Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 786 ggr
Moheda
0

Domarjäv

Det där med domarjäv är ju lite klurigt… men är det så att om min ponnys far är uppfödd av den som dömer får min ponny inte delta då?

olesen
0

Om han äger pappan till din ponny så tror jag inte de, han får inte dömma din ponny iaf.

Milla
0

om jag inte är helt fel ute så får inte den domaren dömma din häst.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaLundin
0

I de senaste grundproppen står följande om jäv:

Jäv

Förvaltningslagen (SFS 1986:223) §11 och 12 gäller vid Sveriges Shetlandssällskaps utställningar och omfattar dess regler om jäv.

Vid utställning med endast en domare föreligger jäv och ponny äger då inte rätt att delta om:

1. Domare, dennes make/maka/sambo eller dennes nära släkting (föräldrar, barn eller syskon) ägt, tränat eller under längre tid haft aktuell ponny uppstallad.
  2. Domare under de senaste 5 åren varit ägare till aktuell ponnys far eller mor.
  3. Domare anser sig själv jävig.

Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom/henne skall självmant ge det till känna.

---

Det står alltså inget om uppfödare (längre), så jag tolkar det som att det räcker med att det är minst 5 år sedan domaren sålde föräldern till ponnyn det gäller.

Moheda
0

Alltså, i klartext, Annika Strindgård (som ska döma Haloweenutställningen i Älmhult)  har fött upp Kompis Mandus som är far till mitt sto. Vad jag vet så har hon (Annika alltså) inte haft honom i sin ägo de senaste 5 åren….men som det står i punkt 3  Domaren anser sig själv jävig hur får jag reda på det?

Då får jag väl ställa ut mitt sto i Älmhult där Annika dömer?Skrattande

SaraDoos
0

#4 Är det inte Gunn Johansson som ska döma i Älmhult?

Och jag har samma undran, har ett sto e.Almnäs Etapp, får jag visa henne för Torsten? 

Hur får man reda på om domaren anser sig jävig? Ringa och fråga???

ElisabethA
0

#5 Vi har visat Elina för Torsten och han har fött upp hennes pappa. Jag har även visat Gardenia för Torsten och han har fött upp hennes mamma… Det var visserligen några år sedan vi visade, så reglerna kan ju ha ändrats…

Moheda
0

#5 tyckte att jag läste det i tidningen… men jag kan ha fel och i så fall är det ju bra för då behöver jag inte bry mig om jävfrågan!Flört

Moheda
0

I tidningen står det att det är Annika Strindgård som dömer i Älmhult på Halloweenutställningen men i kalendern på SSS hemsida står det mycket riktigt Gunn Johanson. Vilket är rätt?Flört