Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 4499 ggr
exitingsvillemo
0

Lusern-strå, hur mycket?

Ska börja ge mitt ena sto lusernstrå, hur mycket ger man av det?

Kan man byta ut nattgivan med hö mot lusernstrå?

AnnaLundin
0

Det finns ingen övre gräns för hur mycket lusern man kan ge, så svaret på din fråga är JA. Du kan byta ut nattgivan hö mot lusernhack rakt av.

exitingsvillemo
0

ok, bra. Tack!

susanne-s
0

#0 Nyfiken… av vilken anleding?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#3 För proteinets skull gissar jag på.

#1 Ger Young en full hink med lusern på kvällen (har inte vägt det), det kan inte bli för mycket protein med tanke på fostrets tillväxt m.m. Vet du det?

AnnaLundin
0

#4 - Nej, det kan inte bli för mycket protein. Eftersom proteinet kommer från grovfoder så processas det längre bak i tarmsystemet och där hanteras proteinöverskott bättre än i tunntarmen. Och för fostrets skull finns inget negativt med att det blir mer proteiner än vad som behövs.

exitingsvillemo
0

#3 proteinet är vi ute efter. Jag får inte upp hullet på henne.

Hon äter både lusernpellets och hack nu, så får vi se om damen växer på sig lite.

Hanna-D
0

#5 Tycker nämligen inte att det hänt så mycket med hullet… Ska köpa olja också. Vill ha upp henne i hull för jag kan tänka mig att första fölet tar hårt när man bara är tre år Rynkar på näsan

AnnaLundin
0

#7 - ge mer då

En hink med lusernhack är inte så himla mycket i vikt, beroende på hur hårt du packar det.

Hanna-D
0

#8 Är hink modell större, FlexTub eller vad dom heter… Pressar ner men ska väga det, dock tveksam om hon kommer äta mer, är gränsfall att hon petar i sig det under natten.

Ahnna
0

#9 Går det inte med blöta pellets då? Jag hade samma problem med mitt fullblod förut, hon behövde massor av extra proteiner men fick inte i sig ordentligt med hack. Jag bytte till pellets och fick då i henne flera kilo per dag utan problem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#10 Hon gillar inte blöt mat (antagligen för att hon inte fått någon sådan tidigare) därav att det blivit hackad strå.

exitingsvillemo
0

mitt sto verkar inte heller gilla hacket, inte konstigt egentligen, det är ju som sågspån i konsistensen. Vasst och hemskt måste det vara att tugga på.

AnnaLundin
0

Jag har aldrig fått någon häst att äta några mängder av hackad lusern.

Däremot fodrar jag med torra lusernpellets utan problem. OM hästarna bara äter sakta och tuggar dem väl så är risken minimal att det ska bli några komplikationer.

exitingsvillemo
0

fast pelletse äter hon med glädje. Men hur mycket av det kan man ge per fodring? hon får 1 liter pellets nu på kvällen + hack ska jag skicka i henne ytterligare en liter? och är det isåfall bättre att ge det på morgonen eller kan hon äta allt på en gång?

AnnaLundin
0

#14 - det finns egentligen ingen övre gräns för pelletsen heller. Skillnaden är att pelletsen inte tillgodoser tuggbehovet på samma sätt som hacket gör.

Jag har haft halvblod på näst intill fri tillgång på lusernpellets, nattetid. Dvs han fick en proppfull transportkrubba varje kväll som han tömde över natten… (7 kg)

Idealet är om du delar det på minst två utfodringar. Tycker du att hon behöver mer än det hon får nu, så ja, skicka i henne en liter till.

VeronicaP
0

Jag har en 2 års hingst (welsh) som jag måste fodra upp nu med han får 1 kg kraft grov om dagen och jag kommer att ge honom lucern pellets nu med , han har ju fri tillgång på ensilage men det har helt plötsligt börjat hända en massa saker och han har både växt och rasat i vikt, (han har inte mask ) , men så börja det ju också röra på sig i hagarna nu när *vår* känslorna vaknar till liv hos hingstarna och det springs och klättaras mycket på varandra och han är den typen av häst som tappar lätt i hull då han är en smäcker typ.

powderpuff
0

Har gett mina hingatr lucern hela vinter och tycker de har inte agit sig som jag vill de har fått en 7 liters spann 2 ggr om dagen + Hippo Grow Alfa och de har inte hjälp så jag började ge svart havre och nu börjar de bli runda , de har även haft fri tillgång på hö. Innan hade jag ett hö med lite sämre näringsinnehåll och har fått tag i ett bättre nu.Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

exitingsvillemo
0

#16 ja, det är en del spring i hagarna här också. Mina är också mask-kollade så det är inte det som är problemet.

Däremot har jag sett att mitt äldre sto leker "kungen i djungeln" i hagen och ägnar sig åt att jaga bort det andra stoet från höt. Vi lägger ut smågivor med avstånd mellan högarna, men hon kanske inte hinner få i sig tillräckligt iallafallObestämd.

Vi ger det en chans nu, blir det ingen förbättring snart så får jag helt enkelt sära på stona vid utfodring så hon får äta ifred.

HanniBunni
0

Har hackad strå pga att de äter för fort! Har även Hippo grow alfa, Och korn! Ochså olja, mineraler, betfor och multivitamin på det! Det har gett resultat hos oss iallafall! En vecka sen så jag små framsteg.