Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1261 ggr
Hanna-D
0

Vi har varit på...

I dag har vi (=jag och mamma) varit iväg på Kompetensbevis-utbildning, jag rekommenderar alla som funderat på att gå utbildningen att göra det, föreläsarna var kanonbra!

Nu ska bara transporten besiktas och förhoppningsvis godkännas som djurtransport och ansökan om transportör av levande djur skickas in, sen borde det vara vattentätt att köra häst i de flesta länder Glad

Kan också konstatera att många kör olagligt med sina shettisar eftersom det måste finnas mellanvägg mellan alla hästar, hur ofta ser man inte att folk trängt in två ponnyer på samma sida av mellanväggen?

Och japp, både jag och mamma klarade examen Glad

Trine
0

Grattis!

Ja är nog många som kör olagligt, själv brukar jag vara utan mellanvägg…

Cim-Zetterblom
0

Kul Hanna att du också gillade kursen. Sades något nytt om tunga fordonskombinationer (bil+släp med hänvisning till min fråga i den andra tråden)?

Hanna-D
0

#2 Menar du med färdskrivare? (minns inte frågan i den andra tråden Skäms)

Cim-Zetterblom
0

#3 Ja precis angående krav på färdskrivare i alla fordonskombinationer över 3,5 ton Glad

Hanna-D
0

#4 Alla lastbilar och fordonskombinationer över 3,5 ton skulle ha färdskrivare.

Charlotte-Aveback
0

Grattis Hanna! Hälsa Eva och gratta! Glad

Hanna-D
0

#6 Oj, tack!

Det är mycket att tänka på med tanke på lagstiftning som man inte hade en aning om eller tänker på varje gång man lastar en häst. Som sagt, dyr men riktigt bra kurs.

VeronicaP
0

#5 ¨Måste det finnas färdskrivare i alla fordon över 3,5 ton?
Men måste de även fyllas i som när du kör i Yrkestrafik ?
Finns ju lastbilar som inte har färdskrivare som går som budbilar tex och de står inte under samma *regler* som andra som kör tungtrafik ?

ElisabethA
0

Grattis Hanna och Eva!!

Pheobe
0

Hanna, du skriver att det måste finnas mellanvägg men det gäller bara om dom är bundna? Får man köra med hästarna lösa?

SofiaChristina
0

Grattis Hanna och Eva !

Hanna-D
0

#10 Det ska finnas mellanväggar mellan hästarna, undantag är sto med föl. Sen spelar det ingen roll om du kör dem i spiltor eller t ex i boxar (vanligare på lastbilar), det ska finnas väggar mellan alla hästar. Man får köra hästar lösa men alltså inte tillsammans i samma spilta (då måste man däremot ha överluckan stängd, sunt förnuft kan tyckas Glad).