Transportköp
Funderar på att köpa begagnad transport.. undrar ngr saker..Vad tycker ni om Kylingekärran? Den jag funderar på att köpa är framåt lastad. Vad ligger priserna på på en kärra som är ca 15 år? Vad ska man främst titta på, menar vad är det som blir dåligt först? Golvet?
När jag köpte min gamla transport så kollade jag axeln först innan jag köpte…men den hade stått avställd på en åker i över 10 år:)
Sen renoverade min svärfar upp den helt, plockade ut inredningen och böt skadede balkar i väggarna. Han böt allt, golv, plåtar och drog ny el.
Men det var min gamla umevagn det… Jag tycker iaf att golvet kan vara bra att byta ut (om dom inte gjort det nyligen vill säga)iaf då vet man att det är fräscht sen. Har vagnen varit avställd så kan det vara bra att kolla axeln och bromsarna det kan vara en rätt dyrbar historia annars.
Lycka till med köpet.
Tack för hjälpen#1!
Ngn som har ngt att säga om olika vagnar? Vilken tycker ni är bäst som ni haft?

Jag har haft trane, den var faktiskt väldigt bra, en lätt transport att dra och smidig, sen hade jag en kylinge, vilket är enligt min mening den sämsta jag haft, baklämmen är väldigt tung och klumpig, transporten var helgalvad, kanon tänkte man ju då.. tills man insåg att axeln var helt upprostad, den va alltså inte galvad. Efter den köpte jag den jag har nu, en Henra Amazone, det är absolut den bästa transport man kan tänka sig, hästarna åker bekvämt, de är bra ventilation och den är väldigt tyst invändigt och kanonsmidig att dra!
Lycka till med köpet!
Hade tänkt köpa av en granne utan o kolla andra men ska nog köra till återförsäljare först innan köp för o kolla in hur de ser ut de olika modellerna.
Kom ihåg att golvet INTE kontrolleras av bilprovningen, eftersom det inte har med trafiksäkerheten att göra! Det måste du alltså kolla själv, t.ex genom att be dem ta bort gummimattan och där känner du (ordentligt) med t.ex en rejäl skruvmejsel som du trycker hårt mot golvet, att det verkar friskt. Du bör också kolla det underifrån!
Trane och dess kopior (Gisebo m.fl, som tillverkas på samma fabrik men med annat namn) är ganska veka vagnar som - enligt måååånga släpförsäljare - ofta skramlar sönder så att väggskivorna lossnar pga att skruvarna går av. Exakt det hände för mig, det fanns knappt en skruv som var hel på hela släpet, jag fick lappa ihop alltihop efterhand! :( De ligger bra efter bilen och är inga problem att köra hästarna i, men ack så klena i konstruktionen!
Sen, ska du köra shettisar i den och har för avsikt att ha dem uppbundna, så rekommenderar jag att du kollar hur låg lägsta höjden för bommen är - de flesta är för höga.
Lycka till!
Bomhöjden är inte hela världen om man är händig. Vi flyttade ner våra bom-fästen så shettisarna står kungligt. Man kan även sätta dit bom-fästen och behålla de gamla på sitt ställe om man har för avsikt att köra större hästar oxå.
Jag tycker det är smidigt att ha bommen lågt då slipper man låna ut vagnen oxå:)

Golvet kollades i vårat gamla Boy släp Anna när det besiktigades .. Så det är nog olika det där.
Vi har det till salu och det som är att just golvet behöver bytas , det var det enda som anmärktes på besiktningen … nu är det ju så här att jag kommer inte ihåg vad det är för års modell , för det är min pappa som har papprerna på det …