Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3290 ggr
tonje
0

Cremello

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I siste nummer av det Norske ponninytt(2-2006) ble det presentert revidert avelsplan for ponnier.

Shetland: "albino (dvs. blue eyed cream - lys isabell med blå øyne) er angitt som ikke godkjent farge"…

Vil det da si at cremello ikke er godkjent farge? Er dette en godkjent farge i Sverige? På The shetlandpony studbook society står det "Colour: Shetland ponies may be any colour known in horses except spotted". http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/ Jeg har sett premierte hingster med denne fargen på hjemmesider i England.

Skal ikke datterforeningene ha samme standard som moderforeningen? Var ikke det noe av meningen med å bli datterforening? Eller er også den Engelske rasestandarden blitt revidert uten at jeg vet det?

nallebjörn
0

förstår jag dej rätt om du undrar hurvida isabellen är godkänd färg i sverige? Vi har flera hingstar i avel som är isabeller men för att få den riktiga cremello färgen krävs väl att man betäcker två isabeller med varann?

Skulle isabellen gå som spotted i moderföreningen? Spotted hästarna är ju de som har prickar. Kanske är jag ute och reser och att jag inte förstod ditt inlägg men vad jag förstår är isabellen helt ok även i moderföreningen. Det är enbart de tigrerade hästarna som inte är det.

paparatzi
0

Står det angivet orsaken till varför man inte väljer att godkänna just denna färg/ögon kombination på shetlandsponnier, förut blev dom väl kasserade ifall dom hade blå ögon?

paparatzi
0

#1 Jag tror inte att Cremellon räknas riktigt som Isabell, utan den är nog mera en albino färg

nallebjörn
0

det enda det står är detta… Shetland ponies may be any colour known in horses except spotted. Och av detta får jag inte det till att iabeller skulle vara otillåtna. Spott betyder prick och de hästar som är otillåtna är ju dom som är tigrerade, prickiga. Det menas ju hela hästen, inte ett blått öga.

Gulanlaget påverkar ögonen. Dubbelt anlag på gul gör ögonen mera blå. Enkel uppsättning anlag för gul blir lite mindre. Jag har sett isabeller med enkla anlag som har ett blått öga eller bara lite färgskiftning i ögonen. Har hästen dubbla anlag av gult brukar ögonen bli helblå. Pälsen blir extremt ljus och hästen kan få mkt problem med exem.

Cattis
0

Blå ögon är accepterade eftersom man accepterar cremello. Det gjorde man inte innan, men då många avlat på isabeller och därmed ökat antalet cremellos blev det tvunget at taccepteras. De är ju renrasiga.

Prickiga hästar KAN inte vara renrasiga shetlandsponnyer - därför godkänns färgen inte.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

Albino finns inte! inte på häst.

Kiara
0

Cremello är inte albino det är två gulanlag, denna ponny hingst kommer att ge garanterade isabeller eller borkar. Om man läser boken hästens färger så är hästen ett av dom få djuren som inte har muterat och fått albino anlag. Troligen har moderföreningen också tagit till sig detta.

Gulanlag tar man normalt inte in i tigeraveln (inte heller skimmel och skäck)

Cattis
0

Tonje, det verkar konstigt om NPA skall kunna neka cremellos, eftersom moderlandet bestämmer rasstandarden och de ju godkänt blå ögon. Annars har de plötsligt gjort en helomvändning i UK och åter förbjudit blå ögon.

/Cattis

tonje
0

Jeg synes det hele er latterlig.. De kan vel ikke bare finne på noe slikt? Jeg kunne faktisk ikke forstå ordlyden i vedtaket … En isabell med blå øyne kan vel ikke være noe annet enn en cremello?

Siden jeg har en borkete hingst som produserer isabell er det utrolig komplisert for meg med en slik regel.. Jeg ville faktisk kjøpe meg en cremello for å produsere isabell og borkete (buckskin) som jeg synes er nydelige farger …

VeronicaP
0

#8 Fast Norge gör alltid som de vill ingen som trampar dem på tårna ;-) de har ju tom hingstpremiering och neka hingstar till att betäcka ju de följer inga eu direktiv där inte.

VeronicaP
0

#9 Jo det är fina färger när de är rena Oskyldig precis som skimmlar *ler*

Kiara
0

#10 är Norge med i EUHemlis

nallebjörn
0

men om vi visar cremello går dom väl som isabell i sverige eller?

tonje
0

Nei Norge er ikke med i EU, men er godkjent som datterforening- og da skal vel reglene være de samme???

Rissla
0

Cremello är en isabell med dubbelt gulanlag. Felaktigt har cremello kallats Albino en gång i tiden, men bör väl "på svenska" kallas Gulvit eller Pärlvit, lite beroende på om det är brun (svart) eller fux som är grundfärgen. Hästar med färgen "Cremello" har dubbla gulanlag och därmed Homozygot för gulanlaget.

En häst med dubbla gulanlag, ger alltid avkomma med antingen dubbelt eller enkelt gulanlag, beroende på vilken färg den andra föräldern har.

Rissla
0

#14 Kan hålla med om att reglerna borde vara likadana, men jag vet inte om så är fallet.

tonje
0

Jeg synes rasen bør forvaltes likt i alle land, i allefall i de land som er datterforening. Det er så mye export og import at hva hjelper det om lille Norge sitter med andre regler? Cremello-fargen vil jo neppe utryddes forde …! Og siden genet må ligge på begge sider for at avkommet skal få blå øyne (som ikke er ønsket) - vil jo avkommet ikke få feil farge på øynene dersom en cremello bedekkes med en "renfarget" ponni.

nallebjörn
0

#17 menar du att norge inte tillåter cremello? kanske inte isabeller alls?

tonje
0

Jo isabell er tillatt, bare ikke isabell med blå øyne = cremello …

Det har ikke vært noe sånn før, men den nye avelsplanen vil ha det slik …

nallebjörn
0

men egentligen tycker inte jag det är så negativt för vad jag erfarat är det bara problem med gult anlag i dubbel upplaga. Mycket problem med huden på dessa hästar.

tonje
0

Er bare så kjedelig, for jeg kan jo få en del slike avkom etter min hingst siden han har dette lyse anlegget..og da kan man ikke garantere at det ikke blir cremelloavkom ..  De fleste vil jo gjerne ha en ponni de kan dra på utstilling med, ihvertfall når man planlegger avel. Jeg synes heller ikke fargen er den peneste akkurat, men den er jo en "garanti" for å avle frem fargene isabell og borkete(buckskin).

nallebjörn
0

det enda du kan göra är ju att låta bli att betäcka ston med gult anlag. Annars får du sälja avkommorna till annat land.

tonje
0

Haha, ja det kan jeg jo ;) Men tror heller jeg skal ta kontakt med NPA og be dem se en gang til på vedtaket ….

paparatzi
0

# 20 Ja! det borde ju vara någon anledning till varför man tagit ett sådant beslut, måste ju ha något med risker för defekter eller något sådant, författaren skriver ju att dom har reviderat sina regler, och då måste dom väl kunna svara på vad orsaken är till sitt beslut, Norge är ju visserligen inte med i EU, men är ju precis som man skrev medlemsland i Ispc, när man talar om att "blå ögon" ej varit önskvärt/godkänt, har Enland någonsin tagit bort den regeln, eller har övriga länder gjort lite som man vill? någon som vet?

Jag har för mig att Pärlvit är det man kallar för Perlino

Cattis
0

Moderlandet har reviderat sina och accepterar sedan ett antal år tillbaka blå ögon. Därmed är alltså alla medlemsländer i ISPC tungna att acceptera detta.

/Cattis

VeronicaP
0

12 nope deä självständiga även där *S' alltid sagt att norrrmän äv kloka Oskyldig

Rissla
0

#24 Ja, pärlvit och perlino är samma sak. Perlino är spanska.

paparatzi
0

#26 Det tackar vi för…är nämligen halvnorska och har nästan hela min släkt där…………det trodde du inte Flört

tonje
0

Takker for alle nyttige inspill :) Har nå sendt mail til den Norske shetlandsponni-representanten som var tilstede i Polen på det siste ISPC møtet.. Kan bli interessant og se om dette var noe de kom fram til der nede og dermed vil innbefatte alle medlemslandene, eller om det bare er noe Norge har funnet på…

Spurte også om jeg kunne få en bredere forklaring på dette med blå øyne. I den Norske standarden står det Glass øyne ikke tillatt - og de er jo nesten hvite! Samme sak som blå øyne?

paparatzi
0

#29 lycka till! och berätta gärna hur det gick för dig och vad svaret blev, kan väl passa på att fråga dig om var i Norge ni brukar ha era utställningar, helst så nära Mo i Rana som möjligt, hur ser det ut i sommar mvh Carola

tonje
0

I Nordland (Sortland) skal det være hoppeutstilling og ungestskue 26. august.

http://www.nhest.no/utstillinger/Hoppeutstilling_terminliste2006_160106.pdf

Kan ikke se at NPA ska arrangere noe der oppe, men det bruker å dukke opp noen shettiser på de vanelige hesteutstillingene også.

tonje
0

Og for dem som er nysgjerrige på norske ponnier så er det sentralutstilling for ponni regi NPA i Vestfold 27 mai! Räcka ut tungan Det er jo ikke så langt fra Sverige!

[Anna-N]
0

2003 ändrades beslutet om blå ögon på ISPC-möte. Det var Danmark som motsatte sig detta. Men beslutet blev det som gäller idag.

tonje
0

Så det er tillatt med blå øyne i Sverige,England og Danmark?

[Anna-N]
0

# 34 Ja, jag svarar för Sverige, och de följer väl moderlandet, kan jag tro iom att det blev beslutat på ISPC-möte så då är även Danmark och England i samma linje.

tonje
0

åhhhh …hvorfor kan ikke også Norge følge de samme reglene?! Blir så lei :( Ikke det at jeg synes det er spesielt vakkert med blå øyne eller cremello for den saks skyld, men det beste hadde jo vært å ha de samme reglene!

nallebjörn
0

#32 Det beror nog på var i sverige man bor. Jag har väl 60 mil till norge och sedan blir det ju en bit till… det kallar jag långt =(

tonje
0

Da har jeg fått svar på mailen jeg sendte til Shetlandsrepresentanten i NPA. Det viser seg at det er en feil som har kommet inn vedr. både blå øyne og fargen cremello på shetlandsponni. Den Norske standarden SKAL være den samme som hos moderforeningen. Han har tatt saken opp med NPA ang. hva som har skjedd i denne sammenhengen (med at det ble presentert som ikke tillatt farge i siste nummer av ponninytt).Glad

AnitaO
0

Dette viser jo at man ikke skal godta alt som blir skrevet!

Jeg hadde faktisk godtatt dette, og tenkte at da får jeg vel bare gjøre mitt beste og håpe jeg ikke får en cremello. Så feil man kan ta! Takk Tonje for at du tok tak i dette!

Da kan jeg fortsette videre med mine planer for framtiden. Ønsker meg en palomino hingst etterhvert. Har 2 palomino hopper, og sjansen for å få cremello vil jo være stor da.

thira
0

Följde denna diskussion med stort intresse, då jag själv har fått ett föl i år som har s k glasögon och jag har trott att det numera var helt OK. Bra att ni i Norge tog tag i det och fick NPA att observera att de måste ha samma regler som de andra i ISPC.

Och varför skulle förresten cremello och hästar med blå ögon vara sämre…..men jag vet att det finns folk som tycker de är "defekta", jag tycker dom är tjusiga, jag!

Annette
0

#40. Jag har på en färgkurs fått lära mig att de har det svårare att klara solen.

nallebjörn
0

#40+41  det är helt riktigt att en Cremello har mer problem med solen,,, eller rättare sagt KAN ha. Dom har inte så mycket pigment som skyddar. Men blå ögon vet jag inte. Det har jag aldrig hört däremot. Mitt isabellföl i år har blå ögon…

IdaS-A
0

Såg längre upp att någon trodde att albino och cremello var samma sak. Cremello kallas ibland "halv-albino" det finns inga albino hästar, däremot finns det hästar  som kan tyckas se ut som albinos (med undantag att de har blå istället för röda ögon) Cremellon har ytterst lite pigment, medans en albino helt saknar pigment.

Dan-Axel berättade att han hade hört talas om en riktig albino häst med röda ögon (tror det var ett gotlands russ) men hade aldrig sett denne innan den dog, vem vet det kanske fanns en albino trots allt?

Cremellon är en godkänd färg på shetlandsponny och man brukar säga att den lämnar 50 % isabell/palomino, 25% cremello/blue eyed cream, gulvit och allt vad de kallas för och 25% fux då man betäcker denne med en fux.

Och slutligen, jag har hört att cremellon ska vara känsligare för solen, men jag har aldrig märkt av detta på min cremello färgade shettis Chamness Tammie(hel rosa grisfärgad mule :), däremot är mitt skimmelsto med rosa på mulen väldigt utsatt för solen.

AnnaLundin
0

#43 Fast nu cyklar du nog lite va?

"Cremellon är en godkänd färg på shetlandsponny och man brukar säga att den lämnar 50 % isabell/palomino, 25% cremello/blue eyed cream, gulvit och allt vad de kallas för och 25% fux då man betäcker denne med en fux."

En BEC (som jag föredrar att kalla dem) lämnar ALLTID ett gulanlag till sin avkomma. Med andra ord, 100% av deras avkommor med ett färgat sto får gulanlaget och blir gul+grundfärg t.ex isabell, gulbrun, gulsvart etc.  Det kan ALDRIG bli en avkomma utan gulanlag efter en BEC. (gissa varför så många BEC-hingstar bär namnet "Goldmaker" eller nåt liknande…)
en BEC kombinerat med ponny som har gulanlag ger 50% BEC och 50% gult.

IdaS-A
0

Är du säker? Jag utgick från det som Dan-Axel sa till mig när jag utbildade mig till id-kontrollant, då sa han det jag skrev ovan om nedärvningen(tror jag, nu blir jag osäker). Det kan hända att du har rätt, eller har någon annan hört någon ytterligare variant?

Cattis
0

#45 Blandar du inte ihop detta med vad som sker om man betäcker isabell/isabell? Har för mig att det var ngt liknande exempel som liknar det du skrev.

/Cattis

IdaS-A
0

Jo det gör jag ju (haha) ni har helt rätt, jag är ute och svävar i det blå