Är detta något att börja med?
Hittat sele å vagn begagnat. Här
Vet att vagnen inte är att rekomendera, men tänkte iaf om det kunde vara en bra början?
Tänker isf byta upp mig när jag hittat vagnen jag vill ha och ekonomin tillåter.
Vagnen är en globus vagn och selen kommer från equilex.

Jag hade gärna haft den utrustningen till att börja med. Det är antagligen en vagn från Mickes fyrhjulingar och en sån har jag som jag är nöjd med, för det priset och för min användning är den OK. Selen ser ju också OK ut, med baksele som är viktigt. Sen hur det passar till din ponny kan ju bara Du avgöra, men jag tycker det var prisvärt för ett nybörjarkit! //Erica

Jag skulle definitivt ha satsat på detta som startkit!
Å sen investera i polypads däckel och bröstunderlägg för mer avlastning på hästen och spara på selen,
För min del så blev det en loksele och en mindre fin vagn. Kommer att byta upp mig när jag ser hur stor Joystick kommer att bli.
Anna-Carin
Vart inte dem grejerna, dem vart sålda nu. Hade dock mailkontakt med säljaren men men…
De går väll förhoppningsvis fler tåg.
Equilux sele kan du köpa ny, dom är inte alls dyra och helt OK vad jag hört. Persén på Gotland, tror han säljer vagnar fortfarande, har helt OK vagnar till bra pris.
#4 Vet du om Persén har någon hemsida? Eller hur man får tag på honom?
#5 Tyvärr vet jag inte mer än att han har/hade en butik någonstans på Gotland. Har kollat i ridsport för att att se om han hade nån annons där, men icke. Någon på Gotland borde ju veta hur man får tag på honom… Du bodde väl på Gotland? (Har för mig du skrev det i tråden på ridsport.) Hör med någon hästbutik eller nån stort stall så får du säkert tag på nr eller adress till honom.
#6 Jupp jag bor på gotland.
Vet att det fanns en vagnaffär någonstans på vägen ut mot Slite förut men den finns ej kvar. Där fanns det sulkys och sån där blå rockard med svart sits.
#7 Då kan det nog ha varit den affären. Rockarderna fanns i blå, grön, röd och svart färg med svart sits. Någon borde ju veta om dom fortfarande säljs.
Jag har haft en vagn (den billiga varianten) från Mickes fyrhjulingar och var INTE nöjd med den alls, otroligt klen i skaklarna. Köpte istället den fyra varianten (5000:-) som också finns hos Mickes fyrhjulingar, mycket bättre!

Vad är det för skillnad på dom hos Mickes? När jag köpte fanns bara en vagn samt en fyrhjulig vagn som var nåt helt annat. Jag har en till minishettis och tycker inte den är så klen, visst kunde den vara kraftigare men jag är nöjd med min. Kostade 5000 inkl. frakt har jag för mig för två år sedan.
Den billiga kostar idag 3500:-, den har otroligt klena skaklar (dessutom är det VÄLDIGT smalt mellan skaklarna, vilket i och för sig inte är ett problem eftersom de är så klena att man kan böja dem för hand). Svängeln sitter ganska högt upp.
Den dyra (5000:-) har teleskopsskaklar, som är kraftigare (inte jättekraftiga, men stor skillnad mot den billiga). Man kan sätta svängeln lägre och hela konstruktionen är mycket starkare byggd (exempelvis runt hjulen).