Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 3726 ggr
icansson
0

ponnyridning vad krävs

Är sugen på att ha lite ponnyridning i den lilla by jag bor. Behöver jag något form av tillstånd? kan man ta betalt?

Ni som håller på med ponnyridning hur gör ni?

Annette
0

Det är viktigt att tänka på försäkring.

Silenos
0

Förut, när kommunerna hade hand om djurskydd/tillstånd brukade jag ringa till vår kommunale handläggare och berätta när och var vi tänkte ha ponnyridning. Hennes enda krav brukade vara att man skulle ta med sig grep och hink för att städa efter hästarna om det var inom tätbebyggt område.

helenep
0

Länstyrelsen måste godkänna din verksamhet- tillstånd. Samt att kommunen ska godkänna "anläggningen" att det ex finns toalett. Sedan som andra påpekat försäkringsskydd behövs.

Hovgarden
0

#3 man behöver väl inte ha toalett för att ha ponny ridning i stan?

Jag har haft ponnyridning. Skaffade mig en ansvarsförsäkring. Sen ska man givetvis ha tillstånd från kommunen/firman där man ska vara.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

helenep
0

Om man tar emot hemma måste det finnas toalett. Antar att det inte handlar om ponnyridning i stan, eftersom samhället är så litet

icansson
0

okej tänkte bara ha ponnyridning nån gån i sommar. Ansvarsförsäkring? är det något man pratar med sitt försäkringsbolag om?

Samt om jag vill ta 5 kr per tur är det helt okej?

helenep
0

När vi hade ponnyridning tog vi 20:-.  Tycker att 5kr är alldelles för lite. Tänk på att du ev behöver transportera hästen samt att du lägger ett antal timmar på jobbet.

icansson
0

#7 ja de är ju sant.

Hovgarden
0

#6 det är bara att prata med ditt försäkringsbolag, det är ju tråkigt om ett barn trillar av eller något annat tokigt händer.

Vi tog oxå 20kr 5 kr är ju ingenting!!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

stallostby
0

Jag skulle gärna vilja ha ponnyridning hemma en gång i veckan. Jag tar då 30 kr för 30 minuters skogspromenad. Kaffe/saft och kaka ingår…perfekt helgnöje en förmiddag! Promenad, umgås med hästar, fika….Glad unge som fått rida!

Skulle vara kul med en grupp som rider ihop så småningom..inte aktuellt just nu men då skulle jag gärna vilja ha ngn typ av ungdomsledarkurs i bagaget..

AnTeX
0

du behöver inte tillstånd om du ska vara på almän mark, utan att sätta upp et stånd t.ex. ett bord! har du bara dina ponnier och de som leder + en bra försäkring så är det bara sätta igång!

men det är alltid bra att ringa till komunen och säga till att man tänker hålla sig på en viss plats så vet de om det!  annars är det markägaren man ska gå till! 

uppgifterna kommer från sthlms polisen…

jag kollade upp vad som gällde för jag ska börja köra häst och vagn & ha ponnyridning

mvh anton och ponnyexpressen

icansson
0

#11 okej kommer ng ringa kommunen o höra med

tack för alla svar