Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 345 ggr
Edward
0

Klippa/inte klippa..

Tack för alla svar ang. lösdriften. Nu kommer en ny fråga!

Har nu bestämt att hästarna får gå kvar ute men då kom nästa fundering.. När man ridit så är hästarna svettiga, räcker det då att dom får ha fleecetäcke på sig en stund, men hur länge? Jag har regntäcken, ska dom ha de ett tag ute i hagen? Eller ska jag, som många föreslagit, klippa hästarna och sen ha täcken… suck, många frågor är det!  (stallet är inte uppvärmt)

Tack på förhand!

Rose-Marie
0

Jag skulle inte klippa. Beroende på hur svettiga de blir och hur kallt det är ute kanske dom behöver täcke en stund. Så länge det är ett täcke som "andas" spelar det ingen roll vilken sort det är.

Hur länge? Tja, tills de är skapligt torra.

Men hellre ett täcke korta stunder än att klippa dem och alltid behöva ha täcke.

VeronicaP
0

Alltså ibland är det bättre att klippa än att inte göra det , jag menar motionerar du dina ponnyer varje dag , blir de genomsvettiga varje dag , då hade jag klippt , man kan ju faktiskt bara klippa halsen och på det viset behöver du inte ha täcke ut tex, är ju större risk att din häst blir sjuk om den blir svettig varje dag och inte hinner torka upp ordentligt.

Mysko
0

En svettig häst blir inte mindre varm och svettig av att ta bort pälsen!

Klipp gärna hästen men ställ den ändå inne en stund med täcke efter träning. Den ska inte släppas ut varm en kall vinterdag.