Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 5046 ggr
India
0

Vak inför fölning

Jag har hand om två dräktiga ston som skall föla i maj. Det är första gången som jag är med om det här med fölning. Hur brukar ni göra, alla ni erfarna? När ska man börja med nattvak och hur många gånger behöver man kolla stona på en natt? Är det något mer jag behöver tänka på? Hästarna går på lösdrift med möjlighet att gå in i två stora boxar.

exitingsvillemo
0

ett säkert kort på mitt fullblodssto var att kolla färgen på mjölken.

När den är helt vit så är det absolut dags att nattvakaGlad fölisen kom under natten.

Så kolla juvrena och mjölken på stona.

Ett annat tecken är att bäckenet slappnar av, vilket kan synas väldigt tydligt på vissa ston.

Hela slidan slappnar av och blir längre. Dock krävs det ju kanske att man känner stona och vet hur dom ser ut i normala fall.

India
0

Tack för tipset. Får börja springa ut och titta under svansen.Vad trötta de kommer att hinna bli på mig..

Moheda
0

Vaxproppar på juvrena och färgen på mjölken, som ej ska vara vattning utan mer vit. Du märker skillnaden! Då är det nära säkert samma dygn.Tungan ute

Mitt sto, som gick länge över tiden, visade tydligt när det var dags. Hon tittade sig åt magen och stannade upp i sina rörelser, när hon hade värkar.

powderpuff
0

Bara ett litet varnings ord med att springa och dra och öppna spenkanalen på juvret. Risken finns att det kommer upp bakterier i juvret som gör att det blir en juverinflamation. Jobbar själv med mjölkkor och vet hur lätt det är. Bättre att studera hästen väldigt noga så förhoppningsvis kommer du att se skillnaden på henne när det närmar sig.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

India
0

#4 Oj, nu vågar jag inte röra spenarna. Får ha koll ändå. vad säger ni andra om detta?

#3 Gå över tiden..varje dag blir som en veckaFlört

Hanna-D
0

#5 Det stämmer men jag brukar kolla mjölkens färg någon gång dygnet innan fölning. Finns så många andra bra tecken på närastående fölning, som stress/oro hos stoet, förvärkar, bäckenband, tempändring m.m.

exitingsvillemo
0

visste jag faktiskt inte att det var risk för bakterier mm.

vaxproppar tycker jag är ett mycket osäkert kort. Mitt sto hade vaxproppar varje dag från månad 6 ca…

Jag förstod det så att du kanske inte kände stona så bra, då kan det vara svårt att veta vad som är ett normalt beteende och vad som nte är det.

Förvärkar kan vissa ston också ha då och då under senare halvan av dräktigheten så det behöver ju inte heller vara riktiga tecken.

Överdrivna rullningar/koliksymptom kan också vara tecken på förlossning.

Under det sista dygnet brukar en del ston rulla sig ofta för att fölungen ska lägga sig i rätt läge.

Kolla du efter de saker som #6 räknade upp men skulle dagen D komma och inga yttre tecken finns så spana in färgen på mjölken =)

India
0

Tack! Det ena stoet känner jag väl men det är hennes första föl. Tur att man är van vid lamningar, borde ju hjälpa lite i alla fall.

powderpuff
0

Jag har aldrig dragit i juvret på någon av mina hästar, märker på korna hur förbaskat ont de gör.

Ett annat tecken man också är att stona vandrar väldigt mycket när de närmar sig, det har mina ston gjort i alla fall.

icansson
0

Jag väntar ju med mina första fölningar här men jag studerar hästarnas beeteende o kommer tempa när de närmar sig.

exitingsvillemo
0

#9 vissa ston är ju mer känsliga i juvren än andra. Märker man att stoet tycker det är obehagligt behöver man inte göra det.

Ingen av mina har sagt ngt om att bli urmjölkad några droppar.

Har stoet ont i juvret beror det oftast på att det är för välfyllt och spänt.

JennyR
0

Jag har ett sto som har vit mjölk i juvret typ jämt, så henne är det lönlöst att kolla mjölkfärgen på ;-)

powderpuff
0

#11. Har du varit med om ett sto eller en ko som haft juverinflamation? Korna säger inte heller något så länge de inte har någon juverinflamation ;-)

Tycker det finns bättre tecken än att springa och dra i juvret.

murkla
0

intressat att läs. Första föl här med!

exitingsvillemo
0

#13 om dom inte säger ngt, hur kan du då vara så säker på att det är smärtsamt? Flört Mina ston säger då till när det gör ont.

Du nämde själv ett bra exempel på det. Juverinflammation gör ont och när mitt sto hade det så märktes det tydligt att det gjorde ont.

Att mjölka fram ngn droppe gör inte ont. Hur tror du dom beter sig när dom diar sina föl? Biter ihop och låter det göra ont?

Sen har det aldrig varit frågan om att springa och dra i juvren hela tiden. Men att mjölka ur ngn droppe varannan dag lär ju inte göra ngt. Om det nu inte är så som ngn skrev högre upp att det skulle vara stora risker med inflammation för att man öppnar mjölkkanalen.

Men att mjölka ur skulle göra ont? Nja, där håller jag inte med.Glad

Trine
0

Det är väldigt individuellt hur stona reagerar innan fölning , men många ändrar sitt beteende radikalt när det närmar sig,ex. ett av mina ston (bossen i flocken) är en självständig dam men hon blev som ett plåster på mig dygnet innan fölning , riktigt sökte kontakt så fort jag visade mig ute. en annan drog sig undan som vanligen alltid kommer för en klistund..Sen är det dom "vanliga" tecknen, vaxproppar , bäckenbanden ,jag kollar  inte  under svansen utan man ser ovanför och på sidorna också om svansen kollar du regelbundet så märker du fort när det ändras..Två veckor innan beräknad tid så kollar jag extra noga varje dag för oftast ser man om det börjar bli dags…Men iof så har mina ston haft sina första fölningar och då kanske dom visar tydligare då det märker jag iår iom att det blir andra fölet för ena stoet. Lycka till!

AusaBausa
0

-kollar på sidorna om svansen, mjuknar upp inför fölning.

-vaxproppar

-vitare mjölk, varannan dag ungefär

Kefir anfaller gräset precis innan fölning, orolig lägger sig o reser sig om vartannat, "tappar" bakänden under tiden hon står, svettas.

powderpuff
0

#15 Har aldrig skrivit om att det gör ont om du dra för någon droppe, men varje gång du gör det så öppnar du spenkanalen och ev bakterier kan ta sig in den vägen. Tycker själv det är jäkligt dum att utsätta hästen för den risken också när det finns så många andra rikser att avla, när det finns "bättre" tecken att kolla efter. Jag hoppas att ditt sto slipper får någon juverinflamation.

Till TS:

Mina ston stod gärna och tryckte baken mot allt de kom åt i slutet av dräktigheten också,  tryckte och skrubbade rumpan.

Annette
0

Det finns ston som inte har ett enda tecken också. Det är nog vanligare än man tror.

exitingsvillemo
0

Jag har aldrig dragit i juvret på någon av mina hästar, märker på korna hur förbaskat ont de gör.

Jag fattade det inlägget som att det skulle göra ont att mjölka ur.

Jag skrev också att om det är så att det ökar risken för juverinflammation så ska man kanske tänka till en gång till.

Men jag har aldrig förr hört att det skulle höja risken för inflammation. Tycker det låter långsökt med tanke på hur mycket ett sto kan läcka av sig själv när det börjar närma sig.

#19 där håller jag helt med. Finns nog väldigt många ston som smyger med sin fölning.

Dom kan vara väldigt duktiga på att knipa igen också om dom blir störd av t.ex ägaren som nattvakar.

Jag har en liten "baby-vakt" med kamera uppsatt i stallet. Då kan jag sitta inne i huset tills jag ser att det verkligen är på G. På det viset stör jag inte stoet, men har fortfarande koll på att allt går som det ska.

powderpuff
0

#20 ja, när de har juverinflamation…

Jobbar man med mjölk kor så vet man också hur lätt de får en juverinflamation och då "öppnar" man upp spenkanalen minst 2 gånger per dag.