SUCH ansökan!
Jag undrar hur man ansöker om SUCH:et?? Alltså jag vet vad som krävs för att få SUCH men hur ansöker man?? Finns det någon ansökan att skriva ut eller skriver man ihop en egen "lapp" med vad man ansöker om + ägare?
Ni som har ansökt om SUCH hur har ni gjort??
Amor vincit omnia 

Skriv en lapp och ansök. Plus kopiorna på protokollen såklart. Om du fått tilar som du skall hänvisa till för att få tillgodoräkna dig "marginal" o "hårdare konkurrens", kolla att det står angett titlar samt placeringen (och av hur många i klassen).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag skrev ett brev där jag spaltade upp de resultat jag sökte på och bifogade kopior på aktuella protokoll.
Ta kopior på protokollen som berättigar till SUCH:et + kopia på pass/reg.bevis. Skicka till Jeanette S. Klart! Finns ingen färdig ansökan, men man kan ju skriva en lite lapp :-)
Men hur hårt är det egentligen med "hårdare konkurrens/marginal"??
Amor vincit omnia 
Jag skickade bara in kopior på utställningsprotokollen och ett kort meddelande vad det gällde. Kanske är helt fel…

ja jag vet inte jag ska ju göra det i år med på 2 st , jag har varit så dukitg så jag har börjat plocka fram papprerna hm ….

#4 Hur hårt? Jaa, inte vet jag, men det står ju att ett guld måste vara i hårdare konkurrens/med marginal.
/Cattis
# 7 eller någon annan för den delen
Kan det vara så här: i konkurrens = fler än 3 i klassen. Med marginal = 41 p och uppåt?????

men visst står det att det ska vara 8 eller nåt sådant när det är hårdare konkurrens
gå in och läs på SSS hemsida där står det ju väldigt klart tycker jag

Regler/krav på meriter för att ponnyn skall kunna få SUCH-titeln är följande:
- Tre guld (guld är från 40 poäng och uppåt), på SSS eller regionalföreningarnas utställningar.
Dessa skall ha delats ut av tre olika domare (eller domarpar).
Av av dessa tre guld, måste det ha gått minst ett års mellanrum mellan tidpunkterna då två av gulden delades ut.
- Två av gulden vid lägst tre års ålder.
- Två av gulden skall ha delats ut med marginal, det vill säga att ponnyn skall ha fått minst 41 poäng vid två tillfällen, varav det ena kan räknas tidigast från det år då ponnyn är fyra år.
- Ett av gulden måste ha delats ut i hårdare konkurrens. Vad som räknas som hård konkurrens avgör SSS utställningskommitté. Exempel på hård konkurrens är att det är minst 8 ponnyer i klassen, eller att det deltas ut vid en större utställning alternativt RIKS-utställning. Eller att ponnyn erhållit ett Championat.
/Cattis

Ha du orkade skriva ut det du Cattis det gjorde inte jag

#11 Det gjorde jag inte, kopierade från min artikel :-) - SUCH
/Cattis
Men det är ju sällan det är mer 8 i varje klass, förutom då i klass 13A, svarta gallston. Eller slår man ihop alla med samma klasssiffra? Annars lär det väl bli svårt att få ett SUCH på sitt icke-svarta sto. Hur kan en del hingstar få SUCH då, de har väl sällan mer än 8 deltagare änns totalt, alla kategorier, på en utställning?

#13 Nej, men därför kan det gå bra med att man visat på en större utställning. Eller vunnit en titel.
/Cattis

Ja det står ju även om man vunnit en titel , men som våran hingst fick tex guld på riks nere i Bosjökloster och den gången var hingstringen stor 9 st var de och endas en fux *S*