är fri tillgång på hösilage. Ska jag ha regntäcke på dom eller inget alls? Dom har gått ute hela sommaren tills nu. Är lite orolig att dom ska frysa om dom inte får gå fram till maten…

Dom är 13 och 15 år och vid god hälsa, massor av päls…

Annette
0

Ordna så att de kan äta utan problem. De behöver inga täcken. Låter ju som om de har bra valmöjligheter med både skog och ligghall.

Cattis
0

Låt dem gå på lösdrift, utan täcken. Med fri tillgång lär de knappast frysa.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Emma-Andersson
0

tycker som #1 och #2 de fryser inte mrn fri tillgång till mat.

Angel
0

Ja, låt dem gå ute, det brukar passa dem bäst. Inte så bra att ta in dem när de har så mycket päls.

VeronicaP
0

Håller med de övriga låt de gå ute och inga täcken

PP
0

Jag tycker att du ska kolla upp så att de verkligen får komma fram till maten. Nu rör det sej ju inte om några unghästar som tuggar långsamt och shetland brukar inte låta sej hunsas, så det ska säkert gå bra.

På stall eller inte tycker jag avgörs beroende på vad du gör med dem. Körs eller rids de så de blir svettiga skulle jag välja att ha dem inne så de får torka. Det är klart att det beror på vad man har för stall oxå, som #4 skriver kan de ju bli stående och svettas i all päls om man har varmt stall och det är ju inte bra det heller.

Shetlandsponnyn har en magnifik päls där det ska till mycket innan de blir våta inpå skinnet. Så jag håller med alla föregående om att de klarar sej utan täcken med fri tillgång på strå.