Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1681 ggr
Hanna-D
0

Leriga hagar...

Hur har ni (om ni har…) dränerat era hagar?

Vi har fyllt upp med lite grus precis vid grindhålet men i övrigt brukar vi klara oss ganska bra från leran (fast skäckarna lyckas alltid hitta lera att rulla sig i…)

susanne-s
0

Har ju turen att ha många och stora hagar så vi klarar oss bra från den värsta leran. -visst är väl skäckar härliga framförallt min ena hittar också minsta lilla pöl att vältra sig i…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Vi har sandjord, så det blir aldrig  lerigt. Det är lite kladdigt vid grindhålet, men inte så vi behöver grusa. Mitt gamla sto är en grävare, hon gräver diken när hon vill in, så de får man fylla igen emellanåt.

cinna
0

Bor mitt på en grusås, bra såhär års, förj--ligt när jag får för mig att anlägga en ny rabattSkrikandes. En av pållarna (fux iofs) hittar dock ALLTID en riktigt lerig plätt att gnugga in i pälsen. Hon verkligen jobbar på att få in leran i pälsen.

Grannen ett par hundra meter härifrån har lagt i grus modell jättegrovt, alltså typ halv knytnäve i storlek, ett par meter in från sina grindhål och sedan packat det väl. Det har hållit bra i ett par år nu…

AnnaLundin
0

Småländsk morän…

Vi bor på en liten höjd som är naturligt dränerad, med grus och sten i marken. OM det nån gång blir vattenpölar här så rinner de ändå undan på nån timme… Och då har det varot ordentlgit ösregn…

Men de hagar jag har som ligger nedanför den lilla "höjden" får ju ta del av avrinningsvattnet uppifrån och DÄR blir det lite geggigt vid grinden, som jag korkat nog placerat precis nedanför backen… :/

Yazmine
0

Har inte drenerat och det är inte våran mark,men jag skulle vilja fyla på med grus så att man slapp att få baksug när man har stövlar på sig,inte roligt.Men än så länge har vi klarat oss från geggan.

IdaS-A
0

Vi har riktigt j*vliga hagar på vintern. Shettisarna klarar sig väldigt bra då jag har dem i en gigantisk hage under vintern, de stora hästarnas hage är dock ett problem. Vi har grävt dike, laggt grus men det blir bara aningen bättre. Gruset trampas ner eftersom, funderar på om man kan lägga någon "matta" med grus ovanpå vid grinden? Någon som har några bra tips? Hagen går nu under namnet, "det bottenlösa ler hålet"

ingrid
0

runt lösdrifterna är det dränerat och på lagt bärlager (grovt stengrus) ska ner med en därneringsslang till men det blir nog till våren då det har börjat frysa på nu :)

Resterande mark i hagarna klarar sig fint