Ridtävlingar!
Hej!
Jag har ett shettissto. Hon heter Linnéa III. Hon har full stamm & pass. Vacinerad. Hon är 18år.
Linnéa tycker det är jätte kul att hoppa. Även fast hon är lite till åren, och hoppning är nått hon börjat med de sista åren så tar hon lätt 70cm!
Linnéa tycker även om att jumpa i dressyren lite….
Det är en liten duktig ryttare vid namn Sanna som brukar rida henne. De passar jätte bra ihop. Och de är jätte duktiga!
Sanna är 9år. Hon är i lagom strl och kan en hel del.
Det som nu skulle vara lite roligt att prova på är att tävla. Bara ngn liten tävling för skojs skull! Gärna hoppning och dressyr då.
Men vad är det som krävs? Vad ska ryttaren ha för licenser, åldersgränser osv? Hästen, ålder,? Vart annordnas tävlingar för shettisar? Vart vänder man sig? Jag är medlem i shetland nord. Annordnar de tävlingar?
Är inte så innsatt i ridningen, eftersom jag tävlar i ponnytrav. Men då får hästen tävla till 15års ålder bara. Och Linnea är såååå pigg och glad och tycker det är super kul! Så det vore synd om hon inte fick gra det hon gillar….
/Frågvis
Gå med i RKS! www.klubbenshetland.se min sköthäst viktor, han är 18år o han tävlade där för nåra månader sen. det enda som krävs är att ryttaren är medlem. Det är en jätte trevlig klubb :)
Shetland nord vet jag brukar ha hopptävlingar också :)

När mina shetlandsponnyer tävlades, var vi bara iväg på clear rounder med dem. Då krävdes bara grönt kort för ryttaren samt vaccinations intyg för hästarna. Vi kollade runt lite på klubbar som låg i närheten när de skulle ha CR tävlingar.
Extra kul var det ju för alla ryttare då de fick rosetter om de var felfria. Senare var vi även iväg på agility clear rounder och även hubertus jakt med dem.
Hubertus jakten såg inte riktigt ut som den gjorde för de stora hästarna… Här fick shettisarna rida en runda på ca.1 km och sedan jaga en funktionär i rävdräkt (gissa om han sprang när 10 st shetlandsponnyer jagade han i full rulle! Vartofta rid och körsällskap anordnade denna shettis hubertus jakt, vet inte om de fortfarande gör det eller om den stackars "räven" pensionerade sig efter det året :-))
#4 Här fick shettisarna rida en runda på ca.1 km och sedan jaga en funktionär i rävdräkt (gissa om han sprang när 10 st shetlandsponnyer jagade han i full rulle!
Vilken syn! Du har inga bilder?

#4. Vi var med på Vartoftas hubertusjakt förra året. Någon funktionär i rävdräkt fick barnen inte jaga, men leta efter en rävsvans fick dom göra. I år krockade det med Vreta-utställningen, så vi var inte med.

Jag ska återkomma med bilder, har på mammas dator både på hästar å räv :) Jag tror det var förr förra året vi var där, då gick räven i pension efter det då? :-))

Den dräkten var det som de jagade det året, vilken syn! sitter här å garvar lite för mig själv nu

Det var himla kul att vara med. Min dotter var med i ledklassen. Den skulle ju inte vara så lång, så vi drog med farmor. Men den var betydligt längre än vi trott, så stackars farmor som haft krossade fotleder kunde inte gå på två dagar efter det. Men kul var det!