Shettis sadel
Letar en sadel till min shettis, syntet eller läder. Hon är ganska grov å inte speciellet lång i sin rygg. så vid bom är nog ett måste. Har du nåt som passar så blir jag glad! Gärna med svanskappa då hon inte har så mycket till manke å sadeln gärna halkar fram.
skriv här el skicka pm
Börjes specialare är kanon, har en i brunt(läder) som funkar skitbra. Xtra vid bom brukar funka bäst på shettisar o dyr är den inte heller. Hoppas du hittar en bra sadel.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag kollade precis på hästnet och där finns faktiskt en hel del.

Jo jag har kollat på hästnet å mailat utan att få svar, å ringt å då har dom varit sålda…. Har funderat på en ny av dom lite billigare varianterna men man vill ju gärna köpa en bra som folk kan rekomendera, så skriv gärna ni som har köpt från Börjes hööks bole osv om hur ni uppfattat dessa sadlar.
#3 - jag har ponnyputan i syntet från Börjes.
Den ligger bra på mina ponnyer och jag tycker den är väldigt prisvärd.
(jag tycker däremot att lågprissadlarna i läder från såväl Börjes som andra leverantörer är rent skräp, på flera plan - såväl konstruktion som passform. Har aldrig sett någon sådan som jag kunnat hålla med om att den ligger bra på hästryggen och dessutom är de inte skapta för att hjälpa ryttaren till en bra sits)
Jag har köpt 3 billiga sadlar. 2 från Börjes 1 från Hööks. Hööks sadeln är en syntet, den var väl lite dyrare. Jag är jättenöjd med sadlarna. Den största skillnaden på billiga och lite dyrare är framför allt kvalitén på lädret. Annars skiljer inte så mycket.
ÖB säljer också billiga sadlar. Sist frågan var uppe här skrev någon att en "sån skulle jag aldrig lägga på min hästs rygg".
Man kan undra varför.
Shettisar blir ridna av lätta barn, och kanske inte flera timmar varje dag. Det är skillnad om man ska ha en sadel till distans, dressyr etc med en vuxen ryttare.
#5 - lågprissadlarna är inte skapta för att ha god passform eller för attt hjälpa ryttaren att sitta rätt på hästryggen. De är bara skapta för att säljas billigt och vara en billig kopia av en sadel, något att hänga stigbyglarna i…
*min åsikt och den står jag för*
Tycker de billiga syntetsadlarna ligger bäst, håller med #4 angående lädersadlarna.

Jag har kollat lite på olika sidor å undrar nu ni som vet, vilken av dessa tror ni är bäst?
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&40554&$echoPic=40554.jpg&p=H
http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=6640300
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320119
Ponnyputa är min dotter tyvärr för stor för, har en sådan å en western sadel plus en 15 tum sadel som är för stor, så en bra 14 tum är vad jag letar efter, som ligger hysat bra på en shettis…
#6 Och jag står för min! Jag är glatt överraskad att sadlarna har så god passform som dom har. Och nog sitter barn bättre i en sadel än en puta? Jag har en syntetputa, allmänt kallad töntsadeln…..
# Är det syntetsadeln från hööks du menar?? Är också på jakt efter en BRA sadel som ponnyn och tjejerna trivs med…
#9 - ett litet barn sitter bättre i en ponnyputa, ett större barn bör ha en bättre sadel än en lågprissadel, anser jag. De sitter verkligen inte bra i en sådan. *fortfarande oenig om att de ligger bra på hästryggarna*
#8 - på vilket sätt är 15"-sadeln för stor?

#11 det är för lång eller hur man ska säga, kan ju vara modellen men hon har ganska kort rygg så den hamnar så långt bak även fast den glider fram.. ja det där lät ju konstigt men du kanske förstår hur jag menar…

Gekås säljer syntetsadlar för shettis, som liknar vanlig sadel. Alltså ingen ponnyputa med handtag. Någon som har provat?
#10 Om du frågar mig så menar jag syntetsadeln från Hööks. Har legat jättebra, utan svanskappa på min ena vallack.