hur mycket kostar det?
Hej! Jag undrar hur mycket det kostar att ha en shetlandsponny i månaden och vad kostar fodret på ett ungefär?//madelene:D

Det varierar ju massa. Och man vet ju aldrig om hästen blir skadad eller något.
Men här är lite kostnader för mina två shettisar:
Hovslagare: 1 st rundskoning 810 kr och 1 st bakskoning 410 kr/ varannan månad.
Mat: (Mineraler, vitaminer, müsli) 300 kr/ mån.
Stallhyra oh hö har jag gratis.
Sen tillkommer det ju avmaskning, vaccination, raspning av tändr och andra veternärkostnader som man kanske inte räknat med. Försäkring är en fördel om man har med
Mina fyra damer kostar i stallhyra 2400kr/mån inkl fri tillgång på hösilage, saltsten. Mineral o ev krafft får jag köpa till själv.
Hovslagare varannan mån kostar 800kr för 4st verkningar.
Sen som ovanstående skriver så till kommer ju vacc, avm, raspning, försäkring etc.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag tycker detta är lite intressant (fast lite skrämmande) att räkna på vad det faktiskt kostar… Förra året kostade mina fem hästar (2 shettisföl 2 shettisston 1 arab) ca 36 000 kr plus försäkringspremier. Det kommer bli mer i år..
För en shettis får du räkna med ca
Hö och mineraler: 350 kr/mån. Beroende vad höpriset är det kan bli dyrare och lite billigare. Kanske du behöver ge kraftfoder? Då tillkommer det..
Strö: 400 kr/mån. Beroende på sort och pris.
Hovslagare: 180 kr/ mån i snitt. el. 2160kr/ år beroende på vad din hovslagare tar. Min tar 300 kr för verkning, resa tillkommer med ca 60 kr per gång.
Avmaskning/kolla masken: minimum 420 kr/ år om du inte behöver extraavmaskningar och odling. (jag kollar masken innan betessläpp och höstavmaskar med ivermectin)
Veterinär: Vaccination var tredje år (stelkramp) ca 1000kr. Räkna med mer om du vill ha hästinfluensavacc. också. Raspning av tänder kan bli nödvändigt ngn gång. Oförutsedda utgifter dyker alltid upp. Jag hade ca 4000 kr i förutsedda vet. utg. förra året.
Försäkring: Den är jag osäker på då jag inte står för den delen. Vi har gruppförsäkring. Men kanske 1000kr per år minst beroende på typ av försäkring..
Sist men inte minst Stallhyra: 500-2000 kr ca. Beroende på massor..Vi har eget stall. (vi tar 700 kr inkl spån)
Ca summa per månad: 1100kr plus stallhyra! Detta är det minsta du kan räkna med.
Jag vågar inte räkna ( eller vill inte
) räkna kostnaderna.
Detta är bra uträkningar på grundkostnaderna, sedan vill du börja ANVÄNDA din ponny!
Då går det åt määängder av slantar till ponnyns utrustning, din utrustning, ett bättre spö, bättre hjul, huvudlag, bett, tävlingskläder, överdragskläder, hjälm, bensinpengar till träningar och tävlingar, licens, medlemsskap, aktiviteter, vaccinationer, mat, övernattningar, hyra av ridhus, utrustning/renovering av transporten, reservdelar, klippmaskin, täcken av alla slag, skor och ökade hovslagarkostnader, transportskydd, träningsutrustning…. *suck*
Jag lägger ut över 20 000 per år på sådant. Maken säger "Tok heller, det är mer än så" *whupps*
japp..jag misstänkte väl att det var något mer…..eftersom pengarna har tendens att försvinna…

Jag har 6 shettisar o en arab, lägger ut lite drygt 8000kr i månaden på dom, sen tillkommer ju veterinär, avmaskning osv.
jag har nu tre shettisar. Just nu har jag gratis hö men vintern har varit dyr.
Foder ca 300kr/mån
stallhyra150kr/mån
försäkring ca 80 kr/mån för en häst
Mycket pengar går åt till utrustning mest o så lägger jag undan pengar ifall något skulle hända.
Hovslagaren betalar jag ca 300kr för verkning på en häst.
Avmaskning o sånt räknar man ju inte varje månad. Men jag lägger minst 1500-2000kr i månaden men mycket mer än så på vintern.
Jag betalar 2100 i månaden för stallplats och hösilage för tre shettisar, 300 för verkning per häst och lägger ut ungefär 500 i månaden på strö och kraftfoder tror jag, har aldrig riktigt räknat på det där.
Sen tillkommer det ju kostnad för veterinär och avmaskning, nu senast så betalade jag 500 kronor för att ge hästen sin andra omgång på grundvaccineringen och då delade jag resekostnader och så med en annan i stallet.