Varning för den mycket smittsamma premsjukan
sprids nu med vindens hastighet! Den har ett starkt fäste i Landskrona trakten och då närmare bestämt i saxtorp.
Jag har varit i kontakt med sjukhus men det finns inget att göra åt det och inga vaccin finns att tillgå. Det enda jag fick till svar som kan stoppa sjukan är att man försöker hålla ut tills premieringen är över så på måndag bör det alltså vara över. Ett annat tips är att endast ha valacker i sitt stall.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ojojoj hur ska det gå……..

Usch det låter otäckt
. tur att man inte tillhör riskgruppen
Har inte hört talas om detta. Förklara gärna hur symtomen är och vad det är för smitta..
Men snälla Milla, den sjukan fanns ju i Saxtorp i höstas också!
Blir ni aldrig immuna? 
Här har immunitet inträtt i alla fall, skönt! 
Immunitet tror jag aldrig att man får, här kommer den varje år 

Lider med er
.. Krya på er alla 

Ja du Millan du verka få den så fort det närma sig , här har jag inte gått den ännu och ändå var du ju här och hälsa på *ler*
Kan tala om att jag har kört Betis nu 2 dagar i paddocken och han uppför sig exemplariskt ;-)

Haha, skrattar rått åt dom drabbade 

Ja att ha valacker kanske är en lösning på problemet *fnissar*

Valacker är det bästa man kan ha
. Det är inte ett skit nervöst att ställa ut dem, bara roligt. Hos mig får gärna fölen födas som valacker
.

Ha ha instämmer det hade varit bra om de hade varit födda som det , både för att man slipper fundera på om man ska spara dem för framtida visning och sen spara in kostnaden för kastrering ;-)
Sjukt var det här! Jag har smittats något gravare än maken. Symtomen är allmän förvirring, rastlöshet, oro och distingt behov av att plocka och förbereda.
Även Dalarna har sviter av symntomen!!!!!!

Tillhör inte riskgruppen här heller
*skönt*

Det är väl som med vinterkräksjukan, vissa gener drabbas aldrig (immuna) och vissa får den varje år. 
Men jag börjar fundera över om inte pemieringssjukan har muterat sig och skapat en körtävlingssjuka… För jag stod i 2 timmar igår och putsade, oljade, tvålade och färgade på min sele så att den ska vara fräsch till den 10:e när stoet ska tävla körning för första gången. Det var inte alls planerat att putsa läder hela kvällen, men plötsligt stod jag med en trasa i ena handen och en däckel i den andra och sen hände allt av sig självt! Inklusive svettningar, hjärtklappning, förvirringssymptom och extrem oro… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker det är lika spännande fastän jag inte visar nån hingst. Spännande och medlidande för andra antar jag. Sen har man ju sina favoriter 

Vallacker är nog bra men de för inte avlen nånstans hehe.
Hur snabbt sprider sig smittan?
Än har den inte kommit till klippan iaf men Ave ska ju inte visas förren tidigast till hösten, så den kommer nog hit också.

#16. Valacker kan vara till lika stor nytta för sina föräldrar som alla andra. Min hade gett 30p till sin mor om hon hade levt. Så det är viktigt att de visas eller på annat sätt meriterar sina föräldrar.
#17 Kan väl ge henne det possumt eller?

#18. Hon hann bara få en avkomma så det är tyvärr inte aktuellt med någon höjning.
# 4 hm jag tror banne mig aldrig att jag blir immun, detta är sista gången jag kommer visa hingst på premiering någonsin!
Har försökt intala mig att det går lika bra med en valack som en godkänd hingst, men det hjälper ju inte.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tur man bara har ston o valacker hemma

#17 jo i den aspekten men jag menade mest om alla skulle ha valacker så hade ju avlen stannat av.
#20 Tror du det går lika bra med en valack så är du väldigt fel på det Milla 

Kan tänka mig att den smittsamma sjukdommen kommer drabba mig inför höstens avelsvärdering
. Inför grevagården är jag mest orolig för att jag ska snubbla när jag springer med hingstarna
.