Vad gör en bra travponny?
Funderar lite smått inom vad mitt sto skulle passa och tror faktiskt travet skulle vara något för henne. Men helt säker är jag ju inte. Hon är aktiv, gillar när det händer saker, orädd, högställd och kan ha en otroligt rak och snabb trav.
Men vad vet jag? Hon är inte inkörd än utan jobbar på det i vinter.
Ni som sysslar med shettistrav, vad karaktäriserar en bra shettis? Hur tar man reda på det? Vad tittar man på rent exteriört osv? Vore intressant att få veta 

Ska jag var ärlig så tittar jag inte på något speciellt , fel kanske av mig men jag kör in dem och kollar om de funkar och går bra. Psyket och huvudet tycker jag är den viktigaste egenskapen om jag ska vara ärlig, bra skalle så har du ju mer än hälften vunnit. Våra ponnyer som går på trav är väl eg inga exemplariska ponnyer inte så där extremt höga , långbenta osv osv ´Men de klarar sig mer än väl i travsammanhang..

Jag håller med. Finns ju många exempel på tex små shettisar som är grymt snabba. Det mesta sitter i huvudet på dem, bara de vill så kan de gå riktigt bra.
Så det är nog bara att prova, och inte ge upp i första taget. En del kan ju behöva lite tid innan de förstår vad det rör sig om. Lycka till!
Håller också med, "vinnarskalle" ska dom ha, men sedan är det inte fel med ett bra travsteg. Och det har jag upptäckt är inte alltid samma typ av trav som får bra poäng på utställningar. Dom ska liksom komma nån vart när dom tar ut stegen, svårt att förklara…
Hejsan!
Viktigt med en bra travare är att de har ett frächt steg. Att bakbenen kliver över och att frambenen är sträckta i traven. En häst med ett BRA steg och som är flegmatisk men ändå spidig är suverän om allt annat stämmer. Men brukar kroppsmässigt villa ha shettisarna i största laget. Samt att de är några cm längre än höga. Det är även mkt viktigt med viljan och att vinnarskalle finnes! En häst som har viljan att springa och tävla kan i vissa fall komma längre än en perfekt ponny som inte har de egenskaperna!
Om man har grunderna på ponnyerna så växlar form och kapacitet självklart efter träning och rätt balansering. Det är mycket att tänka på men självklart värt ett försök! Om hon tycker det är kul kan hon gå långt ska du se….
För att "testa" din ponny måste du ju först o främmst köra in henne :P Men sedan är det bara att träna på och tids nog pröva henne på bana…. Att köra med en cyckel data som mäter hastighet hemma är ett bra tips! Min ponny som sätter tiderna 3,11,0 på banan springer ungefär 20km i h hemma. (Han går bättre hemma än vad han visar på banan)
Lycka till! Och välkomen in i travsporten nästa år!
Ps:Hur gammal är ponnyn & stam? D:s
# 4 Spännande att läsa ditt inlägg om hastigheter! Jag har också en cykeldator på min rockard. Min shettis är en meter hög. Han drar mig och en Roslagsrockard=110 kg i 17 km i timmen på raka grusvägar. Är det bra om man jämför med ponnyerna på banan?
#4 Det tycker jag låter bra. Med tanke på vikten han drar så får du ju tänka på att han på en bana skulle dra betydligt lättare. (sulky samt liten kusk). Det är oftast även bättre underlag på bana än hemma.
#5, om jag kan räkna blir kilometertiden 3.32,7
Veritas odium paretFörvånad
När kan man starta en ponny på travet? Hur går det till? När som helst, eller?
Mitt sto är 2 år i år, rätt hög men har inte mätt henne. Tippar att hon ligger på ca dryga metern redan. Har haft henne bakom vagnen när jag kört min valack och nog vill hon springa. Hon var på väg förbi flera gånger och då tyckte jag ändå att valacken sprang på rätt ordentligt hemmåt, det var i våras…. 
Vet inte om jag själv ger mig in i travet med henne men kanske jag lånar ut henne eller säljer henne nästa år. Vi får se. Hon är en trevlig liten häst och kul att jobba med!

De får börja som 3 åringar ,
Nu har min vallack blivit tränad på Sundbyholms travbana! En duktig ponnykusk jag känner tränade honom med sin utrustning. Varvtiden blev 3:21 och vad jag förstår är kvaltiden 4 min på ett varv! Corall tyckte det var jättekul och sträckte ut steget, smidig som en katt. Var jättekul att se. Jag tror kan kan allt den ponnyn ;-)
#10, då kanske du är sugen att börja starta honom nästa år när han är så duktig? Kvaltiden är 3.50
Ok en fråga till då.
Jag som vuxen får ju inte tävla….
1: Ska de inte vara reggade på något speciellt sätt?
2: Finns det någonstanns som man kan hitta kuskar som vill låna ponnyn i ett par år?
3: Kan man börja med dem närsom helst. Vet ju att de inte får tävla hur länge som helst, men innom de åren?
4: Jag får träna en shettis och någon annan starta?
5: Kostnader för att starta?
6: Kvalning?
Jag vet ingenting och tar gärna emot sidor som är bra och lätta att förstå. vanlig svenska alltså
1. Ja i SPTF
2. Ponnytrav i focus kanke?
3. Ja
4. Ja, men du måste se till att ha tränarlicens, men kusken kan stå som tränare också om denne är villig till det. Tränaren är ansvarig för en massa saker, se TR
5. Runt 100 kronor
6. Ponnyn måste ha ett godkänt kvallopp innan den kan starta.
Tack
Har något att jobba med om jag inte kommer igång med min ridning. Annars får jag väl dela på det
Sak kolla upp tränalicens mer, om det finns i närheten och om jag hinner med det nu. Mycket som sker i vår
HÄST ÄR LIVET

Jag tycker det viktigaste för att en ponny ska bli bra på travbanan är att den tycker att det är roligt!
Om den trivs och springer på frammåt med god vilja, så kommer den långt!
Sen är storleken och rörelserna inte lika viktiga, men det är ju lättare att få en bra tid på en ponny som vinner mark i steget och inte behöver slita så hårt för att komma frammåt.
Vi tävlar med alla möjliga stammar och storlekar från 93cm till 105cm. 93cm hingsten och ett 100cm sto har samma rekord tex.
Men visst har de lättare att få bra tider som har 8 & 9 på skritt och trav än stoet som bara fått 7or….

Här han ni en tabell som visar vad km/h motsvarat i min/km
11 - 5.27
12 - 5.00
13 - 4.37
14 - 4.17
15 - 4.00
16 - 3.46
17 - 3.32
18 - 3.20
19 - 3.09
20 - 3.00
21 - 2.51