Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 839 ggr
sanne
0

Registeringa av föl -09

Hur kommer ni andra göra med era föl som föds i år, när kommer ni chippa dem ?? kommer ni vänta in i det sista med att skicka in papprena till stamboksföraren ? Jag tror Fredrik kommer ha fullt upp hela hösten.

vad anser ni andra vara "lagom" ålder på fölen för chippning ??

Hanna-D
0

Jag vill helst chippa på hösten när det är fruset i backen. En ekvation som inte kommer att gå ihop då jag vill ha pass på mina föl så fort som möjligt.

AnnaLundin
0

Som jag skrev i en annan tråd, jag chippar fölen så snart de har vuxit till sig och fått lite nacke att sätta chipet i. Har hittills inte varit några bekymmer.

VeronicaP
0

Det går ju att chippa när de är 1 månad utan några problem , har jag gjort förr och för mig spelar det faktistk ingen roll om jag chippar på sommaren eller ej .

ninam
0

Hundvalpar chippar man ju när de är 7-8 veckor så varför skulle det vara värre med föl. Jag ser inga problem med chipmärkningskravet, många andra raser har också krav på chipmärkning.

[Billan]
0

På hundar sätter man chippet under huden, inte intramuskulärt.

ninam
0

#5 Men det fungerar bra på halvblod, islandshästar, russ osv….så varför inte på shetland?

[Rebecka]
0

som jag skrev i annan tråd, när jag skaffade pass til min 08;a förra året så chippades hon bara 2 veckor gammal. och det var inga konstigheter med det.

[Teddy]
0

Som chipmärkare tycker jag det är bra att fölen vuxit till sig lite så man har något att sticka i. Gäller alla raser.

Ahnna
0

När mitt miniföl chippades (1½ månad gammal har jag för mig) så var vi allvarligt fundersamma på om "nålen" skulle gå rakt igenom halsen, för hon var så liten. Såret såg väldigt stort ut mot hennes pyttelilla hals… Obestämd Har inget mått på hur lång halsen var, men sidostyckena på grimman jag sydde var 6,5 cm "långa". Får jag ett så litet föl igen så väntar jag nog ytterligare ett par månader.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pernilla77
0

Måste fölen vara chippade vid pass ansökan?

susanne-s
0

#10  ja

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pernilla77
0

#11 Tack. Vilken koll jag har.

ElisabethA
0

#11 Trodde bara fölen var tvugna att vara chippade om man ansöker om pass efter den 1/7. Eller? Jag har kanske fel?

susanne-s
0

Så här står det på SSS sida. (Skickar man in tidigare så gäller det ju att Fredrik hinner bli klar med passet innan den 1/7)

Fölregistrering:

(Införande i stambok, tilldelande av ID-nr och utfärdande av pass)

Fölet skall ha sitt pass innan året är slut (enligt SJVFS2005:71).

1. Stoägaren /uppfödaren meddelar till hingsthållaren resultat av betäckningen.
  2. Hingsthållaren skickar betäckningsrapporten till uppfödaren.
  3. Uppfödaren skriver födelsedatum och namn på fölet.
  4. Uppfödaren tar kontakt med en Id-kontrollant som skriver ett signalement.
  5. Uppfödaren skickar, före den 30/9, eller inom en månad den är född, in underskriven betäckningsrapport med tydliga ägaruppgifter och tydlig signalementsbeskrivning till stambokföraren. En högre (dubbel) avgift kommer annars att tas ut.

Sänd även med uppfödaravtal om uppfödare är annan än stoägaren.

Vid oklarheter kommer eventuellt härstamningskontroll krävas.

Angående namnet på uppfödningen kan endast en ponny ha samma prefix/suffix till namnet. Skall ni ha flera uppfödningar med samma tillägg på namnet bör ni ansöka och få ett stuterinamn hos SPAF.

OBS! Ny EU-förordning börjar gälla från den 1/7 2009.

Då kommer krav på chipmärkning för alla hästar som skall ha ett pass.

Annars är de nya reglerna i stort sett de samma som de vi har idag.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se