Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 5177 ggr
ElisabethA
0

Tempa dräktigt sto

Alla ni som tempar era dräktiga ston innan fölning. Hur exakt är det? Min vet sa att det skiljer ungefär en grad i temperatur ca 24 timmar före fölning. Stämmer det för era ston?

Ahnna
0

Det där är ju jätteklurigt eftersom hästars temp stiger mellan morgon och kväll för att sjunka igen under natten. Är det varmt ute (eller inne) så stiger den ännu mer utan att det för den sakens skull är en fölning på gång. Även om man tempar exakt samma tid varje dygn så behöver inte en ökad temp vara ett tecken på fölning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ElisabethA
0

#1 Det är väl så att kroppstemperaturen sjunker innan fölning?

Ahnna
0

#1 Det vet jag inget om, har inte läst på om det. Jag bara säger att hästars temp kan gå upp och ner beroende på födointag, väderlek, rörelse, tidpunkt och kroppstyp. En häst som har rört sig i hagen (t.ex.) och som sedan står stilla en stund kan få sänkt temp. (Eller snarare "normal" temp igen eftersom den troligen höjdes lite när hästen rörde på sig som mest.) Så det är en osäker metod att mäta tempen om man inte känner till hästens temp väldigt väl i alla situationer sedan innan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Anna-N]
0

#2: Ca en halv grad sjunker temp. Tempa under en veckas tid så ser man ju stoets normaltemp.

Hanna-D
0

Tycker det stämmer ganska bra med tempsänkningen innan fölning. Om man tempar vid ungefär samma tid varje dag (i mitt fall morgon och kväll) så är det lätt att märka när tempen ligger lägre än normalt.

ElisabethA
0

#4 o 5 OK. Tempar mitt sto morgon och kväll vid samma tid varje dag. Så då borde man inte behöva vaka förrän tempen sänks? Fast jag kommer nog ändå att sova i tältet och kolla på monitorn från ungefär två veckor innan det är beräknat :)

icansson
0

jag kommer börja tempa mitt sto när det närmar sig så har man lite koll kommer även övernatta i stallet

zettan
0

JAg förde journal på Rosa när hon skulle föla. Tempade henne 2 ggr/dag den sista månaden. Tempen sjönk ½ grad på kvällen och på natten kom lilla Roze.

Hanna-D
0

#6 Skulle kolla temp, juverstatus och stoets beteende och beroende på det avgöra när det är dags att vaka Glad

ElisabethA
0

#8 En halv grad alltså… Jag för också journal över tempen för att ha koll.

#9 Tro mig - jag håller koll på allt Flört Glad

Hanna-D
0

#10 I know! Så väl känner jag dig Glad