Vad drar du din transport med?
Då jag har en tråd om favorit transport så undrar jag nu, vad drar du din transport med?
Hur tungt får du dra? Är du nöjd med din bil eller vill du köpa nåt annat?
Jag kör en Mitsubishi(?) Space star -03 , mkt nöjd men skulle i framtiden vilja ha en bil som får dra lite mer.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Toyota Avensis -00. Den får dra 1430 med B-kort.
Jag är väldigt nöjd med bilen.

Så klart VOLVO! har en 945 glt som är super att dra med. Det är en automatare och den får dra ett ordentligt lass. 

Maken drar med firmabilen, han får dra vadsomhelst då han har massvis med bokstäver på sitt körkort. Själv har jag b-kort, bil utan dragkrok så det blir lite pussel om jag måste låna bil och hyra släp varje gång jag ska åka nånstans med häst.

Förut: Mazda 626 combi, diesel. En underbar dragbil som får dra 1520 kg med B-kort. Väldigt bekväm att köra långa sträckor.
Nu: KIA Sportage, bensin. Också en underbar dragbil som får dra 1570 kg med B-kort. (Men min har löstagbar dragkrok så jag får "bara" dra 1500 kg med den.) Drar lite mer soppa än Mazdan, men jag behövde en 4-hjulsdriven bil med lite högre markfrigång så det fick bli en KIA i alla fall. Man känner knappt trailern därbak, förutom möjligen i långa uppförsbackar. Rekommenderas! Min modell är från 1995, men det finns nyare som är ännu bättre.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag drar med min gamla volvo 245, den är en pärla.
På min önskelista står dock en Honda CRV…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Volvo 850. Får dra 1510 kg på B-kort, med BE minns jag inte…
Här är mitt ekipage.
Bilen är en Chevrolet Trans Sport.
Tyvärr får bilen bara dra 1700 kg så jag kan inte fylla släpet till dess fulla lastvikt (=två stora hästar), men det är så sällan jag har behov av det ändå.
Ja, jag har "hela alfabetet" på körkortet. Tror bilen får dra runt 950 kg med B-kort, har inte koll på det eftersom det inte är aktuellt för mig…
Volvo 745 SE har jag. Mycket bra dragbil.

Just nu drar jag med en BMW 525 Touring. Men vi byter bil ganska ofta (biltokig man…) så jag har testat en hel del
Klar favorit är BMW X5:an, med automatlåda. Märker knappt att du har släp bakom och får dra nästan 'hur mycket som helst'.
Jag har BE-kort.
Här kör vi med Subaru Outback, självklart med fyrhjulsdrift.
Får dra 1470 med b-kort och kan inte i huvudet, men jag tror det var 1850kg med BE.
Kommer aldrig ha någon annan dragbil än Subban så länge jag ska dra hästar.
Vi har även en v70 -06 , men den är inte alls lika stark och bra att dra med.

Jag använder min tjänstebil som jag av praktiska skäl har utrustat med dragkrok
:
SAAB 9-5 Vector Griffin Sport Combi 2.3t Bio Power, 2009 års modell, naturligtvis Ferrari-röd! 
Jag bytte till den i februari så vi brukar skoja om att det förmodligen var den sista bilen som lämnade SAAB-verkstaden. 
Jag hoppas dock att det löser sig för SAAB så att de kan fortsätta tillverka dessa härliga bilar! 

vi drar med en passat, diesel. den får dra 1510 kg på B kort. letar förbrilt efter en ny bil men inget får dra vår transport… har nog en nyare passat på gång som får dra 1600kg.. hoppas den passar oss i pris oxå..

Har en volvo 940 (en röd) som jag får dra 1460 kg med B-kort.
Toyota RAV4, får dra 1500 kg på B-kort.

Saab 9-3 -03, kommer inte ihåg vikten men får dra vår transport med B-kort.

Har precis köpt mig en "ny" bil, Volvo 945. Den får dra 1560 kg på B-kort och 1600 kg på BE.
Honda CR-V -08, kommer inte ihåg exakt vad jag får dra med B-kort men nåt på 1300kg, så jag måste ta BE för att dra mitt boggie på 1430kg.
Toyota RAV4 här också få dra 1500kg med B körkort/Gunilla.
#18 Jaha, så vi kör med samma "ras"
Hoppas allt är bra i "masriket".

Ni som har RAW4: Hur mycket går det att öppna bakluckan när släpet är påkopplat? Funderar på en sådan, men det som får oss att tveka är just reservhjulets placering.

Drar oftast med en SAAB 900 -96.a får dra 1410kg med den och vår släp är nervägd från 1500 till 1400 så lagligt kör jag iaf. Har B-kort.
#20 Ja, DET är det STORA dilemmat, bara en "skitliten" bit
Det upptäckte jag efter att släpet kopplats på för 1:a resan. Det blev till att "skyffla över" det som skulle med inifrån över baksätet till lastutrymmet, hmm. Inte praktiskt alls, är egentligen "bara" det som stör mig!
Köper man nyare RAV4 typ årsmodel 06 har dom fixat till detta dilema. Men har själv en 02, så det får man stå ut med trist/Gunilla.
"19, allt väl i masriket, lite mycket SNÖ bara!!!!!!Har ned räkning inför Grevagården!/Gunilla.
#23 Aha, då behöver man "bara" lite mer klirr i kassan för att slippa detta dilemma
Min är årgång -03.
vi drar med en gammal hederlig volvo 240 med den får vi dra cirka 1420 kg med b-kort.
Har också en volvo 940 turbo som ska köras med i sommar o den får vi dra 1520 kg på B-kort.
O vi nöjer oss helt med de gamla volvona!
Vi har en Nissan X-trail som jag är jättenöjd med, super att dra med! Vet inte hur mycket jag får dra med den, men den är ganska tung så jag tvivlar på att jag får dra mer än 1300 kg. Jag har bara B-körkort så jag ekipaget får bara väga 3,5 ton totalt. Min man däremot har E-körkort så han får dra mera…
Vi har Saab 9000 -97(tror jag) jubileumsmodell med automatlåda, med löstagbartdrag godkänt för 1800 kg men jag tror inte om bilen får dra så mkt.
Vi kanske typar ner vår transport så vi får dra den med en Golf. Vi kör sällan stora hästar. Transporten har totalvikt på 1500 kg.
#27 - kolla i bilregistret - knappa in regnumret på er bil så hittar du hur mycket den får dra.
Jag kan komplettera med att min bil får dra 930 kg på B-kort

Vi drar med en Hyundai Tucson -05
Den får dra 1500 kg.
Vi trivs riktigt bra med den.
#29 För mig räcker det att vet att den får dra det släp jag har!
Överlåter till min man att räkna och hålla koll på de tekniska detaljerna! Faktum är att jag inet ens vet vad vi har för registreringsnummer på bilen… är 0 intresserad av sånt.
Vi kör en volvo 945, men den dricker otroligt mycke när vi dra, så nu har vi köpt en v50 diesel som vi får på lördag den får dra mer än 945 vet inte exakt hur mycket men betydligt bättre.
Har ingen dragkrok på våran bil, så pappas V50 drar transporten 
Vi kör med volvo xc70 -07 jättebra dragbil säger sambon jag kör inte med släp än iallafall.
Drar helst med vår äldre 745:a super bra dragbil.får dra 1440 tror jag det var. Har också en Zuzuki jeap v6:a men den gillar inte jag att köra med släp även om den är stark och har fyrhjulsdrift.