Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2050 ggr
h00jff
0

Thermobar eller elvattenkopp

Ska bygga lösdrift. Funderar nu på om jag ska ha en Thermobar eller en elvattenkopp med flottör. Fördelar/nackdelar med de båda?

Som jag ser det är det en nackdel att Thermobar är så dyr och att den kräver mer rengöring (tömning) än en vattenkopp. Å andra sidan känns det som om hästarna dricker bättre och mer från en Thermobar. Dock har jag aldrig haft någon Thermobar, så jag mottar tacksamt råd och tips!

susanne-s
0

Thermobar! främst av den anledningen du skriver, hästarna dricker bättre.
Fördel även för oss som inte har vintervatten draget ut i vinterhagarna. Vi fyller med slang.
Finns en billigare modell på thermobar på Bole.
Vi har två därifrån ochvi är supernöjda. har använt dem nu i tre vintrar

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

h00jff
0

#1 Tack för tipset! Har du någon länk?

h00jff
0

En fundering till… dricker de inte lika bra ur en vattenkopp med flottör? Då behöver de ju inte trycka för att få vatten, utan vattnet fylls på av sig själv, även om mängden vatten är mindre i en vattenkopp…

Har funderat på den här:

Elvattenkopp, flottör

Nea-1
0

Thermobar! Den är det bästa jag någonsin köpt!

susanne-s
0

http://ad.xlcatalog.com/show/bole/show.asp?pid=225146310061&initPage=

vet inte om jag lyckades länka, det här är katalogen från 07/08 det var vad jag hittade nu.. super trött.

sidan 106

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

JennyR
0

Jag har Thermobar sedan ett par år, och dom är värda varenda krona!! :-)

Hanna-D
0

Thermobar. Eventuellt flottörvattenkoppen beroende på hur mycket vatten den rymmer och trycker fram/minut.

runas
0

Jag har den billigare från Bole o är skitnöjd, hästarna dricker mkt mer sen den införskaffades.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

runas
0

#8 menar thermobar alltsåFlört

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

h00jff
0

Tack, tack för alla svar!

helenep
0

Vi byggde en egen thermobar, jätteenkelt kostade kanske ca 1000:- har i vinter funkat utmärkt, ingen is vid -20 grader. Rekommenderar därför thermobar.

h00jff
0

#11 Hur då? Har du en vanlig plastbalja då? Vad har du för att hindra att vattnet fryser? En doppvärmare? Är det inte farligt med elsladdar och så, det har ju Thermobar tänkt på…

helenep
0

Nej vi har elvärmekabel och isolering, dubbla baljor. men givetvis också jordfelsbrytare. Inga kablar som hästarna kommer åt.