Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3185 ggr
PP
0

Glasöga/blått öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fundering gällande ett delvis blått öga… Det är så att min hästs pappa har lämnat flera föl (svarta) med blå ögon som sedan mörknat till vanligt bruna. Därför var jag övertygad om att även min hästs öga (partiellt blått) skulle mörkna och noterade inte detta på hans signalementsbeskrivning. Särskilt som att det inte riktigt beter sej som ett "vanligt" glasöga. Det ändrar nämligen färg. Ibland syns det knappt alls, ibland - särskilt i starkt solljus - är det riktigt isblått.

Har frågat flera hästmänniskor, men ingen har varit med om att ett öga ändrar färg… Frågan är nu om jag ska notera detta i hans signalement. Är det verkligen ett glasöga, som kan ändra sej så? Någon som har erfarenheter av liknande? Han är f ö visad på utställning där domaren kryssat i "mörka ögon".

Bild tagen en ljus dag där ögat är markant blått.

PP
0

Och en bild där ögat är mörkt…

PP
0

Ingen som har erfarenheter av ögon som skiftar färg..?

Majja12
0

Intressant =) En av mina ponnyers ögon kan skifta i blått ibland. Det har det gjort under hela hans liv, han är 15 år. Jag vet inte om det kallas för glasöga då, hade ingen aning om att det hette så förrän jag läste denna tråd =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Pheobe
0

Pernilla. Din pålle har väl inte glasöga? Den har ett mörkt blå öga och det är inte samma som glasöga. I olika ljus kan ögat se olika ut. Är det samma svsk jag såg förra sommaren så har han inte glasöga. Ett glasöga är ljusblått och väldigt skarp i sin färg.

Trine
0

Min nordis jag hade har alltså glasöga? I passet står det Glosögon…

PP
0

I Bo Furugrens "Hästens färger" står:

"Blå ögon kallas ofta för glasögon. Utseendet har en glasaktig karaktär".

Där står oxå att:
"Djupet i den blå färgen kan variera från ganska mörkt blå till mycket ljus."
"Ibland är hela ögat blått, ibland enbart regnbågshinnan. I det senare fallet är alltså senhinnan pigmenterad. Hos skäckar är det inte ovanligt att hela eller delar av regnbågshinnan är blå".

"Glosögon, som inte ska blandas ihop med glasögon, är ögon som är onormalt utstående, vilket inte har med färgen att göra".

Fast visst fick jag oxå lära mej när jag började med hästar att blå ögon hette glosögon… Men man får lära om ibland. Flört

#4 Mörkt blå öga..? Det mysko är ju att det varierar så väldigt mycket. Så här såg det ut en snöig vinterdag: