Behöver hjälp med min shettis
Det första jag skulle göra skulle vara att låta en tandkunnig veterinär kolla i munnen på honom, så att han inte har ont där. Passa även på då att få tips om vilket/vilka bett som kan passa honom.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Okej tack! :)

Kan kanske vara att bettet har varit för kallt!
Man kan prova äpplesmaks-bett det brukar vara lyckat till unghästar.
Sen vissa hästar går bättre med bettlöst träns ( tex gagh eller hur det nu stavas)
Man måste börja med att lära ponnyn att bli tömkörd. Det är då den lär sej att bli körd och att lyssna på kusken. Vagnen-delen är den lätta biten. Tömköningen ska sitta. Det är en process som man skräddarsyr för varje individ. Ett talesätt…"man kan inte börja springa om man just lärt sej krypa" Svårt att förklara en sådan här sak. Någon annan som har något att tillägga för enkelhetens skull?
Hur gammal är han? På bilder ser han ut att vara rätt ung.
Jag börjar inkörningen av våra minishettisar tidigast som 2,5 års ålder. Och då rör det sig om ca 10 min 2 ggr i veckan. Det blir runt 10 ggr som de får dra vagnen innan vintern.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Läste på din sida att han bara är ett halvår gammal. Jag tycker du kan vänta med att bett träna honom.

jaa det kan jag ochså rekommendera

han är väll 1 och ett halvt?

ja
Det är 09 nu
#7,8 Ja visst är han 1,5, jag läste för fort.
Men om det var min häst skulle jag i alla fall lugna mej. Om han är "bråkig" skulle jag träna röst komandon med honom. Ingen ide att stoppa in ett bett i munnen på någon som inte förstår.

DET håller jag däremot med om hihi
Han är inte riktigt mogen med all säkerhet.

ja han fyller 2 till sommaren och då tänkte jag gå på utställningar med honom och vad jag har läst så måste han ha träns vid 2års åldern när han är hingst. och han är mäst bara besvärlig när man sätter på honom bettet sedan när man går med honom så är han jätte duktig! :)

det kan vara som #1 säger att det är tänderna som behöver en koll av veterinären.
Har man uteslutit det så kan man använda sej av smaksatta bett så att det blir en trevlig upplevelse för honom. Det kan snabbt bli en dålig vana.
Först - be veterinären kolla om det finns vargtänder, i så fall behöver de plockas bort för att han ska kunna acceptera ett bett - väldigt många problem med bettet beror på vargtänder…
Sen - Hurdant bett används? Tjockt? Smalt? Rakt? Delat på ett eller två ställen?

Jag har en shettis som vi tagit bort vargtänderna på, han var inte lika tokig som din å kastade å så men han var oftast stökig å kastade med huvudet under tömkörning osv. Efter vi tagit bort vargtänderna så blev han en helt annan häst, mjuk å följsam å slänger inte längre med huvudet. Så som ovanstående säger, kolla vargtänder för även om dom är otroligt små så kan dom ställa till med stora probelm…

jag använder ett eggformat Bridongbett, två delat, 13mm95 köpt på hööks

tack för all hjälp ska ta kontakt med en vetrinär! :)

#16 Jag hade bytt till ett 3-delat i storlek 8,5 om ditt bett ser det minsta stort ut på honom. För stora bett ligger fel i munnen och ger obehag. Med tanke på hans ålder borde han inte ha vuxit ur ett 8,5-bett heller, även om det är individuellt.
En hästtandläkare (brukar finnas kunniga på kliniker) kan hjälpa till både med bettet och tänderna. Alla "vanliga" är inte så duktiga på just tandproblem, tyvärr.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Och sätt en grimma över tränset och fäst grimskaftet i grimman istället för bettet tills han är helt lugn och accepterar bettet.