Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 1261 ggr
Hanna-D
0

Ni med betäckande hingstar...

Måste ni stödfodra era hingstar? Jag har läst i flera trådar att hingstarna stödutfodras under betet när de betäcker. Behövs det? Och i så fall varför? Springer de av sig allt?

Min hingst springer en del under högsäsong men håller sig fin på enbart gräs och är nu i lite väl gott hull Glad. Är det fler som föder sig på bara gräs eller stödfodrar alla?

VeronicaP
0

Jag stödfordrar inte Madgic , det behövs inte alls och ändå springer han och jagar bilar *ler* .. Han är alltid skitfin under betäckningsäsongen , för under vintern blir han ofta lite för rund , men det gör inget om de blir runda på vintern tycker jag . För då har de det att ta av på sommaren *ler*

AnnaLundin
0

Det finns en del hingstar som blir väldigt stressade av de brunstiga stona, så att de inte tar sig tid att äta.

Jag har varit med om både och, dvs både hingst so mmer än väl föder sig på betet och hingst som krävt MÄNGDER med tillskott…

alvasens
0

Jag stödutfodrar bara på grund av att mitt bete inte är det bästa nu då lindorna börjar bli gamla.De ska plöjas upp nu. Då min hingst hade uppåt tjugo ston behövdes en hel del mat utöver betet kan jag säga, men han är ju till åren kommen också. Annars springer han inte nämnvärt , han tar det lilla lugna.

[Anna-N]
1

Väldigt individuellt skulle jag tro och precis som #3. skriver så är det beroende på vad man har för bete och hur hingsten är själv med tanke på om de blir stressade och ska ha koll på minsta detalj. Svårt att säga generellt att alla hingstar inte ska eller ska ha tillskott, tycker jag.

För min egen del ger jag kraftfoder, för jag anser att hingsten behöver extra energi under den mest intensiva perioden. Bättre mata på före och under perioden än efter då de redan eventuellt tunnat ur.

Ellinor Johansson
0

# 4 Jag tror precis som du att det är mycket individuellt.  Det viktigaste är man har koll sin pålle så det inte hinner bli så stora förändringar.

Vi hade en äldre hingst på station för några år sedan, honom gav vi kraftfoder, vet inte egentligen om han behövde det jag var bara så rädd att han skulle tappa något hull.

Jag förstår att ni med äldre hingstar pysslar extra med dem. Gamla hingstar har så mycket personlighet, riktiga äldre gentlemän.

ninam
0

Min hingst är 18 år. Han har gått på 9 ha ängsbete med sina 8 ston hela sommaren. Han har inte fått något tillskott och är i fint hull. Han vaktar stona men springer inte utan tar det lugnt. Min nyinköpta  6 åriga hingst som inte betäckt i sommar springer en hel del så honom stödfodrar vi, men han har inte lika mycket gräs i hagen heller.

Hanna-D
0

#1 Så gör Epus också, barnen i byn kallar honom Super-Zebran efter någon barnfilm som handlar om en zebra som kapplöper mot postbilen Skrattande

Hanna-D
0

Inser självklart att det är väldigt individuellt men många verkar fodra bara för fodrandets skull och det är alltid intressant att höra hur andra gör/resonerar.

kacka
0

Jag ger alla mina foder även under sommaren, mest för att få i dem vitlök som varit det enda effektiva mot fästingar.

Jag har magert bete så ston med föl som inte är i högt hull och även avelshingsten får extra foder. Inte för att han springer särskilt mycket men han rids även under sommaren så det behövs ju foder för den sakens skull också.

Houdini
0

Min Magnum ser oftast ut som en liten gödgris så extra utfodring är inte så aktuell.

Självklart skulle jag ge om det behövdes.

IdaS-A
0

Jag har aldrig haft ngn hingst hemma som jag behövt stödfodra under betäcknings säsongen då de har hållt sig i bra hull ändå. Men det beror väl antagligen på hur pass stressiga hingstarna är, hur många ston de har att betäcka osv. Jag har en stor och fin beteshage utan "störningsmoment" dessutom hade jag inte så många ston, så det blev inte så jobbigt för hingsten.

kacka
0

Du har nog rätt #11! Min hingst behövde bara hälften av fodret i år jämfört med förra året men så hade han fler ston att betäcka förra året med…