Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1355 ggr
annie
0

Mjällig häst..?

Mitt 2-års sto, svart, har alltid varit lite mjällig i pälsen. Vintern då hon var föl fick hon streptotricos (regnskållor) i mild form och när vi då pysslade rätt mycket med henne såg jag att hon var rätt mjällig, främst på mankammen, nedanför manen och framsidan av halsen/bogen.

Inte så att hon bara är stövig utan hon har riktiga mjällflagor i pälsen. Annars är pälsen fin och nu har vi klarat oss (peppar, peppar) från regnskållseländet några år.

Valacken, fux, har inga mjäll alls i sin hårrem. Fler som har mjälliga hästar? Är det bara sån hon är eller finns något att göra. Tycker överlag att hon är svår att få riktigt blank och fin i pälsen, oavsett årstid. Är nog lite blankare nu när hon har riktig vinterpäls. Hon kliar sig aldrig, har inga problem med pälsen i övrigt. Jag ger hö, lite kraft groov e.dyl, mineral och lite foderjäst. Frisk och fin i övrigt.

Yazmine
0

Jag har två shetisar och dem blir mjäliga i manen på vintern men deras päls är blank och fin och jag vet inte heller vad det beror på.Jag pratade med min syster förut och hon har en häst i sitt stall som har problem med mjäl men den hästen får det överalt och blir matt i pälsen och hon tror att det beror på stress och att hästen har för lite att göra ,den har helt änkelt tråkigt.Och en vänina till min syster sa samma sak Fundersam men det kanske beror på nåt annat också ,det vet jag inte men nån annan kanske vet.