Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1010 ggr
Milla
0

blir fundersam

har ju årsfölet ute på annons och har nu fått en från UK som har mailat och verkar super intresserad, själv är jag MYCKET skeptisk till detta då jag misstänker att det är lurendrejeri. HAr svarat honom mycket kortfattat men han fortsätter maila.

Helt ärligt så tror jag inte att någon seriös från UK kommer till mig och handlar nya shettisar.

Är det fler som har fått mail från utlandet???

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Linnah
0

Vad är det för adress? Är det typ ett namn, sen ett nummer och så @yahoo.com? För det kommer väldigt mycket nigeriabrev den vägen. Iofs oftast när man ska sälja kameror, men ändå. :)

Har du kollat vad människan heter, om den har nåt stuterinamn och sånt, för då är det ju lätt att kolla upp.

Milla
0

pmar dig

SaraDoos
0

en kompis till mig har fått mail från hästköpare i UK. Ska höra med henne vad han hette - han mailade hur många gånger som helst på hennes unghingst och tror att han ringde en gång med. Det var i alla fall nåt lurt med det, kommer bara inte ihåg hur hon kom fram till det… hör av mig när jag pratt med henne!

Milla
0

ok vad bra

VeronicaP
0

så hör du av dig till mig ju millan *ler* jag har inte svart på min ännu *S*

Milla
0

japp det ska jag göra

Lalla
0

Vet inte om det är en bedragare men läs det här  på hastannonser.se http://www.hastannonser.se/showNews.aspx?newsID=74 Har en kompis som vart lurad på 70 000kr

Kratern
0

För något år sen fick jag svar från Holland. Blev lika misstänksam som dig och slutade svara på mailen.

Milla
0

ja visst blir man misstänksam, jag menar varför i herre jösse namn vill någon från UK köpa min fölis??? Visst han är super söt MEN UK har ju en hel del egna shettisar. Ska ta och kolla upp dädr inne på hästannonser.

Milla
0

Har nu läst om bedrägeriet på hästannonser, jag tänker inte godkänna några checkar. Håller er underrättade med vad som händer OM det händer något mer

VeronicaP
0

Som min mamma sa att hon säger att vi inte säljer utan att ha träffat köparen ..*ler* hon vill verkligen veta vem man säljer till och inga checkar här inte..

Milla
0

Jaha här kommer då mailet jag fick av dom. Kan berätta att min Berra inte kommer åka någonstans, detta är garanterat bedrägeri.

Hello Camilla,   I am satisfied with Pony and will pay 550eur for him. I know he will be happy with his new family in Birmingham, Since my daughter is fond of Ponies and horses. We will take good care of him. I would have prefered a bank transfer but My asscociate said it will not be possible. My associate owes me some 4000EUR and he is willing to pay with a cheque.

I will tell him to issue you a certified cheque of that amount. You will receive a cheque for 4000EUR on my behalf. As soon as soon as you receive the cheque you will have it deposited into your bank account.

It will only take a few days for the money to enter your account. You will deduct 550EUR as payment for the pony. The excess money, you will help me in transfering to my transporter and vet doctor through western union.

My transporter and vet doctor will need the money to have him picked up from your address and shipped to my location. My vet will run a check up and make sure he is okay to be shipped. I need you to provide me with the following details so that the payment

NAME FOR THE CHEQUE :………………….

YOUR POSTAL ADDRESS ;………………….

PHONE NUMBER :……………………

Sasser
0

#12 Läskigt….

AusaBausa
0

Fy för vad obehagligt.

FredrikN
0

konstigt att man inte kan överföra pengar till Svenskt bankkonto.

Jag har arbetat på sjön åt ett Engelskt företag och de klarade av att betala in min lön på mitt svenska bankkonto. För övrigt så skulle han kunna för övera pengarna via western union till dig.

Så det skriker  bedrägeri lång väg.

Milla
0

ja visst gör det!!! HAr precis svarat att jag inte säljer hästar med checkar utan endast kontant betalning.

jecki
0

Hej. Läste om era konstiga svar från UK. Var med om samma sak för ca 6 mån sen när jag skulle sälja mitt varmblodsto på 16 år. Jag svarade inte ens på mailet,fattade att det måste vara nåt lurt. Vem är det som vill köpa ett äldre varmblodssto från ett annat land!!Fundersam Fick även en massa telefonsamtal från Stockholm där de tyckte jag skulle köra upp hästen och så gott som dumpa den där,hallå!! Nä det är tråkigt med alla lurendrejare. Hittade en bra köpare till slut o har varit o hällsat på henne så nu har hon det bra.

Linnah
0

Det där är ett klassiskt Nigeriabrev (de flesta hänvisar till att de köper en häst/dator/kamera/whatever som ska skickas till sin systerson/faster/kompis dotter/övrigt släktskap som bor i Nigeria eller annat Afrikanskt land, det är därför det kallas Nigeriabrev. Ibland är även deras IP-nummer i Nigeria, dvs deras trafik är omnavigerad till någon server där). Det utmärkande är just att de betalar ut en extra summa som ska till en mellanhand/transportör/kompis/whatever på ett eller annat sätt, och sen ska man föra över dessa pengar direkt till nån annans konto medan pengarna från den som betalar kalaset tar längre tid. Sen visar det sig att checken inte hade täckning, banken vill ha tillbaka pengarna, men de pengar man betalt vidare går inte att få tillbaka - och där tjänade de sig sin hacka…