Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 692 ggr
susanne-s
0

Bokstäver

Undrar över värdebokstäverna efter hingstarna.

G är bättre än GI och GII har jag förstått. Men vad innebär bokstäverna A, B och C är tex, B likvärdigt med GI.

Elit förstår jag hänger ihop med avkommerna men kan avkommerna tex höja från GII till GI ????? Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut begreppen.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

Hittade en mycket bra förklaring på Syds hemsida, jag hade allt om bakfoten Generad

Tackar Syd!!!

http://www.shetlandsyd.se/hingstlista.html

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

en fråga iaf. Om en hingst har ELIT så innebär det om jag förstått det rätt att han, citat: visat synnerligen god förärvning. Men säger det ngt om hans egen exteriör och bruksmeriter? Kan tex en hingst med 39p eller mindre få ELIT?

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

JA, om hingsten ifråga har visat sig lämna så bra avkommor att han erhållit en ELIT-utmärkelse, så har hans egna meriter ingen betydelse alls.

G, G2 och G1 får de på egna meriter, innan de har fått tillräckligt många visade/meriterade avkommor för att avkommebedömas.

C, B, A, Elit får de på avkommemeriter, vilket ju säger mest om deras avelsvärde.

susanne-s
0

När jag tittar i hingstkatalogen så är det ju många som inte har bokstaven.. C, B, A, ELIT.  Det innebär då att dom inte har tillräckligt många eller några visade avkommor. Vad krävs poäng mässigt för att avkomman ska kunna "höja hingsten" och hur många avkommor? hur många gånger måste en avkomma visas för att ge ovan resultat(höjningen) Kan 1 st avkomma visas med låtsäga 42-43 p flera utställningar och då höja hingsten eller måste det vara fler avkommor???

Hoppas ni förstår mitt svammel.. tycker detta är lite svårt Generad

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

När det gäller höjning av hingstarna så är det inte "samla poäng" som när man ska höja stona utan där ser man mer till helheten, hur stor andel av avkommorna som blivit bra och vad hadet blivit av resten. Många bra avkommor kan ju höja, men finns det dessutom många klass 3-avkommor efte samma hingst så är han ju inte så förärvningssäker = höjningen får vänta till han visar sig vara jämnare i förärvningen, OM han blir det.

De måste ha minst 15 visade avkommor, om jag inte minns fel. Och en högt bedömd avkomma ger ingen höjning. Det ska vara flera, så att man tydligt ser ett mönster av god förärvning. Hur höga poäng vet jag inte, man gör som sagt, en helhetssyn. om t.ex 80% av avkommorna är klass 1, men bara några få av dessa fått 40 p eller mer, så är nog en höjning till A motiverad, men det räcker inte till elit.

Och ja, de hingstar som inte har fått C, B; A eller elit har helt enkelt för få visade avkommor ännu.

Annette
0

#4. Det är därför det är viktigt att så många hästar som möjligt visas, så att man så snabbt som möjligt får en uppfattning om hingstens förärvning. Även valacker kan bidra till sina föräldrars värdebokstäver, det tänker man kanske inte alltid på.

susanne-s
0

Tack snälla rara ni! Nu börjar det gå upp ett ljus.Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Sofia_Schultz
0

#3 är inte B utbytt mot G, GI eller GII ??

Annette
0

#8. Jo, även AB är väl utbytt.

Cattis
0

#8 Inte på hingstsidan. Stona har inte längre kvar B.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sofia_Schultz
0

#10 Aha! Då hade jag hälften rätt iaf.

Men är G, GI, GII bättre eller sämre än B? Eller är det inte alls samma sak?

Cattis
0

#11 Inte alls samma sak. A. B. C o Elit är för avkommornas prestationer/kvalitet. G, GI, GII är för egna meriter. Så gäller det för stona också. Även om de inte har lika många bokstäver.

Läs:

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

susanne-s
0

#12 åh vad bra, ännu mer matnyttigt att läsa och lära.Glad

www.gullsmyrastuteri.se