Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1184 ggr
h00jff
0

Storlek på körbana

Vad är normala mått på en körbana, dvs en bana där man tränar klassisk körning?

Vad är minsta mått på en bana som är lämpligt att träna en shettis på (med tanke på att ett shettisekipage är bra mycket mindre än ett ekipage med exempelvis ett halvblod)?

Hanna-D
0

Vet inte vad som är normala mått men jag tycker 20x40 m är lagom att köra på.

AnnaLundin
0

Jag har ju inte tävlat i körning så jag har egentligen ingen koll alls, men jag tror mig ha sett att banan brukar vara 40 m bred i alla fall. 40x60 m är min kvalificerade gissning.

Det jag dock kan säja är att en 20 m bred bana är för smal att köra på… Jag visade Zeb på rikskvalitetstävlan (gångarter) och även om han galopperade sakta så var det nästan bredsladd på kortsidorna för att det blev för snävt. Trav gick ganska bra dock.

Annette
0

Jag har för att Vartoftas ridhus har godkända mått för körning. Nu hittar jag ingen info om hur stort det är, men det räcker till iallafall och är bredare än 20 meter.

Ahnna
0

För körning enligt TR ska banan i dressyren vara 80x40 för att alla raser ska få plats, men för shetland duger självklart mindre banor. I RKS har vi satt måtten till 60x30 utomhus och 20x40 i ridhus. (Men då är våra dressyrprogram modifierade också så att de passar på mindre bana.) I och med det så slipper vi ta hela dagen på oss att genomföra en programkörning! Det blir många långa transporsträckor när man tävlar shettis på 80x40-banor!

I precision har jag för mig att det står i TR att banan ska vara minst 120x70 eller nåt sånt, men återigen så duger det med en mindre bana för en liten ponny.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

20*60 är måtten för det lätta programmet - Svenskt lätt nr 2 som du finner här:

40*80 är måtten för regional klass

Ala programmen hittar du här

Ahnna
0

#5 Då måste de ha ändrat? För några år sen var det 40x80 även i lätt klass, vilket som sagt tog en evighet med shetland, särskilt den långa skritten runt halva banan!

www.stuteriprecious.se

h00jff
0

Tusen tack för alla svar! Har varit lite nervös för att köra på vår ridbana som är 20x40, men då borde det inte vara någon fara. Var mest nervös för bredden! … och galopp kan jag undvika, det kan vi ta när vi är ute och kör! Flört

bjornbarup
0

En fullstor bana är 40x100m. FEI:s internationella dressyrprogram körs på sådana banor. Som skrivits ovan är programmen för lätt och något för msv klass gjorda för 40x80m banor. Sedan finns det speciella program för ridhus som är 20x60. 

För träning tycker jag att 20x40 och uppåt kan räcka bra om man kör shettis. Även för galopp i någorlunda samling. Ska man sedan tävla så är det förstås en fördel att ha kört på rätt storlek några gånger.

#5, #6 Nr 2 finns för både ridhus (20x60) och stor bana (40x80). 

/Björn

Ahnna
0

#8 Som jag misstänkte! Glad (Man skulle ju kunna önska att A- och B-ponnyer fick lite mindre banor i dressyren utomhus…)

www.stuteriprecious.se

[Tjiwi]
0

#9 A ponnyerna hade mindre bana förut på dressyren, de gick på 30x60. Det togs bort då det blev för mycket om arrangemang att bygga om till större bana efter att de små gått klart.

Ahnna
0

#10 Ja, visst blir det extra plock med banan (har provat samma själv på en tävling jag arrangerade en gång) men det går i gengäld fortare för ponnyerna att genomföra sina dressyrprogram på en mindre bana. Märker man ut var staketen ska stå med sprayfärg i gräset så går det fort att flytta dem.

www.stuteriprecious.se

[Tjiwi]
0

#11 Jovisst, all går att lösa om bara viljan finns….den brukar dock vara lite olika bara!

Ahnna
0

#12 Ja, jo, viljan är ofta det som saknas!

www.stuteriprecious.se