Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 839 ggr
HannaDolly
0

Tips ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni något/några bra tips på hur man kan "lära" sin shettis att bara kunna gå i däcket ? När man agilitytränar? Min shettis kan bara ställa sig framför det men hon vägrar att gå i det . Måste lyfta i benen .. eller är det bara att träna träna och träna som gäller?

Tack för svar ;D

Maliiin
0

Det är bara till att träna träna träna.

Mina hästar har tvekat till en början men jag har väntat ut dem och gått mkt runt däcken och så. Och till slut så sätter dom i båda hovarna i däcket. Jag tvingar aldrig i dem. Utan jag väntar ut dem. Å ska det då ta en timme innan de sätter en hov i däcket så får det göra det. Förr eller senare gör dom det utan att jag tvingat dem.

Man får inte ha så brått helt enkeltSkrattande

Lycka till!

HannaDolly
0

Tack Malin för svaret :DD

SHV-Pysen
0

Jag gjorde så att jag stog på ena sidan, han på andra och vänta ut honom, precis som #1 antar jag. Tog bara 10 min ungefär. Han har ju NOLL tålamod den hästen. Tur att tålamodet vinner över envisheten bara!

Majja12
0

Jag blir inspirerad av era bilder, ska börja träna agility med mina pållar Glad

Testa med ett vidare däck eller någon annan rund ring först och sedan när hon vant sig vid det så återgår du till det vanliga däcket, kanske kan fungera =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Silenos
0

Jag ställde hästen framför däcket, ställde mig själv på andra sidan.

Lockade med godis, när hästen gick framåt och satte hoven i däcket fick han belöning.

[Nesslan]
0

Golden går i utan problem med båda, men har svårt att ta sig ur. Lyfter inte tillräckligt högt utan drar med sig däckel i kotorna och blir lite rädd. Får man lyfta i / ur hovarna på tävling? Eller får man inte röra hästen?

Maliiin
0

#6 Du får lyfta i dem men då får du straffpoäng.. Men backar du ur honom ur däcket då? Eftersom han drar med sig däcket. Ja går alltid framåt=)

HannaDolly
0

Idag tränade jag med bara däcket, ställde henne framför däcket och ngt på sidorna för om jag ställer mig och lockar på andra sidan så går hon runt däcket ;)

Men nu ska jag berätta hur det gick ;)

Jag ställde henne vi däcket, hade godis och lockade på andra sidan, hon lyfte och lyfte på hoven flera ggr men ville inte sätta i det, men jag tryckte lätt på benet och då satte hon ner det och så fick hon belöning, sen lyfte jag i det andra benet och vips så stog båda i ;) hon fick belöning sen gjorde jag så några ggr men hon kan än så länge bara lyfta i ett ben själv och jag är jäääättenöjd men henne idag :'D

#7 när hon stog med båda benen i går jag med framåt eller åt sidan så hon inte får i bakbenen i däcket men det är just det om hon går åt sidan så har hon inte rikitgt kommit i fund med hur högt hon måste lyfta för att inte släpa med sig det,  men idag lyckades hon att lyfta några ggr utan att släpa med sig det.

HannaDolly
0

# 4 jag tycker verkligen att du ska träna agility, det är suuuuper duper kul :DD

HannaDolly
0

#putt