storlek
Har fått höra att stoet generellt ger större avkomma, ju fler dom får… Vad beror det på?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Kan det ha med platsen i magen att göra?

Funderade också på det, men jag vet inte… så himla mkt större kan väl inte stona bli, eller?
www.gullsmyrastuteri.se
njae… jo kanske… men vi människor blir ju "slappare" efter många barn också om vi inte är extra obeservanta på att träna upp oss… Men det är nog marginellt.

Men får vi människor större barn vart efter? ifs var mitt andra barn 3 cm längre och 400g större än mitt första… Intressant
www.gullsmyrastuteri.se

Vad jag har hört så är det att oftast så är första fölet mindre och sen blir något större , men sen när de börja bli gammla så blir fölen mindre igen.

och vad innebär då -när dom börjar bli gamla, vad ca är det för ålder.
Har just kollat mitt ena stos avkommor, visserligen med olika hingstar och det finns inte uppg på alla men fölen har blivit större. 4 föl har samma pappa (nr 2 är större än nr 1 med den hingsten och de två sista är för unga…) Intressant..
www.gullsmyrastuteri.se

ja du det är väl olika för varje individ det ;-)
Fias första föl var göööööööör stort, men andra var jättelitet. Men så hörde jag att första hingsten gav stora fölUNGAR så sedan valde jag en hingst som gav späda fölungar…

förstår att det är olika och jag skrev ju ca..
när blir dom "äldre" runt 20 eller..
www.gullsmyrastuteri.se
Kanske väljer man en mindre hingst första gången…?
Mitt tredje barn blev betydligt mindre eftersom jag inte åt socker alls under den graviditeten. De första två (Karro & AnTeX) vägde 4,6 medan Linnea vägde 1kg mindre. Kosten har stor betydelse för stoleken på barnen. Kanske så med häst också?
Numer pensionär i Nynäshamn
Det där är intressant, har också hört att det skulle kunna vara så, men vet inte varför.
Mitt ena sto som är 18 år fick en jättefölunge i år, knappt så hon klarade av att få ut den. Jag hoppas ju att det berodde på att hingsten som är pappa ger stora föl, betäckte henne i år med en betydligt mindre hingst - hoppas verkligen att det hjälper, för så stora föl vill jag inte att hon ska riskera att få…..

Någon mer som vill spekulera eller har ett svar. skulle vara roligt att få klarhet i detta.
www.gullsmyrastuteri.se

För att stona efter många föl blir större "invändigt" och därmed har plats för större föl. Fölets storlek rättar sig ganska mkt efter platsen inuti mamman. Ju fler o stora föl, desto större kan de bli. Ingen regel, men vanligt förekommande.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Riktigt gamla ston får mindre föl också sa vår veterinär när vårt sto var betäckt som 25 åring. Varför kommer jag ej ihåg.

#18 anledningen till att fölen blir mindre när stoet blir äldre är att stoet inte ger riktigt lika mycket näring som det gör när det är i en högproduktiv ålder.