Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2177 ggr
h00jff
0

Tips lösdrift

Jag ska bygga lösdrift till sommaren. Jag har en bok om vad man ska tänka på när man bygger stall/lösdrift, så jag vet redan allt om det där med åt vilket håll man ska ha öppningen, storlek o.s.v.

Ni som har lösdrift har ni några smarta tips angående lösdriften som ni själva är väldigt nöjda med?

h00jff
0

Putt

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har halvdörrar på min ena, vilket är super till de små.
Då varken regnar eller snöar det in när den övre är stängd och den undre öppen.
Jag har gjort (ena)öppningen så pass stor så en traktorskopa får rum i dörren = mockar direkt i skopan.
Vi valde på denna byggnad att ha två ut/in gångar då det alltid finns en väg ut om ngn är trängd.
Bilden visar stora dörren

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
1

Köldridåer i dörröppningarna är kanonbra så det inte regnar/snöar in. Ganska dyra på t ex Nordpost men går ibland att få/köpa via mataffärer.

MadeleneJansson
2

Glöm inte att ansöka om förprövning och bygglov från kommunen. Det är olika regler i olika kommuner så det är bra att kolla upp innan man börjar, blir mkt dyrare att skaffa tillstånd i efterhand.

Jag skulle aldrig bygga lösdrift utan att det går att mocka med traktor och skopa, inget ösande för hand alltså. Ta till takhöjden lite exrta, så att man kan har både stora och små pålklar. Även om man bara har små nu, så kan det vara bra att planera för annat om man får ändrad inriktning, inackordering eller dylikt. Kankse blir det inte hästar ALLS om 10 år… (hamska tanke…) då kan det vara bra att kunna nyttja utrymmet för ax, garage, husvagnsupställning eller annat. Jag skulle av den anledningen satsa på stora porter så att man kommer in med maskiner eller annat, även för mockningens skull då.

Det beror ju lite på hur stor du skall bygga också, och om det är nybyggnad eller ombyggnad av befintlig byggnad.

Glöm inte utrymme för uppbindning utanför lösdriften, skötselplats alltså, sadelkammare, spolspilta, foderkammare mm mm. Kanske vill du även ha plats för rockarder och vagnar osv.

Det är så tråkigt att senare komma på att man byggt för litet så tänk igenom dina behov noga, både de behov du har idag OCH de behov du tror dig ha i framtiden.

Ska själv bygga lösdrift framöver, vi skall "bara" göra färdigt huset först….. Så jag har grubblat en hel del på dom här sakerna.

Lycka till!

h00jff
0

Tack för alla bra tips! Eftersom jag har en stor häst redan nu kommer takhöjden att räcka till för den också. Jag har ett befintligt stall så där finns gång att binda upp i, foderkammare och sadelkammare redan! Det är bara sjävla utformningen av lösdriften som jag är nyfiken på!

Hur har ni gjort med vattenförsörjning? Foderhäckar? Några bra tips?

Ahnna
0

Jag har fodrat direkt i halmen de gånger mina har fått hösilage inne i hallen. Inga häckar eller nät. Vatten har de i en balja vid grinden till hagen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#5 Har lastpallar och pallkragar som matlådor i hagarna. Vatten får de dricka ur en Thermobar.