Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1100 ggr
HannaDolly
0

foder .

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag ska snart flytta min shettis till en annan hage, och gräset där är troligen inte särskilt protein rikt ;)

Och jag undrar om ni tycker att jag ska ge lusern till henne? 1-2 dl per dag?

Skulle behöva ge betfor med  (ger energi)

Om hon fick betfor efter varje ridpass, och ngn dl kraft.

Vad tycker ni?

KRAM*

AnnaLundin
0

Menar du att hon ska leva på det gräs som finns i hagen nu plus lite betfor och några dl lusern och krafft?

Eller vad är tanken?

icansson
0

0#du har väl hö? hon ska väl inte bara gå på gräs, de är ju ingen närning i de nu.

HannaDolly
0

#1&2 jo självkalrt att hon ska få hö ;)

Men hon ska gå med en unghäst (sv.helvblod) och dom ska få hö en gång om dagen , tror jag vi har inte riktigt betsämt det än , och hur mky vet jag inte heller.

AnnaLundin
0

#3 - ska hon gå ihop med en unghäst så hoppas jag att ni ger hö med högt proteininnehåll - det är vad unghästar av alla raser behöver. Och i så fall ska du ju inte behöva ge något proteintillskott att tala om.

Står hon inne på nätterna också och äter hö eller ute dygnet runt?

Oavsett vilken hage hon går i just nu så kan du räkna med att gräset innehåller NOLL i både energi och protein, dvs det är inget annat än bukfylla och sysselsättning.

HannaDolly
0

#4 dom har gått inne på natten sedan oktiober, och nu har det varit jättefint väder med sol och flera plusgrader i snart 2 veckor och då tänkte vi att dom sak börja gå ute ppå nätterna ;)

Höet vet jag inte riktigt vad eller hur proteinrikt det är, vi beställde nytt hhöi fredags och det såg fint och nytt ut men självklart kan man inte bara se med ögat hur proteinrikt det är ;)

Men om det ninte innehåller mkt ska jag ge lusern och betfor då?

Hon blir riden 4-5 ggr i veckan. Nästan alltid 5 ggr det är sällan hon blir motionerad 4 ggr i veckan.

helenep
0

Allt är individuellt vad en häst behöver, prova att göra en foderstat för din häst. Ett bra hö och sedan kraffoder om det behövs.

Du ser ganska bra om ditt hö är bra eller dålig samt att du kan lukta på det.

AnnaLundin
0

#5 - gör ni en analys på höet så är det betydligt lättare att sen veta vad du kan behöva komplettera med. Ett bra hö -> inga andra tillskott än mineraler behövs. Ett sämre hö -> ge tillskott av lusern och då betydligt mer än 1-2 dl…

#6 - det går INTE att se på ett hö om det är bra eller dåligt ur näringssynpunkt. Man kan avgöra den hygieniska kvalitén ganska bra, men om det innehåller bra med proteiner eller inte är helt omöjligt att avgöra med ögats hjälp. Inte ens erfarna bönder kan göra det (ett exempel ur min egen bakficka var bonden som ville sälja ett toppenhö till mig för ett ganska högt kilopris, för att han visste att det var så himla bra. Han gjorde så gärna en analys på det för att visa mig hur bra det var, när svaret kom tackade jag för hjälpen och sa åt honom att använda det som strömedel - det innehöll mindre än 10 g protein/kg, dvs marginellt mer än vilken halm som helst…).

h00jff
0

#7 Något kan man väl ändå säga om proteininnehållet på höet? Om det innehåller mycket lusern tex kan man nog dra slutsatsen att det har högre proteininnehåll än ett hö med bara timotej och ängsvingel, eller har jag fel? Fast det var lite kul med bonden som trodde att han hade ett sådant bra hö och faktiskt gjorde analys på det för att bevisa! Glad

AnnaLundin
0

#8 - nej, faktiskt inte, det beror betydligt mer på skördetidpunkt, gödsling och sånt. Jag har fodrat med timotejhö med bra stuterivärden och med klöverhö med ganska låga värden under årens lopp.

helenep
0

vad vi har trott varit bra hö har också visat sig bra vid analys. Kanske tur bara då…..

AnnaLundin
0

#10 - då kanske ni har haft koll på skördetidpunkten? Tidigt skördat har oftast bra värden…

polgara
0

Jag har tre hästar ute dygnet runt i nya lösdriften o med det en ny hage o jag skulle aldrig ens komma på iden att fodra em bara en gång om dan med grovfoder, det är ändå äldre hästar. De går på fri tillgång på hö fortfarande trots lite gammalt gräs att tugga på, har bra värden på det höt men de får ändå 1kg lusern per dag, nån dl gör varken till eller från

helenep
0

Vi tar eget hö och jag menar inte att man kan se proteinhalt, men för övrigt. Ett grönt hö som luktar gott är bättre än ett gult lite så menar jag med att man kan se.

susanne-s
0

#12 det går ju utmärkt att fodra en gång om dagen om man lägger ut så det räcker ett dygn…. Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

h00jff
0

#13 Som någon skrev ovan, det du kan lukta dig och se dig till är den hygieniska kvalitén och den är också jätteviktig (särskilt om man har hosthäst), det du analyserar är näringsvärdet i höet.

HannaDolly
0

#6 tack för förslaget ;) ska sä´tta mig ochj göra en foderstart så fort jag hinner :D skriver den här sen när jag kommit på ngn bra start ;)

Och tack allihopa för svaren :DDD

Daladis
0

Analyser i all ära… Om man köper från en bonde som tar allt hö från en åker kan man få rättvisa värden. Men köper man från fler, eller en bonde som har fler än en åker, vilka många har:) Så måste man se till att få en tuss hö från alla åkrar och skicka in. Annars kanske du bara får hö och värden på en åker och den kanske var nygödslad och slagen tidigt = jättebra värden, eller en gammal ogödslad vall med sent skördat hö = sämre värden…. Så det är inte alls säkert du får en bra foderuträkning bara för att du skickar in analys. Det är minst lika viktigt att titta på hästens hull, päls mm.

AnnaLundin
0

#17 - (here we go again)

JA, det är viktigt att man tittar på hästen också, men har man en analys så har man i alla fall NÅGON koll på vad höet innehåller.

Med en analys för man hjälp att förutse hur hästen kommer att reagera på den aktuella foderstaten, utan analys får man vänta och se vad som händer. Det tar ju ett tag innan eventuella brister visar sig tydligt och det tar betydligt längre tid att rätta till det när bristerna redan visat sig.

Sen är det bra om man kan försöka få hö från samma skörd på samma vall, i den mån det är möjligt. Inte bara för att analysvärdena är liknande, utan för att det annars blir lite onödigt mycket "foderbyten" för hästen om det är stora variationer i grovfodrets innehåll mellan de olika skördarna.

Hanna-D
0

När jag gick på gymnasiet skickade vi in tre analyser från samma höbal - gissa resultaten? Tungan ute

helenep
0

# Antar att ni fick olika resultat från samma höbal? Eller?

Hanna-D
0

#20 Korrekt. Minns inte exakta svaren (är ju några år sen…) men det skilde sig ganska rejält…