Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 440 ggr
kacka
0

Hur kommer hingstreglementetet se ut?

Eftersom domen nu i EU-domstolen är färdigt och bötfäller Sverige så undrar jag hur hingstreglementet kommer se ut då Sverige INTE får ställa krav på att hingstar måste vara avelsvärderade i Sverige…

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:C2005/229/08:SV:HTML

Mål C-206/05 rör ett påstående att svenska regler om att en avelshingst måste vara avelsvärderad i Sverige för att få användas tillsammans med andra ston än ägarens egna strider mot direktiv 90/427/EEG och mot artikel 28 EG.

FredrikN
0

Nu spånar jag lite fritt.

Vad domen igentligen säger är att det inte är olagligt att betäcka andras ston. vilket det tidigare har varit i Sverige.

Du kan nu betäcka vilka ston du vill med vilken hingst du vill.

Om dessa avkommer kan föras in i någon stambok osv. är upp till det land som innehar moderstamboken.

Allltså Russ och Nordsvenska hästen är föreningar som finns i Sverige med sin moderstambok. De krav de ställer på vilka hingstar som skall få vara med och betäcka för att deras avkommor skall få finnas i stamboken är upp till dem.

Vad den här domen förändrar ingenting för Shetlandsponnyn då England som innehar stamboken sätter de krav på ev . Hingstpremering eller vad de kräver av hästarna för att de skall få reggas i stamboken.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Milla
0

jag vet bara hur dom har gjort inom dartmoor föreningen.

Där får alla hingstar användas när dom har löst licens, det finns idag 2 eller möjligtvis någon fler som har sitt RD nr som visades med 35 p. Dock rekomenderas inga hingstar som inte har visats fram då man vill veta om hingsten i sig har några vetrinära fel.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Du har nog rätt men Sveriges regler är ju inte godkända av Moderlandet om jag inte är fel underrättad…

Om jag nu spånar fritt så kan vem som helst använda vilken hingst som helst men frågan är väl som alltid KAN AVKOMMAN REGISTRERAS I EN RASFÖREING??? Eller MÅSTE SSS ta in och regga föl efter hästar som redan finns reggade hos dem?

kacka
0

#2 ja men det är väl bra att åtminstone det krävs!!! Jag skulle gissa att det blir något liknande för SSS. sedan gäller det att INFORMER och inte då med skrämselpropaganda utan ren fakta om vilka hingstar som gått igenom vad… allt från bara licens, till visats på premiering till veterinärundersökning och DNA….

FredrikN
0

#3 jo så är väl läget just nu. att våra regler inte är godkända av Moderlandet.

Det är nog som du skriver om avkomman till reggade hingstar som finns moderstamboken, skall få föras in i stamboken också. Det är nog där skon klämmer förtillfället. Men vi får väl se vad det lider.

kacka
0

Om man nu ser längre så HOPPAS jag att aveln blir bredare och att det blir hårdare med avkommebedöming! Om individerna ska klassas som bra avelshästar så ser jag hellre på avkommorna än de själva…

kacka
0

och så HOPPAS jag att C-premierade kasseras samt hästar som bär på defekter allt från krumhet, eksem osv.

Kratern
0

#7 Meeen, nu pratar du väl mot dig själv. Du tycker att man ska få betäcka med vilken hingst som helst, men samtidigt tycker du att man ska kassera C-premierade hingstar ???

Det hänger ju faktiskt väldigt mycket på hur seriösa sto/fölägarna är också (när det gäller avkommebedömning)

Nej… jag tycker att man ska gallra ganska hårt (både bland ston och hingstar)

Men….. det får inte bara bli speciella "säkra" linjer. Då är vi också ute och cyklar tycker jag.

AnnaLundin
0

#7 OM defekter kommer upp i ljuset så SKA dessa hästar kasseras. Det är inte rasföreningen som styr det, utan faktiskt djurskyddslagen, att man inte FÅR avla på individer som nedärver defekter.

Eksemets ärftlighet måste nog kartläggas bättre innan man kan ställa de högsta kraven på det, för det är ju en allergi… Krumhet nedärvs av EN recessiv gen och är därför lättare att ta tag i.

Cattis
0

Om en hingst blir godkänd är han det på livstid - alltså kan man inte kassera C-premierade hingstar. Det kan bero på mkt olika saker som gör att de fått ett C. Det MÅSTE inte vara dåliga hingstar.

Jag hoppas att SSS och moderlandet når en bra överenskommelse, så att det fortfarande går att ha vissa kvalitetskrav på de hingstar som används (läs: på de som får avkommor reggade i vår grundstambok).

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

FredrikN
0

Har hört ryktesvägen att förslaget som är inskickat skulle komma ut på SSS hemsida innan höstmötet då det är bla detta man skall diskutera på mötet, Men som sagt rykten stämmer oftast inte.

Cattis
0

#11 Du har inte råkat höra rykten om när förslaget skall tas upp i moderlandet så vi får veta klara besked snart?

/Cattis

FredrikN
0

#12 tyvärr inte…

PP
0

#5 Det är nog som du skriver om avkomman till reggade hingstar som finns moderstamboken, skall få föras in i stamboken också. Det är nog där skon klämmer förtillfället.

Som jag förstod på förra Höstmötet, så är det just att vi i Sverige gör skillnad på registrering och stambok som ställer till det när reglerna ska tolkas. Avkommor till ponnyer som är registrerade shetlandsponnyer, måste kunna registreras som shetlandsponnyer. Sen finns det visst utrymme (inom moderlandets regler) att ställa högre krav på de ponnyer som tas in i stamboken.

Hur det sen verkligen kommer bli, kan man ju bara invänta med spänning. Kanske särskilt för de som redan i år använt hingst som ej avelsvärderats i Sverige men som är godkänd i annat land..?

VeronicaP
0

Information kommer säkert på höstmötet så varför inte vänta tills det har varit ???

Varför hålla på att spåna på saker som man inte vet något om??

Sen kan jag ju tycka att som welsh föreningen har gjort med sin kvalitetsbok är super bra , för även de har ju fritt , fast har då gjort en kvalitetsbok där de hingstar och ston som har *bättre* kvalitet eller vad man ska säga får föras in ..

kacka
0

MÅSTE hingstar godkännas för livstid??? JAG tycker det är fel lika så med ston… Om ett sto får 34 p men "kläcker ur sig" en massa 42p hästar ser jag henne som bättre i avel än ett sto som fått 41p som bara kläcker ur sig 37poängare…

Hur "aveslvärderar" de i England? De är ju trots allt de som äger moderstamboken…

kacka
0

självklart gäller det även hingstar… en hingst som bara fått 36p men ger avkommor på 41p ser jag som mervärdefull i aveln än en som fått 41p men bara ger 36poängare… osv… Förstår ni hur jag tänker?

FredrikN
0

#15. Jo informationen kommer säkert på höstmötet. bara 11 månder för sent. Hade varit önskvärt att informationen hade kommit tidigare så man hade kunnat läsa förslaget och fundera och tänka till över det. Så  man  har sina frågor klara innan man är på höstmötet.

Att spåna på ett diskussionsforum är väl lite av meningen med ett forum?Cool 

Många bär nog på tankar och funderingar som man kanske behöver få ur sig och lufta. Varför inte göra detta här?

kacka
0

Bara en fundering… jag är väldigt dåligt insatt i andra länders aveslvärderingar… Men gäller avelsgodkännadet i alla länder tillsvidare?? Blir hingstar ALLTID godkända på livstid?? Varför har man generalmönstringar i sverige?

Cattis
0

#19 "Varför har man generalmönstringar i sverige? "

Bland annat för att kunna ge hingstarna sina nya bokstäver, höja eller sänka deras avelsvärdeklasser osv. Man går igenom deras förärvning sedan sista tillfället och utvärderar resultatet. Mkt bra tycker jag. Dessutom kan man få se hela beståndet och hur de utvecklats. Vilket är intressant, om inte annat för hingstens egna föräldrar. M.m.

/Cattis

VeronicaP
0

jo visst är det så Fredrik men ibland så spånas det lite väl för villt och en hel del konstiga saker som diskuteras som är helt osanningar ..  Sådant kan man ju vara utan ….

Sen vet jag inte om jag är onatruligt trött på allt snack om dittan och dattan om avelsvärderingens vara eller inte vara , kan ju beror på allt snack som har gått och där mycket just har varit just det Skitsnack….

FredrikN
0

#21 Tyvärr så blir det ju en del snack och spekulationer när folk inte får veta vad som gäller.

Om nu osanningar kommer fram och diskuteras på forumet så är det bra i mina ägon. Då kan man ju få fram rätt fakta. Som en lärare till mig sa: Bättre fråga och vara idiot i en sekund än att inte fråga och vara idiot hela livet! 

Att människor är ovetande är det sämsta som finns. SSS har nog inte fått fler nöjda medlemmar pga av att det här har dragit ut på tiden.

Tråkigt att du känner dig trött på allt snack om avelsvärderingen. Dock så känns den väldigt viktig för mig och jag diskuterar den gärna. Är man trött på den diskussion så finns ju valet att inte läsa tråden.

Att du tycker att det är mycket skitsnack får ju stå för dig. Jag tar gärna fram snacket och får det bekräfta eller dementerat.

Mvh

Fredrik

jojjehanna
0

#21 men om du är trött på snacket är det ju för att det snackas. Varför snackar folk? Är de nöjda, missnöjda, undrande, helsäkra…?

VeronicaP
0

Jag är int trött på snacket utan på  skitsnacket som kommer också , många har vettiga saker men tyvärr så är det oftast de vettigaste sakerna som kommer i skymundan för de spm inte vet vad de pratar om utan just bara vill prata skit om föreningen , andra uppfödare , eller rent ut sagt såra andra. Är det bara jag som kommer ihåg hur jarongen har varit här innan när det pratats om detta???

Sen är väl jag en sådan att jag vet att det tar tid att få ordning på allt , all information som ska samlas och sen tycker jag väl att det är bättre att det dröjer och att allt blir rätt när vi väl får reda på det än att man får reda en sak och sen att det inte stämmer. Sen tror jag nog att de flesta är rätt nöjda , men det är de som är missnöjda som hörs , vi som sitter här är ju bara en liten kladd i hela föreningen…

kacka
0

#22-23 gillar era inlägg!!… Trodde detta var just ett forum där man kunde diskutera allt runt shetlandsponnyer, men vissa ämnen är kanske förbjudna även om de VÄLDIGT mycket berör shetlandsponnyer… Kanske bättre att diskutera vädret, roliga historier, stockholmare, höns, vägtullar, bombhot eller kattungar…

#24 Detta har ju inte direkt med föreningen att göra då den följt SH och sjv, med det är väl SH/SJV som gjort fel och inte följt EU:s direktiv???? Frågan är ju hur många ÅR som byråkratin kan ta på sig då det ar redan prat på 90-talet om att det inte var acceptabelt med egna rasregler i länder som inte ägde sin ras…

kacka
0

Jag tycket det är bättre att inse hur läget är och sedan planera framtiden efter detta… Hur får man fram INFO till ALLA även andra som inte är bundna till någon rasförening? Med tanke på hur många shettisar det finns som inte har ägare som är med i SSS och kanske ändå avlar på eget bevåg… Hur når vi dessa?

Det handlar oom INFO och dela med sig om sin kunskap oavsett om man ser dem som "idioter" eller inte…

#20 Men är det inte bra att ta ur hästar ur avel som inte ger något bra då? Vad jag har förstått så är det så som England gör… Provar en hingst några år och om han inte ger bra avkommor så kastreras han… Men vi behöver kanske regler i Sverige som styr detta då det mänskliga omdömet inte räcker i Sverige…

Annette
0

#26. Ett tips är ju att åka på höstmötet nästa söndag. Anmälningstiden utgår idag.

VeronicaP
0

#27 Precis Anette det är bara att åka till höstmötet , hm jag funderar på att anmäla och sen får jag se om jag får möjlighet att åka.

#25 om du läser så skriver jag att man gärna kan disskutera men att man kan skippa skitsnacket. Tycker att man ska veta vad man pratar om och inte bara slänger ut sig saker lite hur som helst , fel av mig kanske att tycka så , men så tycker jag och det står jag för.

men nu gör jag som Fredrik säger hoppar över denna tråden *ler*

kacka
0

#27 kommer detta tas upp på höstmötet då??????

Cattis
0

#29 Det är väl upp till de som deltager at tta upp det de vill prata om. Jag tror säkert att detta kommer upp, det är ju en ganska stor fråga.

# Hoppas den frågan tas upp, så att folk får svar av de som verkligen vet vad som är sagt och gjort. Istället för att det spekuleras och hänvisas till diverse anonyma källor som tydligen vet mer än alla andra involverade.

/Cattis

VeronicaP
0

#29 har du inte varit inne på SSS sida och läst om inbjudan ???

Kratern
0

Jag har hört ryktesvägen att England inte själva är klara med sina regler. Stämmer det?

kacka
0

#32 jag har också "hört" det… Men jag har också hört tvärt om också…