Klädsel?
Vilka regler finns det gällande klädsel på visaren under en avelsvärdering?
Är det vita byxor och skjorta, mörk tröja, vita handskar och hjälm?

Det finns inga krav på klädsel. Men en prydlig visare är ju alltid bättre för helhetsintrycket.
Med tanke på hur skitigt det brukar vara på våren så skulle jag hellre välja mörka byxor.

ok - tusen tack!
Har hört att vid mörk häst ljusa byxor och tvärtom vid ljus häst. Då det blir lättare för domaren att se hästens rörelser.

på avelsvärdering har nog de flesta ljusa kläder, men bara du hittar något som är snyggt o prydligt, jeans är väl kanske inte att rekommendera..

Jag använder ofta mörka jeans om jag ska vara ärlig *S*
Huvudsaken tycker ju jag att man är snyggt klädd, det brukar ju även vara kallt vid premieringen på grevagården även om det var väl förra året som det var så himla varmt och skönt .
Vita byxor - hur länge är dom vita? Jag tycker det är snyggt med ljusa byxor - grå,beige osv, och mörkt upptill. Dessutom är det snyggt om den som visar har en ordentlig sportbh vid behov, om ni förstår hur jag menar….

#6 Beroende på bystmått, antar jag? På mig hade du inte sett skillnad oavsett vilket format på bysthållare jag har… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Fats jag kan tycka det ser bättre ut om man har en bra BH som passar än en sportBH. Fast man kan ha en BH och en sport BH över den vanliga, då håller de sig på plats, tro mig ja vet.
#8 Bra bh som passar är väl självklart. Jag menar "tunggunget" som många ggr drar uppmärksamheten från hästen man visar.
#7 Ja det var just det behovet jag pratade om. Var glad att du har vändstekta ägg! Det är något jag alltid varit avundsjuk på.

#9 Hallå där… Jag har inga lingon på en planka, faktiskt, utan lite mer uppgraderat än så.
Men inga juver som hoppar upp och ger mig blåtiror när jag springer, direkt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har alltid vita byxor och på vintern har det blivit mörkare tröja och på sommaren har jag alltid kortärmad vit blus/skjorta. Har aldrig sportbh för trots två barn så är det inget som hänger vid knäna här inte =) Títtar man i den regionen tittar man på tok för mkt på visaren och inte på hästen *S* kanske de manliga domarna gillar det??!! ha ha
Bekväma skor hellre!

Jag har aldrig vita byxor numera. De är ändå aldrig rena särskilt längre, så jag kör med mörka istället.
Det är konstigt hur vissa verkligen gör sina hästar superfina, men verkar helt glömma bort sitt eget utseende och kommer som en trashank vilket drar ner helhetsutrycket rejält.
Sålänge man är hel och ren tycker jag inte att det spelar någon större roll vad man har på sig, jag brukar ha vitt på överkroppen och vad jag har för byxor varierar lite. Man får ju anpassa lite efter väder och sånt, dumt och propsa på att ha vita byxor när man kanske ska visa häst utomhus när det är lervälling? :)

#13. Jag tycker det är sällan man ser det du beskriver. Är hästen fint ordninggjord brukar även visaren se prydlig ut.
#13 Har aldrig varit på en utställning i lervälling…
Har alltid vita byxor och visst är man lite skitig innan dagen är slut men vad gör det… andra är lika skitiga bara det att det syns mindre på dessa…

Brukar ha mörka byxor och försöka ha något snyggare uppe på men sen ibland kan det vara svårt. rekomenderar att ta med ombyte. En gång i sommras skulle jag äta yoghurt i bilen och formilgen kastade hela burken på mig :( som tur var hade jag ombyte med annars hade nog dommaren undrat vad jag hade gjort annars…
De där med brösten ja de kan man ju diskutera om man vill har själv lagom o alltid bh men de känns lite långsökt… Tror inte dommaren är så intresserad av just det..

ps jag har hjälm när jag visar hingst på shetland inte på stona om jag inte skulle känna att det fans behov. Däremot har jag det alltid när jag visar större ponnyer
#15 Det har jag, på min första utställning. Vi kom knappt därifrån för att väldigt många satt fast i leran med bilar och transport. ;)

Jo nog har jag sett ett antal gånger visare som ser ut som ….. och hästarna är rena och prydliga ;-)
För mig är det en självklarhet att man använder BH när man visar stora som små *S* men nog har man sett det flaxa hej vilt på vissa det går liksom inte att undvika när det springs i linne eller t-shirt 
Huvudsaken är ju att kläderna är snygga och hela tycker ju jag sen om det är vitt eller mörka kläder spelar inte så stor roll, jag har tom visat i en golfkjol en gång var hur skönt som helst när det var 30 grader ute ;-) praktistk när det är shorts eg men ser ut som kjol 
#18 Gissar på Uppsala 2002?
En annan sak som jag tänkt på… jag är på ganska många utställningar med olika raser, och de som visar bäst är:
Shetlandsfolk!!
Ja det är faktiskt sant! Jag har sett folk som visat i foppatofflor, en som kom med sin nordsvensk med grimskaftet över axeln, barn som visar fast dom inte kan och mamma står och skriker bredvid, killar i mcställ, en del halvblodsfolk envisas med att visa i ridbyxor och ridstövlar fast det knappt går att springa i den klädsen, nerhasade joggingbyxor, trasiga byxor, osv osv.
Nej, shettisfolk är bäst!!
Visar i vita kläder. Tvättar byxorna i 90 grader och med lite sån där rosa spray, så har de faktiskt blivit väldigt visa och rena igen. På vinterhalvåret har jag en vit skjorta med en mörkblå v-ringa tröja över. På sommaren ett vitt lite längre ginatricot linne som går ner över rumpan, för att inte visa hela kalaset när man böjer sig ner/sitter ner. Använder på bde BH och en sport topp. Men mest för min egen skull, då jag tycker det är bekvämast.
Tycker inte att man blir så skitig av hästarna, men jag han väl bra schampoo
Blir mest skitigt nere vid fötterna då det förra sommaren regnade ganska mycket och blev lerigt på vissa ställen i ringen.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#21. Jag håller med dig
. Det är bland övriga raser man ser det du beskriver. Men vi shettisfolk har ju 26 utställningar om året, så det vore väl 17 om vi inte skulle lärt oss
.
Har i 95% av gångerna vita kläder. Blir inte heller speciellt smutsig av hästen och inga problem att få kläderna vita heller. Tycker vitt är snyggt när man visar häst.
#20 Stämmer bra det

håller helt med #24
har nästan alltid vita byxor, o så himla smutsiga blir dem inte.
Det finns ju dem som visar i mysbyxor och T shirt och det ser lite tråkigt ut tycker jag allt, oavsett hur snygga hästar de har. Men alla får ju göra som dom vill! men på en premiering tycker jag personligen att det ska vara vita kläder