Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1068 ggr
annie
0

Mirakelkammen??

Försöker hitta den omtalade "mirakelkammen" eller vad den nu heter, men hittar ingen länk till någon dylik. Hittar visserligen mirakelkammar för katter men det är inte den jag tänker på… såg den för något år sedan men nu verkar den vara spårlöst försvunnen från internet… suck Rynkar på näsan.

Har för mig att den ser ut som någon sorts grej som man rullar mot hästens päls och som tar jättebra vid hårfällning. Tro den var ganska dyr däremot..

Någon som vet vad jag surrar i? Går den att få tag i fortfarande? Kan tänka mig en begagnad annars… Oskyldig.

ThiffannyJ
0

Sök på google, där kommer det upp en del annonser.

Peronligen gillar jag den inte. Har två hästar hos oss som ej är våra, deras ägare hade hört om denna kam och provat. Jag upplever det som att kammen skär av hårstråna, de fick ingen fin blank sommarpäls, den var kort, men matt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Anna-N]
0

#0: Finns en jättebra skrapa som jag tror heter "Dala-skrapa" eller nått liknande. Har den själv och den är oumbärlig när det är dags för pälsfällning. Skär inte av stråna. Kostar dessutom en tiondel mot mirakelkammen! ;-)
Den finns på Aubiose.

Pyttis
0

#0 Tror att Lillhästen i Stav annonserade om den ganska nyligen.

Maddengen
0
Gosa
0

#0 Jag har en sån "mirakelkam" använder den mest till mina islandshästar och tycker att den funkar jättebra. Jag upplever inte att den ger en matt sommarpäls utan lyster…

Köpte nog min på agersta-butiken för 3 år sedan och den är fortfarande lika bra, inte utsliten eller så…

annie
0

#2 Har du nån bild på den? Hittar inget sånt när jag söker på google…

annie
0

# 5. Är det den som maddengen länkat till som du har?

[Anna-N]
0

Originalkammen >>>

#6: Nej, jag vet inte om den finns på nätet men jag kan fota den i kväll om du vill ;-)

Gosa
0

#7 Ja, den ser likadan ut , men jag har väl "orginalet" finns på den här sidan:  http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=38_96&products_id=298

/Pia

HanniBunni
0

har likadan till hunden! Kostade lika mycket ochså…..men där rek den inte till utställningsdjur

zettan
0

Jag använder en gummiskrapa och en koskrapa som jag kallar de Tungan ute. Super bra vid fällning. Mina hästar verkligen älskar den.

annie
0

# 8 Gör gärna det, är nyfiken på hur den ser ut och funkar. Skrattande

annie
0

# 11 Ja, koskrapan är jättebra. Jag har en med 2 stl på piggarna, den är vändbar. Jättebra, men piggarna blir slitna efter några år….

[Teddy]
0

Ett slött lieblad är också kanon….

Milla
0

#10 har ni skaffat hund? skoj vad är det för en "nyfiken" Glad

Jag är himla nöjd med gummiskrapan måste jag säga, vi har också en sån där mirakel kam fast jag är nog mer nöjd med gummiskrapan faktiskt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#1 Håller med dig, märkte inte att den kapade hårstråna förrän jag testade den på Epus - det syns jättetydligt på skäckar när man kammar över från det svarta till de vita fälten.

mariajalrup
0

En helt vanlig ryktsten, billig och effektiv, är det som jag tycker funkar allra bästGlad

ThiffannyJ
0

Använder både ryktsten, en "såg" (vattenskrapa med taggar på ena sidan) och en gummiskrapa med taggar. Den sistnämnda tycker jag ger mycket blanka och fina pälsar.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
0

Ryktsten, piggborste och gummiskrapa.

Carita
0

Jag köpte förra året en kam som de säljer på Atg-klinikerna. Den har varit bra men jag föredrar nog piggborstarna.

HanniBunni
0

#15 amen milla! Vi har en 60kg Rottweiler.  Du har nog lyckats missa honom när ni har varit här! Vi har delad vårdnand om honom så han är här en till 2 veckor  i månaden. Och tur är det för att han fäller något fruktansvärt! Han välkommnar folk in i huset men ut är en annan femma! Glad

HanniBunni
0

Jag använder endast en gummiskrapa. Har hittat en i ett material som inte torkar ut. Så den är extra seg/klibbig och både masserar och tar håret perfekt.

Milla
0

#21 hm ok ja det har då gått mig helt förbi måste jag erkänna

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

HanniBunni
0

Du kommer och hälsar på för sällan! Flört hihi

h00jff
0

Mamma har haft en sådan till sina katter, om det nu är en mirakelkam. Tänderna rullar, men den skär inte. Jag har aldrig förstått vitsen med den, tycker inte att den funkar. Däremot har jag en helt suverän kardkam (eller vad det nu heter) till hunden när han fäller som bara tar bort den döda underullen. Skulle kunna tänka mig att den även fungerar på shettisar.

Länk till en "kardkam"
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Här hittade jag en länk till "mirakelkammen"
http://www.huverods.se/products.php?cid=460&pid=5716