DNA på hingstar
Jag undrar hur många av er andra på fokus som tycker det är viktigt med att invänta DNA provet efter man fått sin hingst godkänd. För det kan innebära att man får första säsongen delvis eller helt förstörd.
Jag vet några som fick vänta så länge på resultatet att det var försent att betäcka men dom gjorde det för så är (var) reglerna,samtidigt kan man läsa i sista tidningen hur många sto hingstarna betäckt och då kan man se att flera använt sin hingst innan dnat var klart.
Vad gör då SSS jo enl skvaller så låter man dom komma in i stamboken på sista mötet.
Denna info tycker jag alla ska ha, det är inte nödvändigt att vänta in dnat för dom kommer in i stamboken ändå,det ska inte bara vara några få förunat att nyttja hingsten direkt.
Förhoppningsvis kommer SSS att informera om detta .

Jag var ju en av dem som fick vänta på DNA på min hingst och ja hela hans säsong gick åt pipsvängen , men jag skulle ALDRIG använda min hingst i avlen innan alla papprerna är färdiga och ja det måste vara en del som har gjort det och nä jag tycker inte att deras avkommor ska få komma med i stamboken eg för som sagt de är ju inte färdiga och klara förrens man har fått alla pappren.
Vad hade de gjort om det hade visat sig att det var fel hingst eller fel föräldrar på den , det har ju hänt förr.
Jag tycker ju att regler finns till för att följas och att ingen vem det än är ska särbehandlas.

Jag använde inte min hingst förren DNA:t var klart men jag skyndade på SLU eftersom att jag hade ett sto som väntade men som sen tog min andra hingst istället ändå.
Nu var jag säker på att allt skulle stämma men om det nu inte skulle göra det så står man där med sk. "oäktingar"

Jag var skitnervös när min grabb godkändes att DNA:t skulle ta för lång tid. Lyckligtvis godkändes han i oktober och jag fick hem resultatet av DNA-kollen i februari, men jag hann oroa mig lite ändå. Hade resultatet tagit ännu längre tid på sig så hade han inte fått betäcka innan allt var klart i vilket fall som helst.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vad det gäller "DNA"-krav för hingstar i avel finns det flera olika regler som verkar. Bla.
Generellt krav för hingstar i avel, SH.
Krav för införande av avkomma i stamboken.PoR
Dessa två krav innebär inte samma sak, det generella kravet innebär endast att hingstens eget DNA skall vara fastställt. Det är inte samma sak som att hingsten är härstamningskontrollerad, vilket krävs när en avkomma skall föras in i stamboken.
De olika epiteten kring DNA tester mm har klara innebörde men missuppfattas ofta för man inte har klart för sig vad som står för vad.
Som stoägare bör man vara ytterst uppmärksam och ta reda på att den tilltänkta hingsten verkligen är härstamningskontrollerad och i vilken omfattning.
Veritas odium paretFörvånad

#2 Nej du hade inte stått där med några oöktingar för det verkar som dom tar man in i stamboken ändå.
#4 Kan du förklara för mig vad gäller,kommer avkomman in i
stamboken om jag inte bryr mig om att vänta tills dnat är klart?
Om ja varför om nej varför tog man in ett antal avkommer på förra mötet?
En följd fråga blir då, jag köper en hingst som har ett flertal avkommer utan att varigt godkänd men jag godkänner han och han går igenom. Kan avkommerna här också komma in i stamboken för i detta fallet har ju också hingsten fått alla papper i ordning försent dvs han har betäckt innan han fick lov,eller det är bara vissa saker man inte behöver följa?