Transport
Jag har funderat på hur vissa kan transportera 3 hästar (oftast bara shettisar) i en transport!? Oftast går väl alla 3 shettisarna under vad max vikten får vara i transporten, men finns det ingen lag på hur en häst ska vara uppbunden/transporteras inne i transporten för att färdas säkert?
Jag har många gånger e.x, på trav sett hur folk kommit in på stallbacken. Lastat ur 2 russ och en shettis….. Hur gör folk?
Har Du ngn nång kört 3 häst i en transport? Är det lagligt? (Alltså att de åker så, inte om transportens max vikt tilllåter för det är ju en självklarhet att man inte överlastar!)
Hur "packar" ni in era 3 vänner då? Har ni två vanligt och en framm vid skötardörren då eller? Lös?
/Jullan
*putt*
Vi kör 3-4 shettisar i vår transport. Det är en extra bred Kylingekärra och de står på tvären.
Huruvida det är lagligt eller inte har jag ingen aning om, men hästarna står bekvämt när de åker sidledes.
Det är väl få transporter som kallas tvåhästars som verkligen går att köra två hästar i lagligt (vikten). Då menar jag stora hästar inte ponnyer.
När ja va på KM (Rks) i Dalarna i September, så såg ja att dom körde 3shettisar samtidigt :S tycker oxå det e lite konstit….

#2 när du kör dem på tvären, har du då mellanväggar o uppbindning?? har oxå funderat på denna fråga, själv har vi kört 3st en kort bit, men då lösa i transporten..
ibland vill man ju ha med fler än 2st så jag vill gärna höra fler förslag.

Jag har kört tre på bredden. Utan mellanvägg eller en snedställd med en kort o en lång bom bak. Funkar kanonbra. Står de tre utan mellanvägg, måste det ju vara tre som kommer överens. De står inte alls ihopklämda utan kan stå stadigt och utan att klampa på varandra.
Det handlar ju också om hur stora de är, och hur breda. Tycker de står jättebra tre sida vid sida.
#3 Varför är det konstigt? Inte konstigare än att man kör två stora hästar samtidigt. Huvudsaken är att de står bra och inte packade som sillar så de trampar på varandra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 Självklart har jag mellan väggar. (Skaderisken)
Och bindringar.
Har lovat förut att jag ska ta kort på transporten, men nu står den insnöad så det kan dröja.
Jag brukar inte köra mga shettisar samtidigt men jag tycker för den delen inte att det är konstigt heller.
Däremot så har jag sett värre saker, när sk. hästfolk kör lösa saker bland sina hästar. Typ bensindunkar och extra hjul/domkraftar bland djuren, det tycker jag är helt sanslöst.

Vi kan få plats med fyra shettisar i vårt Tranesläp om vi vill. Alla uppbundna med mellanväggar. Tre på bredden och en på tvären längst bak.
Men då har vi gjort egen inredning med en låg bom att binda i fram. Sen har vi dessutom en hylla vi kan sätta över dem så man får plats med hönät och annat smått och gott som kan vara bra att ha.
Det finns regler för hur mycket utrymme varje häst ska ha i transporten och hur många kg man får lasta i den. Sen finns också regler om hur de ska stå också, står de uppbundna i färdriktningen måste de ha en bom framför sig i höjd med bringan. Och jag tror det finns reglerat om mellanväggar och sånt. Kan man uppfylla alla dessa krav finns inga begränsningar för antal ponnyer i släpet.
Bekanta till mig köpte ett nytt släp för nåt år sen, där de kan köra med en mellanvägg i mitten för stora hästar eller två mellanväggar för 3 shettisar. Smidigt!
I mitt släp FÅR jag lasta två stora hästar tillsammans! Men gör jag det så blir det ändå lite överlast - inte för att jag inte får ställa det i släpet utan för att min bil inte får dra riktigt så mkt :/ …

#9. Men då har du förmodligen mer än bara B på ditt körkort, om du kan köra två stora hästar tillsammans. Det krävs ju att släpet får lasta så tungt också och då räcker vanligt körkort inte till.
#2 Hur bred är din transport?
Funderar på om man skulle kunna bygga om lite i våran Brenderup som är ganska stor och bred så man skulle kunna köra 3 shettisar på samma gång. Dock måste det vara så att de inte kan komma åt varandra om man kör på främmande hästar.
Har Startrailer 2004 , boggievagn med urlastning även fram.Lite omgjord med "vägg +liten dörr" där transporten smalnar av framåt. Bra för då kan jag lasta grejor där framme utan risk att hästarna kommer åt eller får något på/över sig. Kör 3 minisar (kompisar) löst i denna vagn.
#11 Min Kylinge är 170 cm bred.

Jeg ser ingen problemer med å transportere flere ponnier som går sammen evt. på løsdrift og er kjent med hverandre i samme henger. Det er vel ikke så annerledes med ponnier enn andre gårdsdyr, store hester er så, de kan jo virkelig lage farlige situasjoner p.g.a størrelse og vekt, men en ponni i underkant av 200 kg og max høyde på 1 meter??? Har ihvertfall alldri opplevd eller hørt om andre som har opplevd problemer/ ulykker med flere ponnier i samme henger. Kanskje er jeg naiv og veldig heldig? Man kjører jo så hensynsfullt man kan både med tanke på dyrene i hengeren og medtrafikkanter.
#10 Ja jag har mer än B i mitt körkort, nästan hela alfabetet närmare bestämt… (A BE CE DE) Men det jag syftade på var kommentaren i #2, att få släp kan kallas för tvåhästars, framgick dock inte så tydligt såg jag nu. I mitt släp kan jag alltså ställa två stora lagligt (totalvikt 1990 kg), men in bil får inte dra riktigt så mycket ens med B-kort.