Bära tyngder och släpa saker?
Som några kanske läste förut så har jag slutat att köra Pysen nu, och om jag nu skulle få råd och tag på en ny vagn i framtiden så blir han ändå inte körd på ett bra tag, dessutom har det blivit ett uppehåll med hans lilla medryttare av olika skäl.
Men bara för att han inte blir körd eller riden ska han ju inte behöva stå. Jag tömkör en del, men det tycker vi båda är tråkigt, men ska börja ta någon lektion framöver nu. Sen brukar jag gå ut på långa promendader. Vi joggar och jag powerwalkar ibland så han får springa på sidan.
Men så tänkte jag, när vi är ute å springer osv. skulle man inte kunna sätta på någon typ utav vikt så han får bära något när vi är ute, bara för att få jobba lite mer. Så då tänkte jag höra med er här om ni har något bra förslag. kanske man kunde sy någon typ utav väskor som man kasnke kunde fästa bakom arbetsgjorden och lägga i något tungt? det krävs ju inte så jättemånga kilon för att det ska bli lite vikter för honom.
sen funderade jag på att börja släpa saker med honom, men vad har ni för anordning när ni gör sånt? Själv har jag en bröstsele med lös brösta, vad kan man göra för att få en bra anordning till den, om man vill släppa lite pinnar osv?
#1-3 Vilka härliga bilder Ulrika, speciellt den med svampponnyn!
Det är så härligt att se dina bilder Ulrika!
Ulrika, jag är supernyfiken på om du är nöjd med din nya variosele?
Funderar på att köpa en till min cobtyp unghäst.. om den är bra alltså..? 
Vilken storlek har du till din WM?
B-ponny strl, fast med A-ponnyhuvudlag.
#2 Var hittar man en sådan sax? Ser roligt ut 
lurvponnyn.vimeddjur.se
B-ponnystorlek?
Vad jag kan se finns den i Shetland, Ponny, Cob och Full??
#2 prova att googla! jag har fått min från grannbonden.
#13 då är det antagligen ponny strl jag har.
Jag googlar och googlar men hittar ingenting nyttigt alls :/ Vad är grannboden?
lurvponnyn.vimeddjur.se
#15 ULrika skrev GRANNBONDEN
Alltså menar hon nog närmaste granne….
#16 Vilket förklarar min fruktansvärda förvirring xD
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vilka härliga bilder Ulrika!
#1 Härliga bilder! precis vad jag behövde. hade tänkt ta ut honom på såna långturer i sommar, om jag får någon med mig (tvivlar dessvärre på det) vart har du köpt väskorna ngnstans?
När vi klippte ner syrenhäcken i höstas så använde jag min shettis till att dra iväg riset. Det la jag sedan ute i hagen där det är lite sumpigt för att få lite stabilitet och fyllde sedan på med en grävskopa med jord. Det är bra när man kan återanvänd saker.
Jag har numera en "svängel" med två hamparep när jag drar men jag hade inge kort på det.
#20 En liten fråga bara, varför har du baksele när du drar med bara draglinor?
Jag vill vädja till alla som skriver i den här tråden att inte klanka på utrustning. Vi hjälps istället åt att inspirera varandra till att använda våra ponnyer! Hjälp till att skapa en positiv och tillåtande atmosfär!
#22 Bra skrivet!
#21 Kanske för att det är jobbigt att ta på/av bakselen och den stör ju inte…

#12 Det kan hända att Floby överskottslager har sådana saxar. Om han inte har så kan han säkert fixa. En kille som gör saxar bor inte så långt härifrån, jag kanske kan kolla om han har några hemma och pris…

Inte för att klaga och skapa dålig stämning
, men dra timmer och släpa tunga saker ska man inte göra med bröstselar utan med loksele eller collersele. (Med bröstsele hamnar all vikt på hästens bog, de är helt enkelt inte gjorda för att dra tungt med. En lätt rockard är en helt annan sak eftersom den rullar.)
Det finns massor man kan göra förutom köra och rida!
Agility, löshoppning, löslongering, frihetsdressyr, tömkörd eller ledd akademisk dressyr, trickträning med mera.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har numera ett loksele att dra med det glömde jag kanske att skriva,tyvärr så hittade jag ingen bild på det. Den är jättefin med svarta lokor och naturfärgat läder. Jag hade sån tur att en tjej i byn där jag bor hade ett liggade som jag fick. Ibland har man tur
21 #
Bakselet hade jag på honom därför att han är under inkörning och jag tycker att han ska vänja sig vid att den ska vara där även om han bara är ute och promenerar eller gör något annat.
#26 Ang. ha baksele på eller inte, JAG har också hela kittet på just för att vänja den/de. Den är ju INTE IVÄGEN på ngt sätt, smidigare att ha "allt på plats" från början, tycker jag.
Klaga på du.. att dra tungt med en fel anpassad loksele är 1000 gånger sämre än att dra tungt med en välanpassad bröstsele.
Varför skulle man inte kunna dra tungt med en bröstsele? Ser inte många som kör maraton med en loksele???

#28 Maraton är väl inte så tungt? Inte mycket tynger än den andra tävlingskörningen… Det är stor skillnad att dra stora tunga stockar…

Att dra ris är ju inte precis så tungt! Skillnad om det hade varit stora stockar..Vi har svängel och en lös brösta med draglinor på vår kälke som Bella drog med vedstockar på i vintras. Klart att man ska ha bra utrustning men det måste vara rimligt också. vi gör nog alla vårt bästa för att få till det så bra som möjligt med de resurser vi har.

#30 Det såg roligt ut när ni drog ris, så igår selade jag min ena och samlade ihop trädgårdsriset till påskbrasan. 
jag tycker som UG att vi får hjälpas åt att hålla en inspirerande och positiv anda i tråden. Hjälp till att peppa varandra och ge beröm. Men det är mycket intressant att diskutera selar, inpassning och funktion, så varför inte starta en ny tråd i det ämnet.

#28 Som jag skrev förut, att dra vagn är inte samma sak som att dra stockar. Vagnar rullar och följer hästen, stockar är stumma och måste dras framåt hela tiden i varje steg. Maratonkörning är inte tungt i den bemärkelsen så länge vagnen är anpassad efter hästen. (Och är den inte det så får man ändå inte tävla.)
Att dra ris är en helt annan femma, det väger inte många kilon jämfört med timmer.
www.stuteriprecious.se
Jag har i många år använt mina selar till skogskörning där TUNGA stockar har dragits. Jag har aldrig haft en ovillig draghäst än så länge och ALDRIG någon skada eller skav eller nå´t!!
#24 Hade varit jättesnällt om du ville kolla upp ungefärligt pris :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#33 Vilken TUR du har haft då! Jag vidhåller att brösselar inte är gjorda för att dra tungt med.
www.stuteriprecious.se
Du menar alltså att en maratonvagn, framförd på maratonbana inte väger mer än om man kör en vanlig rockard på en plan väg??
Det hör man ju utan att hänga på en vikt att det inte riktigt överensstämmer med sanningen..! 
Tänk nu efter vad en maratonvagn i ett vattenhinder med kusk och groom faktiskt väger innan du svarar på det!!

#36 Jag har skrivit flera gånger att det är en helt annan sak att dra en vagn, oavsett hur stor den är. Så länge den passar hästen både storleksmässigt och tyngdmässigt så är det lättare för en häst att dra en rullande tingest än en stum stock. Till skogskörning har man lokselar för att skona hästens bog.
www.stuteriprecious.se
Då vill jag veta var du har fått tag i loksele till mini?????
#38 Ädelssons ministuteri/sadelmakeri kan göra loksele till mini. Jag har gjort specialbeställning på 2 lokselar från en annan sadelmakare till mina pyttar 78 - 82 cm. Hela selarna är handgjorda från lokträn till allt annat (inkl bågdäcklarna) Lädret är Tärnsjöläder. Den ena finns att se här under inlägget "visa er utrustning", lades in idag.
Agnetha

#38 har man tur kan man få tag på någon äldre modell begagnad. Det är inte så länge sen som jag hade hemma en gammal men bra loksele anpassad till mini.

Vi har köpt båda våra lokselar begagnade. Annonser i lokaltidningarna kan innehålla en hel del intressant.