Sjukpensionär och hästägare??
Jag är sen maj-07 sjukpensionär på 25% och har sökt om höjning till 50% från den 1/4 -09
Vi har då 2 hästar hemma på gården. Har haft det sen maj -05 då jag jobbade heltid på ridskolan.
Det står i mitt sjukintyg för de första 25% att mina hästar är BRA träning för mig fysiskt och att de hjälper till så jag mår bra!
Igår blev jag då uppringd av försäkringskassan och den handläggare som jag har just nu. Hon ville ställa lite kompletterande frågor hette det… 2 frågor om annat sen HÄSTARNA..
Hur klarar du av att ha hästarna hemma? Hur många timmar per dag lägger du på hästarna ? Bär du ut mat och vatten till de själv och sånna frågor..
Tack och lov så står jag INTE som ensam ägare till någon av hästarna med tanke på just försäkringskassan..
Men för mig skulle det vara OMÖJLIGT att ha hästar inackorderade någonstans då det skulle gå mer energi att ta sig TILL och från hästarna dessutom..
Blev bara så less.. Det finns ju handikappidrotter och alla SKA väl ha samma rättigheter i samhället? Men om det ifrågasätts hur jag orkar med hästar hemma.. Hur sjutton ska jag då ens våga tänka tanken på att anmäla mig till säsongens körtävling???
Nån som har råkat ut för detta? Söker SAKLIGA argument för min rättighet att ha hästarna som jag kan "bombardera försäkringskassan med"
Jag har då ett handikapp sen födseln "spastisk diplegi med vänstersidig övervikt" vilket innebär för mig att vänster kroppshalva är svagare och att jag inte kan kontrollera rörelserna helt.. Sen har jag då kraschat med häst och vagn några gånger och då fått min redan dåliga sidas ben 2 cm kortare än det högra och misshandlade kotor i ryggen..
Går som en kratta äter värktabletter dagligen orkar inte vara igång en hel dag utan att vila..därav min önskan om 50% sjukpension…
Anna-Carin

Hej Anna Carin
Jag är också så kallad sjukpensionär 50%. Detta på grund av mina ögon problem. Är född med grå starr och nu har jag förminskat synfält och har svårt att läsa lång stunder. Jag har också blivit frågad hur jag sköter mina hästar. Börjar de krångla skriver jag över hästarna på mina föräldrar. Men de i fråga satte hur jag kunde läsa foderstater och hur jag tog mig till stallet varje dag.
f-kassan ställer många frågor och jag tycker du ska kontakta handikappsorganisationer dom hjälper dig med sånna här frågor. Jag kontaktade SRF (synskadades rixförbund) Dom hjälpte mig med att få igenom mitt ärrende hos f-kassan.
Inte menat att vara elak eller kritisk på något sätt men är det inte bättre att svara sanningsenligt än att be om hjälp här? Tror ingen här är jätteinsatt i din livssituation och det är bara du som kan svara på hur du tar hand om dina hästar.
Hoppas det löser sig för dig.
Jag kan förstå försäkringskassans frågor. En medlem i den ridklubb jag är med lever på sjukbidrag och tävlar varje helg med ett antal hästar + att hon har stor gård och barn. Hon har ärvt miljonbelopp och kör omkring i en BMW - cab av den lyxigare modellen. Hon är bra på att manipulera och tala för sig. Har ryggproblem får man höra. Man kan verkligen ifrågasätta hur hon då kan tävla om hon inte kan ta det enklaste jobb. Man undrar ju också varför man betalar ut pengar till någon som är miljonär. Det känns minst sagt ptrevligt när hon drar in och shoppar loss i ridsportbutiken medans man själv får vända på varje krona och jobba 120 procent. Det är ju jag som är med och betalar henne. Obegripligt. Tyväär så lä'nge folk är så här gitiga så är jag glad att försäkringskassan ställer frågor. Tyvärr kollar de inte upp sanningen bakom den alltid.

När försäkringskassan gjorde utredning på mig och mina arbetsskador så sa jag som det var hur många hästar vi hade , hur många jag ägde , mina föräldrar ägde men rätt antal på gården.
Även då att vi har våra på lösdrift och hur de lever då och hur de får mat och vatten osv .
Talade även om att dottern tävlar varje helg nästan under tävlingsssäong, att jag ibland själv kör vagnen osv osv.
Men då jag inte kan rida själv längre pga mina besvär, och jag visar bara hingstarna i stort sett själv nu pga mina besvär (för att dottern inte får göra det ju hon är bara 15 år)
Jag stötte faktiskt inte på några problem pga hästarna om det var för att jag var ärlig eller inte kan jag inte säga .
Men hon insåg att har man hästarna på lösdrift så är det ju inte lika jobbigt som om jag skulle mocka hos alla hästarna varje dag osv.
Sen gör jag ju inte allt själv heller här hemma då dottern sköter en del av hästarna och tränar sina själv .

Inte menat att vara elak eller kritisk på något sätt men är det inte bättre att svara sanningsenligt än att be om hjälp här? Tror ingen här är jätteinsatt i din livssituation och det är bara du som kan svara på hur du tar hand om dina hästar.
Hoppas det löser sig för dig.
#2 Jag har GIVETVIS svarat sanningsenligt på försäkringskassans frågor. Har absolut INGET att dölja för dem.
Hästarna står skrivna på både mig och sambon och jag har förklarat flera gånger för de att vi har lösdriftsliknande former här hemma. Alltså hästarna är bara inne på nätterna om det är riktigt pissigt väder.
Jag har permobil och rullator som hjälpmedel här hemma. Behöver inte bära någonting i händerna om jag inte orkar. De är bara att ta permobilen ut i hagen med höpåsarna på golvet och vattenhinken..
Jag ville bara få tips från andra i samma situation då jag VET att jag inte är ensam!
Å jag blir också jädrig förbannad och less på fuskare..
Anna-Carin
#5 - grejen är ju att om man har någon form av funktionsnedsättning så anpassar man ju sin hästhållning för att göra den så enkel som möjligt.
Jag är reumatiker "till vardags", fast just nu höggravid i stället (graviditeten har tagit bort ledvärken). Är ju långt ifrån så handikappad att jag ens är sjukskriven (iofs främst för att jag inte har något att vara sjukskriven ifrån….) men behöver ju ändå underlätta för att kunna ha hästarna. Vi har hösilagebal i hagen till hästarna som de äter av på dagtid, för att minimera släpande av foder. Jag har vattenslangar dragna nästintill överallt på gården för att kunna förse djuren med vatten på ett enkelt sätt. Och nu när jag är som sämst i kroppen pga graviditeten så mockar jag inte längre utan det får gubben göra. De flesta hästarna går lösa i fålla mellan stall och hage, just nu är det två som måste ledas. Allt detta för att förenkla utan att försämra hästhållningen.

Hej har haft samma problem med f kassa sen 91 vill du kan du skriva ett privat med så kan vi prata erfarenheter med varandra.
Jag har också haft eller om jag ska vara helt ärlig har en 50% sjukpension som ligger vilande. Att den ligger vilande beror på att FK inte vill ta bort det helt även att jag vill.
Jag jobbar ju som sagt heltid som PA och det kan ju tyckas mycket underliggt då jag har en whiplash och går med ständig värk, men arbetsplatsen är anpassad med liftar så vi behöver inte bära, det finns även höj och sänk bara sängar. Jag har ju mina hästar men det är ju inte jag som skötter dom utan det är faktiskt Christoffer, Fia och Ida som gör det stora jobbet och ja även Jojo min stalltjej. VI har storbalar i hagarna och mockning, vattning, grovborstning och dom stora jobben sköter dom om. Det jag gör är ju egentligen bara att säga till andra vad dom ska göra, pussa på hästarna, vattna ute då vi har vattenslang, borsta så där lite lagom och betalar räkningarna på hästarna.
Hade jag inte haft den hjälpen hemma så hade jag inte heller kunnat ha några hästar. FK anser inte att jag kan jobba heltid och jag måste hela tiden försvara mig att det fungerar då det är så pass välanpassat och att jag mår så mycket bättre psykiskt, men dom vill inte lyssna på det örat. Värk har jag ju oavsett om jag jobbar eller inte, det som är bättre när jag jobbar är just att jag mår så mycket bättre psykiskt. Det är i sig en viktig del då man mår bra psykiskt så kan man också ta smärtan på ett helt annat sätt.
Jag har också varit ärlig när det gäller mina hästar och jag har förklarat hur det fungerar här hemma och dom har accepterat det och säger inte så mycket om det.
Att FK är så pass frågvisa är ju för alla dom som fuskar och bara plockar pengar, dom gör det så otroligt svårt för dom som verkligen behöver få hjälp.
Har man en funktionsnedsättning så hittar man ju oftast andra alternativ för att få vardagen att fungera ändå och för mig är det att min familj ställer upp så enormt mycket.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Ibland blir man så dj…la trött på försäkringskassan. Vissa människor får inte jobba fast de vill, de blir sjukpensionärer mot sin vilja. Andra människor som är så sjuka att de inte kan jobba blir misstrodda.
Att jobba är definitivt inte samma sak som att ha hästar hemma. Även om det är jobbigt med hästar så kan man ju dela upp arbetet som man vill och gå och lägga sig om man blir trött och inte orkar.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Lycka till!
som det ser ut i dagsläget, med nya regeringens lagar och förordningar så kommer det att bli MYCKET svårt att få en sjukskrivning.
Jag går en rehabkurs genom FK nu och vi har nyligen haft en handläggare från FK som har beskrivit hur situationen ser ut.
1 år kan du få en sjukersättning, efter det måste du i princip vara döende för att få fortsatt ersättning från FK.
Helt seriöst så ska du alltså kunna uppvisa läkarintyg där det står att du bara har en viss tid kvar i livet. DÅ kan du få fortsatt hjälp.
Det var den infon vi fick av FK, så jag har hemskt svårt att tänka mig att dom kommer tvinga folk till sjukpension.
#5 ok du använder dig av permobil och rullator. Jag antar då att du har svårt för/inte kan gå och röra dig så mycket?! Jag kan nästan lova dig att FK kommer kunna hitta minst 10 olika saker som dom anser att du skulle klara av trots ditt handikapp/sjukdomstillstånd. Saker som inte kräver så mycket rörlighet eller så stor ansträngning.
Telefonförsäljning t ex. Eller kassörska, receptionist … Ja inte vet jag, men säkerligen finns det någonting du klarar av att göra?

#10 Jag har då svårt att gå som sagt men kan heller ej vara för stillastående då jag stelnar ihop ändå mer i kroppen och blir orörligare samt får mer värk..
Skulle GLADELIGEN ta emot det erbjudandet från försäkringskassan OM de lyckades hitta ett arbete som jag klarade av. Oavsett hur arbetsmarknaden ser ut..
Jag har då försökt i många år att hitta en vettig lösning och INTE kommit fram till något.
OM jag fick välja så skulle jag självklart jobba 100% MEN då skulle mitt liv bestå av att JOBBA och sen åka hem och vara halvdöd och vila inför att orka jobba nästa dag..
Glöm fritidsintressen, hushållsarbete eller nöjjen.. de fungerar inte..
Anna-Carin
#11 fast så resonerar ju tyvärr inte FK. Om du inte fixar ett heltidsjobb så försöker dom nog med ett halvtidsjobb…
fritidsintressen, hushållsarbeten och nöjen ligger lååångt ner på FK's prioriteringslista.
#12 - och det är väl inget fel med ett halvtidsjobb, eller?
Jag har en vän som i många år jobbat 25%, dvs 2 timmar om dagen, efter att fk utrett att detta var den arbetsförmåga hon hade. Hon har nu fått sin arbetsförmåga höjd till 3 timmar om dagen, vilket hon trivs väldigt bra med.
#13 nej det är absolut inget fel i det. Det jag menar är bara att man inte kan räkna med att få sjukpension om man är arbetsför till 25-50%. Eftersom det faktiskt går att få jobb på halvtid.
Det jag menar är att det oftast finns NGT som passar oavsett vad du har för sjukdom eller handikapp.
Jag är själv heltidssjukskriven för tillfället och mitt mål idag är just att fixa ett halvtidsarbete.
Att det blivit så hårt beror naturligtvis på det allmänna sparläget, men också på att det varit ett stort "missbruk" av sjukskrivningar/sjukpensioner under alla år.
Jag kan lätt räkna upp 10 pers som jag VET spelar.
Tex en tjej "har gått in i väggen" och är sjukskriven i 6 månader. Hon har sagt till doktorn att hon inte klarar av några som helst sociala kontakter och hon kan inte vistas bland andra människor..
I söndags sjöng hon i kyrkan, solo, i nästa vecka åker hon med våran buss till Ullared….
En annan är sjukskriven pga sin rygg. Hon kan INTE jobba kvar i hemtjänsten pga alla lyft. Nu är hon 25% av tiden som kanslist på en ridskola. Där tar hon extra helgpass; fodrar och mockar till 20-25 hästar, plus att hon har tre egna+ 7 inackorderingar som hon mockar till hemma.
Osv osv osv.
#15 Verkar vara väldigt vanligt förekommande tyvärr. Att man har ett större antal hästar själv alternativt jobbar svart i stallar.
#15 Jag håller med dig. Tyvärr leder detta till att folk som verkligen är sjuka inte har möjlighet att få vara sjukpensionärer/sjukskrivna såsom de borde…

Jag HOPPAS verkligen att ni som VET om dessa fuskare anmäler till försäkringskassan !!
Jag lever fortfarande på hoppet om att jag får ha kvar mina hästar och ändå bli sjukpensionär på halvtid..
Anna-Carin
Fast man vet ju inte hur folk mår egentligen, även om de utåt sett gör saker man tycker är olämpliga. Det kan kosta på mycket att ex som någon sa "ta bussen till Ullared om man gått in i väggen". själv har jag svårt att döma andra, tror visst också att det fuskas en del men inte att det hålleri längden
#21 Men det är ju just det som de måste träna på, känner flera som gått i väggen och jag vet vad de offrar för att träna sina socala kontakter.
Därmed inte sagt att den person du känner nte fejkar.
#21 Okej, det visste jag inte, men just Ullared kan inte vara ett bra sätt att träna det på, väldigt många människor, och ingenstans där man kan komma undan dom.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Jag gillar inte att anklagar folk för fusk , för man vet inte vad som är problemet och hur jobbigt det är för den människan att göra den saken som jag tror att hon kan klara hur lätt som helst.
Vet folk som har blivit anklagad för fusk och som när de blir kollade visar att de lever pp värktabletter och varje sak som de gör tar hårt på deras kropp men de måste göra lite sådant som de inte *får* för att slippe bli deprimerade.

#24. Jag håller helt med dig. Hur kan man uttala sig om man inte har 100% insyn i situationen och hur många har det?

Jag håller helt med er i att man inte ska anmäla/anklaga folk för fusk hur som helst. Men de rimmar väldigt illa i mina öron att höra talas om sånt som #15 skriver.
Anna-Carin
Det är svårt att uttala sej om sådana här saker utan att trampa folk på tårna. Jag tillhör ju en av dom som kan reagera på hur mkt andra orkar men jobb orkas inte med. Tillhör också en av dom som har värk och andra bekymmer men för MEJ känns det mkt bättre att jobba. Måste ha kroppen igång men ändå undvika vissa saker. Tillhör också en av dom som VET att det inte behöver synas på utsidan att man har problem men samtidigt är jag mkt bestämd i min åsikt då det gäller personer som är hemma för depression och andra psykiska störningar. Att vara hemma inbringar till ännu mera ensamma stunder och ensamma tankar. Av egna erfarenheter säger jag att det är bättre att göra saker även för dem som gått i väggen. Man mår bättre av att ha saker att göra och inte tillåtas fundera en massa hela tiden.
Idag finns det ju så många som har div problem och jag tycker att många arbetsgivare är förstående för detta samt att försäkringskassan och arbetsförmedlingen är ganska hjälpsamma då det gäller att placera ut folk på bidrag etc. Då kostar det inte så mkt för företaget om personen behöver vila. Man måste kanske heller inte ha ett arbetspass på 8 timmar utan bara några få?! I en sådan modern värld måste man ju kunna finna lösningar. Det hoppas jag för jag vet att jag själv inte kommer att vara 100% arbetsför i framtiden med de skador jag själv har. att man på något vis kan få hjälp genom vardagen.
På ett vis kan jag förstå FK i vissa fall där pengarna då går åt hästar och andra intressen utan att det arbetats för dessa för många fuskar, så är det bara. Men i andra fall blir jag fullständigt tokig på FK. Ta killen som förlorade en arm och ett ben i en olycka. Han får ingen hjälp what so ever. OK han behöver inte jobba men han kan äta och duscha själv påstår dom. Fy fan vad sjukt!
Sen tycker jag att FK kunde hjälpa oss med värk genom att betala massage och andra friskvådsbehandlingar. 2 gånger i månaden måste jag själv fixa med mina muskler och det är inte gratis, arbetsgivaren vägrar betala och jag måste göra det själv. Två gånger i månaden till sjukgymnast också. Dock billigare för det betalar staten. Inte allt men det mesta. SÅNT kunde dom stötta till tycker jag för då tror jag att fler hade orkat med vardagen.
Ovanstående tycker jag ska ha rätt vara hemma. Hästar eller inte hästar så har man oftast hjälp med den tyngsta och för att kämpa sej genom resten av livet behöver man glädjeämnen.
Så tycker jag iaf.
#25 Jag vet inte om det var menat till mig, men när personen ifråga skryter om hur hon förställt sig och lurat FK, ja vad mer behöver man ha insyn i?

Jag har svårt att se att det är så många som fuskar,vem vill leva på mindre än 8000 i månaden om man kan jobba och tjäna det dubbla.Alla människor uppfattar sina problem olika och sin smärta olika,alltså kan bara personen i fråga säga hur den mår.
Jag har själv skador i min kropp som inte syns men känns, och allt man gör få men betala ett pris för.Ibland är det värt mera smärta bara för att få göra något roligt, ibland inte.
Om ni är osäkra på om någon luras fråga personen först vad som är fel innan ni gör en anm till f-kassa.Det är hemskt att bli förföljd av personer som tror dom vet bättre än en själv hur man mår.
Detta med amn till f-kassa händer allt för ofta mot personer som inte förtjänar det.Har en kompis med MS och hon blev anm för att supa och gå på droger.Sen red hon ju också.Kunde hon leva så kunde hon väl jobba tyckte grannen och anm till f-kassa.Då beror balans problemen på MS och sprutorna var broms medicin för att kunna leva längre och ridningen ett jätte bra sätt att träna balansen mellan skoven.
Något att tänka på ibland.
Allt är inte vad det ser ut att vara jämt.
#29 vem säger att alla har mindre än 8000 för att få pengar från FK ? många har mycket mer än så för det baseras på hur mkt man tjänat tidigare.
#29 Om man inte har något att dölja gör det väl inget att man granskas? Det görs ju hela tiden både i privat- och arbetslivet.

#31 men att bli anmäld när man redan kämpar emot en svår sjukdom/smärta kan nog vara väldigt tungt tror jag. Det finns så klart de som fuskar men att vara sjuk och bli ifrågasatt måste vara plågsamt skulle jag tro. Tycker synd som alla dessa människor som kämpar med FK OCH en svår sjukdom.
#32 Jag håller med! Det ska räcka med att vara sjuk, man ska inte behöva försvara sig.
Det är det jag menar med mina tidigare inlägg, att det är sådana personer som förstört för de som är sjuka.

Hur det nu är så har jag efter TUNGT övervägande beslutat mig för att sälja Krutrök. Förhoppningsvis till en frisk människa som kan låta honom få jobba mer och visa upp sig på tävlingsbanorna..
Joystick Diablo blir definitivt kvar här hemma och den dagen Krutrök åker iväg så kommer det sällskap till honom i form av en till shettis.
Anna-Carin