Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: godkända-hingstar
Läst 2042 ggr
icansson
0

ej avelsvärderad i sverige

Skulle du kunna tänka dej att betäcka med en hingst som inte är avelsvärderad i sverige?

helenep
0

Yes, det är precis vad jag ska göra detta året med en del av shettisarna. Har inte gjort det tidigare.

Pheobe
0

Nej

Mossedal
0

Ja Cool

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Johanna-Granberg
0

Nej, tycker inte jag kan tillräckligt för att kunna ta det beslutet att använda en hingst som inte har premierats i Sverige.

Ellinor Johansson
0

Alla har olika mål för sin avel.

För att jag ens ska fundera på att använda en hingst till min avel ska hingsten vara visa i Sverige och uppfylla rasvisa krav samt vara veterinärbesiktigad på en svensk hingstpremiering premiering.

Jag läste på resultaten från Norska avelsvärderingen, det är ingen upplyftande läsning när man ser poängen på de ponnyer godkända i annat ISPC land bedömningar.

Anette
0

Nej

ThiffannyJ
0

Nej, varför skulle jag det?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Nej, jag vill ha en svensk varudeklaration på de hingstar jag använder, är inte tillräckligt kunnig för att göra egna bedömningar.

Utländska bedömningar är inte gjorda enligt samma system som det vi har och därför inte fullt jämförbara, enligt min åsikt.

Trine
0

Är den godkänd i annat land så, kanske , men jag tycker det finns så många godkända så varför egentligen??

Annelie-P
0

Även jag förlitar mig till vår svenska avelsvärderingsnämnd.

Charlotte-J
0

Nej, det finns så många "godkända" i Sverige så det finns säkert någon som passar allas avelsmål.

Amor vincit omnia Kyss

powderpuff
0

har fått förfrågningar på mina 2 hingstar om jag tar emot ston, en har stam. Men nix, de ska kastreras bägge.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Kris_J
0

Ja, utlandsbetäckning med en hingst i som uppfyller de landets krav. Exempelvis klass 1i DK eller en 1:a premie hingst i NL. Äldre UK hingst godkänd enligt gamla systemet och goda meriter.

Men risken att jag åker med något sto utomlands är inte väldigt stor, men tanken finns….

Men beträder samma hingst Svensk mark kan jag inte tänka mig att använda densamme om han inte tilldelats G här.

Sen skall man aldrig säga aldrig, men annat än ovanstående känns otänkbart som jag resonerar nu och har gjort sedan jag betäckte mitt första sto(fjording) för snart 30 år sedan.

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Nej.

[Anna-N]
0

Nej! Hingsten ska vara avelsvärderad i Sverige.
----
Men som #13 är inne på så är det en annan sak om man skulle åka utomlands och betäcka , men den chansen är ju liten.

Hanna-D
0

Nej absolut inte. Den ska inte bara vara avelsvärderad utan ha gjort det med minst 40 poäng och klarat bruksprov och veterinärbesiktning.

Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att åka till t ex Holland och betäcka men den verkligheten är nog ganska långt bort ändå.

PP
0

Ja.

[Rebecka]
0

Nej absolut inte.. betäcker jag mina ston ska hingsten vara godkänd i sverige

Annalena
0

Nej ( Men skulle en väldigt speciell och "perfekt" hingst dyka upp här så ska jag genast omvärdera mina tankar Flört )

Cattis
0

Nej.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jannie
0

Ja absolut. Om det är en EU-hingst fyller avelsvärderingen i Sverige ingen funktion för mig.

Omvänt finns det många "Sverige-godkända" hingstar som jag aldrig skulle betäcka med.

Pyttis
0

Ja.

icansson
0

Mitt svar är nej. Jag vill ha en hingst avelsvärderad i sverige.

Annalena
0

#21 På vilket sätt skulle en Svensk avelsvärdering inte fylla en funktion för en EU godkänd hingst för dig ?

Emma-Andersson
0

#12 heder åt dej som tänker så.

Nej jag skulle inte betäcka med en hingst som inte visats i sverige.

Lauth
0

Som jag ser det i dagsläget så är svaret nej.

Jannie
0

#24 På alla sätt.

powderpuff
0

#25 Det finns så mycket korsningsavel så jag vill inte hålla på med det. Ev ska den med stam visas så får vi se vad han duger till.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

VeronicaP
0

Nej det skulle jag inte

#13 Bra skrivit Kristin och så tänker jag med , finns ingen risk att jag skulle åka utomlands att betäcka den är minimal *S*

Olofsson
0

Är på #8:ans linje!!

icansson
0

En sak jag inte kan förstå är att många som har godkända hingstar i andra länder som finns i sverige ofta tar högre priser än en godkänd avelshingst i sverige

Anna-72
0

Ja

Annalena
0

#27 Tack det var ett utförligt svar Skrattande

runas
0

Tycker som #8

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Pheobe
0

Jag funderade på att åka till DK och betäcka men insåg sen att det ju faktiskt är lite dubbelmoral. Varför bet i utlandet med en EU hingst men inte då den är i sverige?!

HanniBunni
0

Hittar jag en hingst jag gillar så vill jag betäcka. Den ska självklart vara avelsvärderad, men om det är i Sverige eller i ett annat land, tycker jag kvittar!  Vi har alla olika mål i vår avel och tittar och söker olika!

# 35 Just den hingsten man vill ha kan ju inte stå på två ställen samtidigt! Vet man vad man vill så finns inga gränser, så länge man håller sej i ramarna (bla lag och regler), så är väl det inte dubbellmoral?  Alla har rätt att välja vad de vill. Och det är inte heller dubbelmoral….men däremot är det dyrt just nu att betäcka i danmark som kronan står!Tungan ute

Ahnna
0

Generellt vill jag ha hingst godkänd i Sverige, men är han godkänd i ett annat EU-land och jag själv anser att hingsten har en exteriör och rörelser som "lever upp" till godkännandet utomlands så ser jag inga direkta hinder. (Det är ju en helt annan sak om han godkändes utomlans på låga poäng och ser ut därefter.) Bäst vore om han visades här också, förstås, men jag litar på magkänslan. Fel, kanske, men det har funkat förr!

Jag ska inte kasta sten i glashus, för jag har en 1-åring som är efter en EU-hingst som hittills inte är visad i Sverige, men nåt säger mig att om han har lyckats vinna höga titlar utomlands så borde han gå igenom här också. Det jag själv har sett av honom gör mig inte det minsta tveksam, i alla fall. Jag är väldigt nöjd med avkomman och hade kunnat tänka mig att använda honom igen på rätt sto, visad här eller inte. (Men det är alltid kombinationen sto + hingst som betyder mest för mig, inte att hingsten är titelvinnare och högpoängare, oavsett land.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

helenep
0

#37 Du säger precis det jag tänker.

Sedan en liten fråga, varför kan man tänka sig att åka över till ett annat eu-land och betäcka men om samma hingst finns i Sverige inte göra det?

MariaA
0

JA, jag skulle kunna betäcka med en hingst som inte är visad i sverige, OM den är avelsvärderad i annat land med poäng el.Premie motsvarande svensk guldkvalitè!!!

Om en snygg välmeriterad 1:premie hingst från ex. Holland, importeras till Sverige, men inte uppnår de magiska 40poängen, så skulle jag ändå använda honom om jag gillar det jag ser, och om han visat sig lämna avkommor av hög klass i sitt hemland, då har han ju bevisat sitt avelsvärde i sitt hemland, och varför skulle han börja avla sämre bara för att han flyttat till sverige??

Jag menar, det har ju faktiskt hänt att riktiga TOPP förärvare i ex. Holland , ändå inte har blivit godkända i sverige…och en av sveriges främsta förärvare inom fux aveln(Elit hingst, numera död) blev väl inte godkänd för svensk avel förrän på 2:a försöket?!

Sen har ju en del så kallade 0 hingstar , visat sig lämna både BIS-vinnare och flera i sverige godkända hingstar och Diplom ston, och därmed avlat BÄTTRE än en del hingstar som uppnått hög guldkvalite på svensk premiering!!

Så jag litar absolut även på andra länders avelsvärderingar…annars så skulle man väl inte våga importere avkommor till hingstar som inte visats i sverige??

Miija
0

Ja, om den är avelsvärderad i annat land med för mig tillfredsställande bedömning.

Houdini
0

Ja, absolut. Speciellt om den är visad på tex utställning med gott resultat.

Framförallt tycker jag det viktigaste är vad hingsten faktiskt har lämnat efter sig för kvalite på sina avkommor.

(Vilket jag kanske tycker man tar lite för lätt på här i sverige, en gång godkänd = alltid godkänd … oavsett hur taskiga avkommor hingsten faktiskt lämnat)

Känns ju underligt att en del tycker hingstarna är bra att betäcka med utomlands men inte om de kommer hit utan att avelsvärderas på nytt.. varför blir den sämre här kan man ju undra??

helenep
0

#41 precis vad jag undrarde i #38

Pheobe
0

#36 jo men om man åker till annat land och betäcker med en EU hingst men man vägrar betäcka med den då den är i sverige utan att den är visad så är det väl dubbelmoral? Det är väl samma hingst ändå?

Pheobe
0

#41 det där stämmer ju inte heller. En hingst blir ju sänkt till C i sverige om avkommorna är för dåliga.

Annette
0

#41. Det är väl här generalmönstringen fyller sin funktion. Hingstarna och deras avkommor gås igenom och hingsten kan därefter höjas eller sänkas om han har tillräckligt med avkommor för att kunna avkommebedömas.

MadeleneJansson
0

Ja, det kan jag tänka mig och har också gjort förra sommaren, väntar 2 föl efter en hingst som inte är avelsvärderad i Sverige.

MEN jag skulle inte betäcka med en hingst som inte är avelsvärderad överhuvudtaget!!!! Likaså ska han vara veterinärbesiktigad osv…

PP
0

#44 En hingst som sänks till C får ju fortfarande verka i avel, så Houdini har alldeles rätt i det hon skriver; en gång godkänd = alltid godkänd

#45 Avkommebedömning tillhör väl AVN:s uppgifter, alldeles oavsett generalmönstring eller ej..?

HanniBunni
0

43# Nuuuu fattade Hanna Tungan uteTungan ute Det kan jag inte uttala mej om faktiskt, för jag ser inte skillnaden! Hingsten är densamma oavsett var den står!

[Billan]
0

Jag skulle kunna tänka mig att använda en EU hingst om den har blodslinjer som jag vill åt.

Men jag försstår inte resonemanget att betäcka utomlands och tycka det är ok och inte med samma hingst om den fanns här i landet. Det är ju samma häst ändå.

susanne-s
0

Jag kan också, och har gjort, använda mig av en EU godkänd hingst. Oavsett var han står. Framför allt om han lämnat många avkommor som jag gillar.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Jag kan inte tänka mig att åka utomlands att betäcka. Jag tycker det finns hingstar här i landet som passar mina ston.