avlivad häst blir mat?
Vet inte om tråden hamnat rätt men…
Skulle du när det är dags för din ponny att somna in lämna den för avlivning på Kolmården så att rovdjuren där skulle få mat?
Jag skulle kunna tänka mig det då ponnyn avlivas som hemma el hos vet för att sen styckas, då återgår den ju till kretsloppet. Vet dock många som ALDRIG skulle tänka sig det, vad tycker du?
Fast en ponny ska jag kremera o det är min första…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
hade jag bott närmare Kolmården hade jag absolut kunnat lämna hästar där.
Det här ämnet kan du säkert hitta mer om, om du letar bland gamla trådar. Det har diskuterats MYCKET här på forumet!
Jag sitter på jobbet och kan inte länka (nått fel.. ) men någon annan kan säkert lägga in länken från den tråden eller som Marie skrev, sök i sök-fuktionen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
skulle alldrig göra det, även om det tillhör kretsloppet, gräs äts av zebror och zebror äts av lejon som sedan dör o blir gräs…nej skulle inte vilja min häst blev styckad o sedan uppäten…
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Länk till tidigare inlägg i samma ärende.
http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=3f27c56f-9222-49b6-89c1-6fe4b91dfb85
jag svarar ja, lika som tidigare. Vi kan lämna till Orsa björnpark. Man avlivar hemma eller hos han som sköter det hela.
Är det någon skilland vem som äter upp hästen, människan, tigrarna eller maskarna i jorden?

jag skulle absolut kunna göra det, varför inte..
nej jag skulle aldrig kunna göra det

#6 Nej, det tycker jag inte.
Har jag inte någon möjlighet att begrava min vän här hemma kan jag mycket väl tänka mig att lämna iväg den till en djurpark. Det enda kravet jag har är att jag ska få vara med ända till den har somnat in. Om kroppen sedan används till mat åt djuren på djurparken spelar inte mig någon roll.
Jag vill också var med vid avlivningen,sen när djuret är dött spelar det ingen roll vad som händer med kroppen.

Vid Kolmårdens sjurpark har man den möjligheten att man får vara med till slutet, det är inga problem, det är bara att man säger till vad man önskar.
Jag har heller inga betänkligheter att lämna till djurpark. Hellre att man vet vad som väntar sedan än lämna till ett slakteri och inget veta, men det är ju min tankegång.
Jag skulle kunna lämna till Kolmården, så länge man bara får vara med tills det är över, vilket man får där.

Hellre att dom blir uppätna av rovdjuren än av likmasken
Skulle vara intressant att veta ifall det är några som har bytt åsikt i den här frågan, efter att den har varit uppe på tapeten några gånger…
Första gången jag hörde talas om Kolmården som avlivningsplats blev jag helt UPPRÖRD!! Jag trodde någon drev med mig. ALDRIG skulle mina hästar ätas av rovdjur!
Men efter något halvår, när jag tänkt och tänkt och tänkt, så var jag där med en häst, och det kommer jag att fortsätta med.
Jag har inte ändrat min åsikt. Skulle absolut tänka mej det. Som någon skrev, man vet ju vad som händer med kroppen. Hellre att rovdjuren får maten än likmasken.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag är fortfarande emot det och är glad över att ha så långt till alla djurparker att det inte ens är ett alternativ.

Ja mina hästar skulle kunna bli mat både till djur och människor om det så skulle vara.
Så länge min häst inte lider i livet… vad som sker efter är ju helt ointressant för hästen. Den är ju död!
Jag ska erkänna att jag i dagsläget skulle ha svårt för att äta hästkött om jag visste att det var min häst, men vem vet…. om jag svalt skulle jag säkert äta både min häst och en hel del annat man rynkar näsan åt idag.
"Grannens" häst är en helt anna femma - jag äter lika gärna hästkött som kokött. Kanske t.o.m. med bättre samvete, då de flesta hästar har haft ett bättre liv än genomsnittskon.
Nu finns tyvärr inte möjligheten för mig med djurparksavlivning, inte heller att "byta" häst med grannen. Så för oss återstår bara trotjänarslakt. För det viktigaste för mig är att hästen inte behöver åka långt och stressas på ett slakteri. För övrigt så gör vi inte så med NÅGRA djur. Vi slaktar höns, kaniner och ankor hemma - och äter upp dem. Samma sak då vi hade grisar, får och getter.
Jag vill helst ta ansvar för vad jag äter - ekologiskt odlat så gott det går, producerat hemma eller åt minstone i Sverige. Oavsett om det är en grönsak eller en biff.
Att "slänga" bort kött av så god kvalite som hästkött (förutsatt att hästen inte är medicinerad) anser jag vara ett I-lands"problem", och till viss del en skymf mot alla de i världen som svälter. Sen får jag väl på pälsen för detta uttalande - men det kan jag ta ;-)
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 19 Tänker precis som du.
Vi avlar inte köttdjur med hade vi gjort det hade jag mycket hellre ätit kött från egna djur. Där jag vet vad de är uppföda på.
Har inte ändrat uppfattning. Att lämna ett djur på djurpark är inte ett alternativ. Jag tycker det är ett ovärdigt slut att lasta sin gamla eller sjuka häst i en transport och åka x antal mil för att slaktas på ett främmande ställe med konstiga lukter. Hade alternativet med avlivning hemma och sen bortförsel av kroppen till djurpark funnits hade svaret nog blivit annorlunda. Så nej - mina hästar kommer inte bli rovdjursmat.

skulle faktiskt önska att dom tog emot på Borås djurpark också, men det gör dem inte än.
jag säger som vissa andra, vill vara med till slutet. Har vacklat i denna frågan många gånger, men varför inte om jag får vara med det sista. likaväl som man tar hämtning av det döda djuret och dom bränner upp det, så kan man hjälpa durparken
#21 Många åker 10-15-20 mil med sina sjuka hästar för att komma till olika kliniker och veterinärer. Jag åkte 5 mil med min "gamla sjuka" häst. Vi blev mottagna av snälla tjejer som klappade om henne och pratade vänligt med oss. Vi var ute i det fria, inga konstiga dofter, inte någon steril klinikmiljö. Där kan det ju lukta konstigt!
Jag försöker inte övertala dig Hanna vad du ska göra med dina hästar när den dagen kommer, men du ska veta att det här alternativet är faktiskt inte så hemskt som det låter. Om det bara är transporteringen det gäller, så går nog det också att ordna.
#23 Om man åker till klinik och veterinär så åker man ju normalt sett hem med sin häst levande igen. Jag förstår hur du resonerar men jag håller inte med, har ingenting emot att hästen äts upp, det är tillvägagångssättet innan jag inte gillar.

Om jag hade häst och bodde i närheten av en djurpark med denna service skulle jag mycket väl kunna tänka mig detta när det väl blev dags. Är hästen väl död tror jag att kroppen är ett tomt skal och då spelar det ingen roll vad som händer med den. Kan kroppen då komma till nytta desto bättre.
även i denna tråden kan jag tänka mig att lämna hästarnas kroppar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag bor nära ett slakteri….. Kör de jag behövt avliva dit och är med till slutet. Jag ska se att de är döda. Har aldrig upplevt att de blivit stressade eller mått dåligt. De som blir stressade läser kanske av matte/husse och blir uppjagade av det. Min tanke alltså.
Äta hästkött, nopp. Finns inga garantier att de inte har något som det är livstids karens på. Hade en travare jag var tvungen att skaffa pass till
Annars fick man ju inte skicka honom…. Men de preparat han hade innan han fick passet…. stod det inget om. Vet att veterinärerna inte skriver i alla gånger när de ger hästen medicin. Inte ens på clinicen. Så egentligen när det gäller människor föda så finns det nog inte många hästar som får gå till det.
Jag kan nog tänka mig avliva en en sjuk, gammal häst hemma under lugn och fin omständighet för att sedan lämna kroppen vidare till ett bra ändamål, djurmat så som gud skapade dem..eller?
Håller fast vid min åsikt. Nej!