Ungsto med hingst???
Hur länge vågar ni låta ett ungsto gå med hingst tex jämnårig innan ni särar på dem?

Betessläppet innan de blir ett år. Då säras de. Men de får bara gå ihop om inte hingsten är "hingstig".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har inte unghingstarna i hagen tillsammans med ston längre än absolut senast februari det år då de blir ett, för då är risken stor att stoet börjar brunsta OCH hingsten är ofta könsmogen redan då…

Stofölen har jag haft med unghingstarna tills vi har släppt dem på bete.
Så fram till februari är det "lugnt" så länge hingstarna inte är allt för hingstiga…?
Jag funderar på om jag vågar låta mitt stoföl gå med unghingstarna då hon är väldigt lekfull… Jag ser om det går lugnt till och till en början kortare stunder… Stona och den 18-åriga fjordingen är ju itne så roliga att leka med…
Jag skulle inte låta mina gå ihop till de är ett år, men alla gör ju som dom vill.
Att hingsten inte är hingstig betyder inte att han inte kan göra föl. 
#5 Hur länge låter du föl/unghästar gå ihop innnan de skiljs efter kön?
#6 Jag har inte haft det "problemet" så många gånger, men jag separerar dem direkt när de skiljs från mamma (vid c:a 6-7 mån ålder).
Det brukar gå jättebra att släppa dem t.ex med en hingst som är lite äldre. (Kanske inte funkar för alla)
Jag tar bort hingstföeln från stona o då även sina jämnåriga "flickvänner" iom avvänjningen. Då får de gå med äldre eller jämnåriga hingstar efter det. Och det brukar variera från december- januari någon gång.
Tycker de sedan är mogna nog att uppfostras o umgås med hingstar. Har haft turen att ha en äldre hingst här som varit lekfarbror åt ett flertal hingstföl och det har fungerat bra. Han har uppfostrat dem o varit en trygghet så det har alltid fungerat så bra.
När vi har vant av fölen, både sto- och hingstföl så får de gå med Epus och unghingstarna om sådana finnes, det fungerar alltid kanonbra, nu är inte Epus speciellt gammal men tillräckligt "mogen" för att medla, leka och ta hand om fölen på ett bra sätt.
Årets stoföl räknar jag kan gå med hingstarna till våren.
Så vissa låter stofölen gå kvar vid modern i en stoflock och vissa låter stofölen gå med hingstarna?
Jag har aldrig haft problem med hingstföl in i hingsthagen, men tänkte mer på stofölet vad jag ska göra med henne för att hon ska få leka och inte bara gå med tråkiga "tanter"…
#10 Nja, jag låter inte stofölen gå kvar med mamman. De går med andra ston. Och hingstfölen med andra hingstar. 
#11 så du delar upp stona i olika flockar så stofölen inte går med sina mödrar? Hur gamla är "de små" när du gör detta?
#9 Guud vilken söt bild!
#12 Se mitt inlägg #7