fransysk...
Om en häst är fransysk kan man då justera det på något sätt? Hur gör man på ett föl respektive en vuxen häst?
Jag har hört att det varit vanligt på travare och att de fick springa med tyngder…
En fransysk häst är roterad utåt i HELA frambenen, uppifrån och ner. Oftast är de dock raka i sin benaxel.
Är de fransyska som unga så rätar de ofta upp sig när de vuxit klart och breddar mellan frambenen.
Man ska INTE försöka verka dem så att tårna pekar framåt. Det man gör DÅ är att "överkorrigera", vilket faktiskt gör att man får snedbelastning i lederna. Man ska verka dem så att hovarna får en jämn belastning och låta tårna peka åt det håll de vill!
Det är vanligt att man försöker få tårna att peka framåt, ffa på travare. Och inom travet ser man också ett stort antal överkorrigerade hästar. Dessa är, för övrigt, jättesvåra att sko korrekt, så att de får så bra belastning i lederna som möjligt. Att man, från början, strävar efter att ha tår som pekar framåt beror på att man vet att en häst med korrekt benställ har bättre chans till hållbarhet och för ganska många är korrekt benställ = att tårna pekar framåt. Men det allra viktigaste för hållbarheten är att man verkar hästen efter dess egna förutsättningar, till en så jämn belastning som möjligt.
Summa summarum, gör INGENTING annat än att verka hovarna til lnormal belastning!
(jag hade förmodligen kunnat svamla lite till om detta :P)

Min hovslagare sa att man kan korrigera lite grann upp till att hästen är 8 månader.. Sen har lederna stabiliserat sig och då är det för sent. Men det var ju ett tag sen, kanske något nytt det där, att man inte ska försöka ändra alls… 
#2 Man kan korrigera benställningar fram till 6 månaders ålder. Då sluts de nedersta tillväxtzonerna så ALLT man gör därefter är av ondo…
Man kan dock INTE korrigera en fransysk häst med verkning, eftersom avvikelsen där sitter uppe vid armbågen/bogen nånstans. Och DET går inte att påverka med verkning.

Ok, det låter vettigt. Du verkar ju kunna det här, då kan man alltid fråga om saker gällande hovslageri-biten här. Utmärkt!