Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1449 ggr
runas
0

antal hästar i stall?

Jag har en liten undran som jag hoppas lagt rätt.

Om ett stall m lösdrift är godkänt för ex 4 hästar o det går 3 stora o 2 shettisar i hagen, räknas de 2 små som en stor eller är det individ o inte stl/plats som räknas?

Krånglig fråga kanske, jag hoppas ni förstår vad jag menar o att nån har svar.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ahnna
0

Det är individerna som räknas. Men har stallet boxplatser för 4 stora hästar så går det ju in fler shettisar. En normal storhästbox är cirka 9 kvm och shettisboxar ska vara minimum 4 kvm. Är väggarna tillräckligt långa (enligt regelverket) så får du alltså in 2 shettisar i en box som är godkänd för stor häst. Det är helt tillåtet så länge alla mått stämmer.

Samma med lösdriften, så länge varje shettis har minst 4 kvm och varje stor häst har minst 9 kvm (om det inte har ändrats i reglerna?) så får du ha dem tillsammans på lösdrift med utfodring i hallen. Har du inte utfodring i hallen så har jag för mig att det räcker med 80% av de angivna måtten per häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

runas
0

Alla mått är godkända, 2 shettisar går lätt in m gott om plats i en box, likadant m lösdriften. Så då är det ok?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ahnna
0

#2 Hur stora är boxarna och ligghallen då?

Jag har en ligghall som är 15 kvm och i den får jag ha 3 shettisar med utfodring, utan utfodring tror jag att jag får ha 4. (Miniräknaren i huvudet är trasig just nu.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

runas
0

#3 ligghallen är godkänd -08 för 7 stora hästar o stallet m 5 boxar godkänd för just 5 stora hästar-08. I hagen går 5 stora o mina 4 små. Boxarna är lite olika stora (har inte måtten i huvudet exakt)men är godkända för häst upp till 165cm.

Majja12
0

Rymmer anläggningen 5 hästar eller fler (oavsett storlek) måste den förprövas. Även hägn måste förprövas (alltså hage). Så har man 5 hästar eller fler måste en förprövning ske innan man tar dit hästarna.

Hoppas att min förklaring är begriplig Glad

Ifall man bygger stall/hage/ligghall för 5 hästar eller fler utan förprövning tvingas man betala en avgift på 12000:- eller 24000:- beroende på i vilken omfattning byggnationen skett.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Majja12
0

#4 Aha, jag missuppfattade frågan. Kortaste sidan för varje box måste minst vara 1,5 meter för minishetland och 1,6 meter för standard ifall du vill dela boxen och göra två små boxar av en stor. Ska två shettisar gå i samma box är minimimåttet 8 kvm för standardshettisar och 6 kvm för minishetland. När boxarna är godkända för häst upp till 165 i mkh kan du lugnt ställa in två shettisar i varje box Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

h00jff
0

Det lättaste måste väl ändå vara att mäta boxar resp. lösdrift och sedan kolla jordbruksverkets regler för hur många kvadrat varje häst/ponny måste ha?

Här hittar du Jordbruksverkets måttbestämelser för häst/ponny.

runas
0

Tack för alla svar, vi har mätt o kollat och allt är lugntSkrattande.