Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1249 ggr
Hovgarden
0

Unga uppfödare!

För unga personer i åldrarna 14-25 år finns numera en avelsklubb med roliga aktiviteter och kunskap att hämta hem via ett gratis medlemskap 2009.

Läs mer på hemsidan www.ungasvh.se.  

Klubben är till för alla unga avelsintresserade oavsett vilken ras man avlar på.

Har själv gått med och ser fram emot att träffa en massa nya lika sinnande!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
0

Unga Uppfödare

Unga uppfödare startade sin verksamhet våren 2008 som ett projekt finansierat av HUS (Hästsportens Ungdomssatsning) drivet av ASVH (Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen). HUS får ekonomiska medel för detta från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Vi som jobbar med Unga Uppfödare heter Maria Edlén (maria.e@asvh.se 0709-795 604) och Elisabeth Olsson (elisabeth@asvh.se 076-840 11 00). Projektet välkomnar avels- och uppfödningsintresserade ungdomar inom alla olika raser!

**Målet med Unga Uppfödare är att:
**- fånga upp avelsintresserade ungdomar och sprida kunskap om avel och uppfödning bland ungdomar.
- hjälpa ungdomar att bygga nätverk med andra avelsintresserade ungdomar samt med mer erfarna uppfödare, domare, unghästutbildare m fl., inom Sverige och också utomlands.

Under 2008 inriktades arbetet främst på att hitta avelsintresserade ungdomar i Sverige, studera hur Unga Uppfödare fungerar utomlands, starta verksamheten samt att få igång en hemsida för Unga Uppfödare. Vi anordnade i oktober under Avel- och sportchampionatet på Flyinge en mycket uppskattad Kickoff. Där träffades drygt 50 ungdomar i åldrarna 12-25 år och tittade på tävlingarna, diskuterade och lyssnade på föreläsning. Under 2009 satsar vi på utbildning och inriktar oss på att få igång regionala aktiviteter som arrangeras av Unga Uppfödare med stöd av ASVH och dess regionala föreningar. Exempel på sådana aktiviteter är studiebesök och att följa treårstest, fölmönstring och kvalitetsbedömning samt ettmentorsprogram.

Under våren/försommaren anordnar Unga Uppfödare två helgkurser. Dessa hålls på riksanläggningarna Strömsholm, 30-31 maj, och Flyinge, 6-7 juni. Kurserna innehåller både teori och praktik rörande avel och utfodring, förberedelse, visning och bedömning av häst vid hand samt bedömning av löshoppning och fria gångarter.

I juli är det internationella mästerskap för Unga Uppfödare på Irland och vi har anmält två lag dit. En unik möjlighet att få komma ut i Europa och träffa avelsintresserade ungdomar från andra länder och avelsförbund.

Under 2009 är det gratis att vara medlem i Unga Uppfödare!

Vi välkomnar alla, oavsett ålder, att bli medlem i Unga Uppfödare men vid deltagande i tävlingar gäller åldersgränserna 16-25 år. Våra aktiviteter riktar sig främst till ungdomar i åldern 14-25 år men i mån av plats kan även andra få delta, då till självkostnadspris.

Vi vill gärna ha Er hjälp med att sprida information om Unga Uppfödare och våra utbildningar och aktiviteter. Vår hemsida www.ungasvh.se är full med lättförståelig fakta om avel och information om våra aktiviteter. Har Du några frågor, vill veta mera eller få exemplar av vår informationsfolder tillskickad så maila info@ungasvh.se!

/Katja

Hanna-D
0

Träffade en av projektledarna för ett tag sedan, verkar intressant!

HanniBunni
0

Vad kul! Synd man inte är yngre Flört Men iof så stannade man på 25 …eller?

Ahnna
0

#3 Alltså, jag slutade fylla år när jag blev 22 och jag är för alltid bara 14 mentalt… Cool

Synd att det inte kunde vara upp till 30 år… Jag känner mig inte som en "gammal" avlare!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

#4 nää precisCool gammal hruumm

Vi får starta eget! ""Halvgamla uppfödares avelsförening"" hihi

Ahnna
0

#5 JA! Skrattande DET gör vi! Åldersgruppen 26-40 år eller nåt, funkar det?

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

Absolut!! Sen får resten heta "gamla uppfödares avelsförening" xD Jag tror dom blir överlyckligaTungan ute

Ahnna
0

#7 Självklart, det måste de ju tycka är underbart! Att få tillhöra ett eget gäng sådär! Glad

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

Hade iof sej varit kul med en tävling där vi lägger ihop poäng ifrån utställningar. Så ser vi vilken "förening"  som vinner vid en viss tidpunkt! mmoohhhaaawww ( tävlingsmänniska)

Kom igen nu "unga, halvgamla och gamla" anta utmaningen!Tungan uteFlört

Hovgarden
0

#9 antaget! Skrattande

/Katja

HanniBunni
0

Kanske inte så bra idee…Tungan ute.dom äldre kanske har fler hästar än vi. Vem i förening unga och halvgammla har 35 ponnier? Inte många… Någon med en bättre idee?

SofieN
0

#4 Är du så gammal? Förvånad Att sluta fylla har funkat bra för dig få för jag har alltid trott att du har varit ungefär 22-24 nånting.

HanniBunni
0

#8 Hur ska du ta detta? Tungan uteFlört

Ahnna
0

#12 Okej… Tack? Tror jag. Flört Jag är 27.

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

#14  29 år här! Så vi har gått över halvtants-strecket (25) båda två ObestämdTungan ute

Ahnna
0

#15 Vassaru?! Förvånad Shit pommes frites, det har jag inte tänkt på!

www.stuteriprecious.se

CicciB
0

Får man vara med fram tills att man fyller 26 då? jag blir 25 i maj…

Ahnna
0

#17 Det skulle jag ta för givet. Du är ju 25 i år.

www.stuteriprecious.se

Milla
0

Sorry alla ungdomstanter men var vänliga och starta en egen tråd om detta, så trådskaparen får ha kvar sin egen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

HanniBunni
0

ok Skrattande