Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 517 ggr
susanne-s
0

linje avel

Hej nu behöver jag höra era synpunkter. Jag tittar på hingst till mitt ena sto. men det har dykt upp ett litet problem, Fundersam Det visade sig att stoets Morfar är den samma som hingstens pappa. Hur hade ni resonerat i den frågan. Är det "nära släkt". Hoppas ni vill lämna era synpunkter.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

Tycker inte att det är för nära. Beror på vad det är för klass på hingsten förstås.

susanne-s
0

fler åsikter??

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Det beror på vilken hingst det är och hur stamtavlan i övrigt ser ut på det blivande fölet. Svårt att uttala sig om utan att veta.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Anette
0

Ring våra avelsrådgivare, Morgan elr. Ronny Johnsson. De svarar gärna på dina frågor.Glad

kacka
0

Beror på om den hingsten som skulle avlas på bär på några brister eller om han är 100% perfekt…

Hanna-D
0

#5 Ingen hingst är väl perfekt till 100%?

Minsanne
0

Om man linjeavlar hårt, dvs pappan betäcker sin egen dotter eller något sånt, så får man ju dubbla uppsättningar från hingsten. En bra individ med sunda gener kan vara helt ok att linjeavla på. T ex så finns det en hel del Mustang v Bunswaard som betäckt sina egna döttrar som blivit mycket bra. Så hos en sund individ kan det tillföra  en hel del till avkomman. T ex förstärka bra gener.Men linjeavlar man på en hingst som är bärare av krumma anlag eller något sådant så ska man vara medveten om att man dubblar dom generna hos avkomman. Det behöver ju inte visa sig i första generationen om man har tur. men har avkomman fått generna så kan hon föra vidare detta till sina avkommor. Det finns ju en del hingstar som är konstaterat bärare av defekta anlag och finns dessa med i stammen på den hingst du tänkt välja till ditt sto så skulle jag avböja att linjeavla på honom. För som sagt … anlaget kan ligga dolt i flera generationer för att sedan helt plötsligt poppa upp om genen har förts vidare till avkomman

#5 ingen hingst är perfekt, tvärtom så finns det alltid fel och brister hos såväl sto som hingst. Fast fel o brister har väl alla Fundersam

kacka
0

#6-7 det är just det jag vill visa… ingen är perfekt oavsett om det är ett sto, en hingst eller människa men man måste vara väl medveten om vilka gener man dubblar! Och som #7 säger att vissa anlag kan ligga dolt i avkomman… och sedan ploppa upp som gubben i lådan… är det värt det? Men det kan det ju göra även om det inte är linjeavel/inavel… Det linjeavlas ju ändå på individer som gett defekta föl…