visa eller inte?
Jag har en treåring som fick eksem förra sommaren. Jag "hädade" då och stubbade av henne resterna av manen, för att göra det hela mer lättskött.
Nu sitter jag och funderar på om jag kanske skulle anmäla henne till lokala ponnyföreningens utställning i april, innan den här säsongens klåda kommer, för att få en bedömning på henne i "klådfritt tillstånd".
Det som får mig att tveka är hur domaren bedömer ponnyn när hon varit stubbad? Man kan ju ana att det varit klåda på ponnyn ifråga, bedöms det då som en eksemponny eller är det bara när det är "pågående eksem" som man får avslag på detta?
Att manen inte hunnit växa sig så lång ännu får jag nog leva med, tyvärr.
Hade DU anmält en sån här ponny till utställning alls?
Och, som sagt, hur bedömer domaren det? Är det ens LÖNT att anmäla?
Fy vilken hädelse….
Jag skulle inte visat. Oavsett orsak till att ponnyn är stubbad skall de dra ned på typpoäng om manen klippts av, det är ju en natturras som skall ha så rikligt med tagel som möjligt.
Jag fattar inte att du tycker det är lättare att sköta en stubbad man, jag tycker det är precis tvärtom när man skall salva dem.
Veritas odium paretFörvånad
Jag skulle inte heller visat denna ponny. Är det någon större poäng då man ändå inte kan ha den i avel? Kanske för föräldrarnas del då men å andra sidan är det ju ingen positiv sak för modern som lämnat avkomman heller.
Anna, måste då fråga, anmäls exemet nånstans? För föräldrarnas del, ska man göra det eller? förstatistiken??
Jag visar den i så fall främst för föräldrarnas del, den kommer aldrig användas i avel - fortsätter den klia sig så får den snarare en enkel biljett till hästens evigt gröna land. Men jag hade velat ha den bedömd först, om det är möjligt.
Jag vet inte om eksemet ska anmälas någonstans, men just denna ponny kommer faktiskt finnas med i den pågående studien vid SLU där man söker efter eksemgener.
#3 Va kul! synd med hästen men bra den kan hjälpa till kanske. jag menade mest för statistiken, för man statistik på sånt? Hur gör man med andra saker? jag har ju haft en avkomma som haft ett defekt knä men det är inte anmält heller. Hästen lever inte men aknske skulle det skrivas nånstans?
Inte heller jag hade visat en eksemponny.
Jag hade inte haft ngt emot att visa den på en lokal utställning eller sommarpremiering, men jag hade inte åkt på en SSS utställning, för där hade man väl blivit halshuggen…..
Hade visat den av den anledning att jag anser att ALLA skall visas som 3-åringar! Tänk vilken grund vi hade haft för vår avel om alla 3-åringar visas! Att kunna se vad föräldradjuren lämnar och jämföra med andra hingstar osv osv. Dessutom hjälper det ju hingstarna inför deras avkommvärdering. MÅnga hingstar har ju tyvärr inte tillräckligt många avkommor för att kunna avkommevärderas förrän dom är uppåt 15-20 år och är dom då riktigt bra, har man ju kanske missat honom, ocxh han har inte använts så mycket i aveln som han "borde".
Har visat en 3-årig valack med eksem åt ett par jag hjälper på sommarpremiering, just för att meritera föräldrarna, han fick 41 p med 9 på typ….. Hade gått med täcke hela sommaren och var ganska symtomfri, men man var inte "normallång" Tror inte att han fick avdrag på typ.
Är det en merit att ha en avkomma som är extereriört bra men som kliar sig?
Jag kastar sten i glashus, jag har en som springer hyfsat fort men som kliar sig.
Den ponny som omnäms i inlägg #6 hade man som hängde ner lite på sidorna (halvvägs ned). Hans mamma hade ju inte speciellt lång man heller. Hans man kan ha bedömts vara "normal" eftersom vissa aldrig får väldigt lång man.
Hur definierar man lång man, jämfört med vad?
#7 - jag har valt att inta anmäla till utställningen, men min ponny har OCKSÅ man som hänger ner på sidorna. Den är liksom inte stubbad nu utan manen är väl cirkus 15 cm lång.
Det kanske inte är en merit att ha en avkomma som är högt bedömd men som kliar sig, men bedömningen i sig ger ju en fingervisning om vad föräldrarna lämnar i övrigt. Det är ju inte säkert att någon av föräldrarna nånsin mer kommer lämna en eksemponny, det vet man inte.
(själv kommer jag ändå vara restriktiv med att betäcka mamman till den aktuella eksemponnyn, trots att hon själv är bra, just för att inte riskera att hon ska spotta ur sig flera avkommor med klåda - jag kommer betäcka henne men inte varje år, för att hinna utvärdera)

#6.
Jag hade inte haft ngt emot att visa den på en lokal utställning eller sommarpremiering, men jag hade inte åkt på en SSS utställning, för där hade man väl blivit halshuggen…..
Jag har sett eksemponnyer på SSS utställningar och ägarna till dessa har verkligen inte blivit halshuggna.
# 9 Det låter ju bra, men frågan är väl om det stämmer…. När man möter folk som känner sig mindra värda och nedtittade på för att dom visar och ev betäcker ett sto som får 35 p så undrar man ju hur men blir bemött med en eksemponny…..
Naturligtvis är inte ALLA shettismänniskor av den attityden, man många är det, tyvärr….
# 7 Att han har en god exteriör är väl positivt, både för ägaren som sålde honom som bruksponny, men även för mamman som fick 20 p i avkommebedömningen för honom då han fick över 38 p.
Att låta bil att visa för att dom har eksem gör ju att man späder på "mörkandet" kring sjukdomen. Det är väl bättre att vara öppen och är alla det kanske man såsmåningom kan hitta linjer eller kombinationer som ger eksem…. Och då låta bli att avla på dom?
Om två eksemfria djur får en avkomma med eksem skall man aldrig använda dom föräldrarna i avel igen då????? det tycker inte jag!
Däremot skall man kanske inte gör om kombinationen…. Utan byta blodslimjer för att undvika att det händer igen….Tills man inte vet hurdet nedärvs är det svårt att dra klara riktlinjer för hur man skall göra.
Personligen anser jag INTE att man skall avla på eksemhästar, eller hästar med antydan till eksem, eller andra allergier för den delen.
Däremot tycker jag det är OK att avla på frisk djur som lämnat eksemavkomma. Skulle vara ett antal hingstar som borde tas ur avel annars….

men bara för att hästen har exsem men är frisk i övrigt behöver man väl inte ta bort ponnyn?

Men frågan är om det är så lätt att få 38 p på en ponny med svår eksem. Jag vet en som fått 4 på typ, det måste ju på något sätt markeras att det inte är förenligt med rasstandarden.
#11 - om det var en kommentar till mig så förbehåller jag mig rätten att själv besluta om vad som ska göras med mina ponnyer.
JAG anser att ett liv med ständig klåda inte är ett värdigt hästliv. EJ heller tycker jag att det är ett liv värdigt en shetlandsponny att stå inomhus minst halva dygnet på sommarhalvåret och resten av dygnet gå ute med kläder på sig. Och kan jag inte garantera min ponny ett klådfritt, värdigt hästliv så är det min skyldighet att befria ponnyn från det lidande ständig klåda innebär.
Och nej, det handlar inte om min bekvämlighet, det handlar om att jag vill att mina ponnyer ska må bra och kunna leva ett bra hästliv. Därför tänker jag inte heller sälja denna ponny.
(Ja, jag har fått försvara detta tidigare, därav hela harangen…)
#12 Jag vet en som fick lämna ringen, med en skarp kommentar från domaren.

#13. Jag har förståelse för ditt beslut. Har själv avlivat en NF pga mkt svårt eksem.

Nej,skulle inte visa en ponny med exem
visa eller inte visa? Ja, svår fråga det där.
För ponnyns del, är ju inte poäng så viktiga eftersom det aldrig blir ett bra avelsmaterial. Föräldradjuren kan ju få lite extra om avkomman visas med god exteriör, eller så blir det tvärtom att det börjar spekuleras i dessa föräldradjur om någon av dom är skyldiga till nedärvning och isåfall om det bara är en av dom, båda eller en kombination av "fel" gener, då kommer ju frågan: Visa avkomman och "mörka" eksemet och hoppas på en bra poängrad som främjar föräldradjuren eller bör det spekuleras i föräldradjuren och ifrågasättas vilken av dom som nedärver eksemet…
Som sagt, svår fråga.
Finns nog många som drar öronen åt sig att ta en avkomma efter föräldradjur som tidigare gett eksemavkomma. Även om man säkerligen inte behöver göra så.
Det är svårt med eksem-frågor, eftersom man inte vet varför vissa individer får det och vissa klarar sig, under samma förutsättningar. Man vet att det nedärvs, men inte hur det nedärvs.
I övrigt håller jag med dig Anna ang avlivning. En häst som lider av ständig klåda är inte en frisk häst och det är bara Du som ägare som kan avgöra hur mycket Din häst lider av åkomman. Så det är helt upp till varje eksemhäst-ägare att göra som dom själv anser vara värdigt.

Om domaren anser att ponnyn lider av eksem, blir den väl oplacerad och utan slutsumma på protokollet och meriterar därmed inte sina föräldrar..? För nog räknas väl eksem som veterinärt fel? 
Om ett sto lämnat 1 eksem avkomma, är kanske ingen fara. men när det är flera bör väl endå en varningsklocka ringa?
Eksemfrågan är väldigt komplex och gör det svårt att råda i varje enskilt fall. En domare kan heller aldrig egentligen peka ut en häst och säga att den har eksem…bara anta och se att den har kliat sig.

#19 Jag har varit med om att domaren har valt att inte rangera ponny pga eksem. Den var iofs väldigt "uppenbar" och domaren ifråga är oxå veterinär.
Klart man kan chansa på att domaren inte törs "gå i god för" att det verkligen är eksem och att ponnyn poängbedöms (med slutsumma) och rangeras.
#19 m.fl
Eftersom man just nu forskar om eksemgener, så känns det väldigt bra att jag faktiskt har lovat (en av?) forskarna att bidra med DNA-prover från både min eksemponny, hennes mamma och mina övriga friska ponnyer. Har vi tur så kanske forskarna kan ge bättre svar på hurdan ärftligheten ser ut efter den pågående studien.
Och angående min ponny så kan man inte idag säja att det är en eksemponny, då allt hår som skrubbades bort förra sommaren nu är utvuxet.
Jag menar med #19 att det krävs mer en en enskild bedömning för att fastställa att en ponny har eksem, hur illa det än ser ut.
skulle inte visa en ponny med exem om man satsar på avel. Är man en person som bara gör de för skoj för o få lite meriter på sin häst är det en annan femma.
Men är de konstaterat ärftligt exem? Om det är det så ska man absolut inte avla på dem.
#!3 håller med fullständigt om en häst lider av extrem exem hade jag valt o ta bort den. Hästen får ju inget naturligt liv, o jag hade plågats av att se hästen lida. Är de mindre grad av exem finns ju ingen anledning till att ta de beslutet.
#23 Jag tror inte att Anna ens tänkt tanken att avla på sin eksemponny.

#22. Det håller jag helt med dig om. Men om den visas kan ju det göra att den blir "icke bedömningsbar", oavsett vad orsaken är.
Jag tycker inte man skall vara för snabb med att klassa det som eksem, det kan ju vara något den är tillfälligt nedsatt av också. I fallet med min NF var det tyvärr inte så. Hon fick det i tidig ålder och det återkom varje år och blev bara värre.
#23 - som du kan läsa i mitt inlägg #3 så kommer denna ponny aldrig användas i avel. (detta kan jag garantera eftersom den aldrig heller kommer säljas, utan lämnar den gården så är det för avlivning)
Det ÄR vad som kallas för eksem, som man anser orsakas av knottallergi. Och även om hon inte håller på att klia ihjäl sig varje dag så är det ändå en ständig klåda.
Jag ska prova några nya utvägar för henne i år, men fortsätter hon ändå klia sig så blir det en enkel biljett till himlen.

Jag skulle visat :) Går det inte bra så gör det inte de eller så går det bra :)
#26 Om det kan konstateras att hon inte har en ärftlig variant, står du fast vid ditt statement då?
#28 - vilket ska jag stå fast vid?
Att inte avla på henne? - absolut
Att det är eksem/knottallergi? - det ÄR det
Eller något annat?
#29 Om det kan konstateras att hennes eksem inte är ärftligt, tror du att du då fortfarande kommer ha inställningen att hon inte skall användas i avel?
#30 - ja, det tror jag absolut
Av det skälet att (jag anser att) en eksemhäst inte lever ett bra hästliv och därmed kommer inte heller ett föl till en eksemhäst få leva ett bra hästliv under sin uppväxt ihop med sin mamma.
Jag tycker visst att en exemhäst kan ha ett bra liv. Jag har själv en liten a-ponny (vågar inte kalla henne shettis med risk för att bli lynchad) som har exem. Hon går täckad ute hela sommaren och är då i stort sett klifri. Jag har henne inte inne halva dygnet, utan hon går på bete maj-september.
Är det verkligen mer synd om henne än om klippta hästar som går täckade övriga delar av året (inte sommarhalvåret)? Jag tycker faktiskt inten det. Däremot är det synd om exemhästar som INTE behandlas eller har täcke som skydd.
#32 lynchad tror jag inte du blir, men antingen är hon shettis eller så är hon det inte =)
Har hästen en mild form av eksem så kan den säkert leva ett bra liv. Men när det blir så pass att varkän medel eller täcke hjälper då får man nog tänka om.
Men så länge man inte behöver begränsa hästen så ser jag inga större bekymmer med täcke över sommaren.
Med begränsa, menar jag alltså att den måste stå inne ett antal timmar om dagen eller på annat vis ngt som inte låter den vara häst på heltid =)
#32 - jag har skrivit det tidigare, JAG anser inte att ett liv med heltäckande kläder sommartid är ett hästliv värt namnet. Och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG ha ett sto med föl vid sidan och heltäckande kläder på sig. (har sett detta på islänning på andra forum och jag tycker det är vedervärdigt att se)
Ja, det är mycket värre att ha täcke på sommarhalvåret, då vi själva helst klär av oss så mycket som möjligt för att det blir för varmt annars. Att man klipper hästar på vintern och ersätter pälsen med täcke för att hålla värmen är en helt annan sak.
#34 Då tycker vi olika.
#33 Jag håller fullkomligt med dig att man ska ta bort en häst som inte hjälps av täcke eller annan behandlingsform, då skulle jag ta bort min häst.
Däremot håller jag inte med om att att det är en mild form bara för att det hjälper med täcke. Jag skulle vilja klassa min ponnys eksem som svår. Hon kliar fullkomligt sönder sig utan täcke (så att det blöder), inte bara i pannlugg, man och svans utan även på delar av kroppen. Hon är alltså eksemfri med täcke. (Kliar sig inte mer än vad icke eksemhästar gör).
Jag har en ponny med eksem o henne har jag ställt ut flera gånger.
Får inget av dra för att hon har eksem. Men så ser jag till att sköta de väl oxå med att smörja o ha täcke på henne! SÅ en utställning så syntes de inte att hon hade eksem engång. Domaren såg inget fick 41 p.
#36 Ja, typen blir ju inte sämre för att de har eksem. Jag tycker att man kan ställa ut eksemhästar (sä länge det inte syns), men däremot tycker jag inte att man ska avla på dem om det är ärftligt (är det ärftligt?).
Tycker inte att det är konstigt att ställa ut ett djur trots defekt, dels kan det vara hobby att ställa ut (för ägaren), sedan kan det vara intressant för att se vad föräldradjuren ger för avkommor. Katter ställer man ju även ut kastrerade, just för att det är en hobby + att uppfödaren kan visa att de kan föda upp rastypiska djur.
Jag tycker du kan ställa henne.
Tycker du hon ser fin och fräsch ut, varför ska inte domaren göra det då
Som du skrev en klifri period nu.
Hade en exem ponny som har många helsyskon och de har inte fått exem. Hon bor hos en veterinär nu och blir hyposensad.
Jag tror miljön har mkt betydelse, t.ex om det var otroligt lite mygg och knott den sommarne hon födes och massor året efter. Blev för mkt gift, som med islandshästarna. De får ju inget gift när de växer upp på island och blir drabbade när de kommer hit. Min tanke alltså.
Min fösta ponny hade exem, hon kliade sönder sig och då hade man inget medicament och kunskaper om det.(30 år sedan) Tror vi smorde henne med helosan och andra smörjor.
Jag har otroligt lite mygg, knott och andra bitande isnekter här. Fläktar alltid på sommaren. Så du får skicka ner henne här
Skojade bara, men det hade kanske varit värt ett försök att hitta någonstans där det fläktar och finns lite blodsugare. Någonstanns vid havet, brukar de säga är bra. Vet ju inte hur du bor, men en tanke bara. Urkass på geografi, vet dock var småland ligger.
Lycka till med vad du än beslutar/Anna
Visst har mängden knott betydelse, en eksemhäst mår bättre om det är mindre knott, eftersom det är det de är allergiska mot. Såklart utvecklar de inget eksem om inga insekter finns.
Tyvärr har vi MASSOR av knott här, surt och djävligt. Men vad gör man, man bor ju där man bor och jag trivs jättebra här och vill inte flytta iväg!
Min ponny tål inga knott, det spelar ingen roll om de är få eller många, det är lika illa vilket som för honom.
Fast finns det färre knott blir det ju färre bett = mindre klåda. På mig kliar det i alla fall mera om jag har fått hundra myggbett än om jag har fått ett…
Såklart tål inte en eksemhäst några knott… men de mår bättre om de blir bitna mindre.
#37 Katter ställer man ju även ut kastrerade
Så kan man väl inte jämföra? Man ställer ju ut valacker också.